Annons

Gluggen som medföljer 300D Lenskit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Jo tänkte köpa ett sånt där populärt 300D lenskit. Nu undrar jag lite över objektivet som följer med (EF 18-55). Vilka avstånd/motiv kan man fota med 18-55? Det säger säkert siffrorna men eftersom jag är novis måste jag fråga. Har läst alla fina artiklar här på fotosidan, men jag e förmodligen en hel del trög (måste bero på den höga åldern). Kan nån med några få rader förklara det här med olika objektiv. Vad betyder siffrorna etc. Vad ska jag köpa för objektiv om jag vill fota macro t ex? Hur är kvaliteten på medföljande objektiv i lenskitet?
Undrar allt detta lite *generat*

Ha det bra!

18-55:an har en närgräns på 24cm, du kan alltså plåta alla motiv som är så nära som 24cm och precis hur långt bort som helst.

Det är dock inget EF-objektiv utan ett EF-S objektiv.

EF-S objektiv fungerar endast på kameramodellerna 300D och 20D för närvarande, till skillnad mot EF-objektiv som passar på samtliga EOS kameror.

18-55 är brännvidderna och f/3.5-5.6 anger största bländartalet (ljusöppningen) i vidvinkel resp. teleläget.

Perfekt! Precis ett sånt svar jag ville ha :D
Kvalitetsmässigt då?
Medföljande 18-55 har jag hört är ett "billigt" objektiv med för den sakens skull inte dåligt. Vad skiljer ett bra/dyrt objektiv från ett dåligt/billigt?

18-55:an är väl så bra man kan begära för de pengarna.

Det man får med dyrare objektiv är bättre skärpa, mindre färgavikelser, bättre motljusegenskaper, bättre kontrast, snabbare autofokus, bättre mekanisk kvalitét och högre ljusstyrka.

sagan skrev:
18-55:an är väl så bra man kan begära för de pengarna.

Det man får med dyrare objektiv är bättre skärpa, mindre färgavikelser, bättre motljusegenskaper, bättre kontrast, snabbare autofokus, bättre mekanisk kvalitét och högre ljusstyrka.
du fick det precis att låta som ett dåligt objektiv...

För den billiga peng som man betalar extra för optiken så är det helt ok.

Bilden som jag visar här är en bild tagen med den optiken.

Visserligen med ISO 1600.

Bländare f/5.6. Zoomningsavstånd 55.0 mm.

Mv. Conny

Bilagor

• 2005-01-31.jpg
    2005-01-31.jpg
    42.1 KB · Visningar: 364
Jag köpte ett Canon 50/1.8 för 1200 på cyberphoto och det är mycket bättre än kitlinsen. Ljusstyrka är viktigt inomhus och att det ska kunna bli kort skärpedjup. Den är mkt bättre. Skärpan m.m är också mkt bättre på det objektivet.

Största nackdelen tycker jag är att man inte kan zooma ut, man får ofta backa istället.

där ser man, hittade just ett 300D hus nytt för 5500:- inkl. garanti. Det känns som ett bra pris. Köper nog ett objektiv enligt förslag från cyberphoto. (Om ingen här har ett lämpligt objektiv att börja fota med)
Tack för all hjälp.

ANNONS
Götaplatsens Foto