Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grå bakgrund på monterade bilder i Indesign CS2?

Produkter
(logga in för att koppla)

jas39

Aktiv medlem
Behöver hjälp med att förstå varför en bitmappfigur som är svart och har helt vit bakrund får en ljusgrå ruta bakom sig, som är lika stor som moteringsramen, när man monterat den i Indesign CS2.
I indesign syns inte den grå rutan utan det är vid utskrift den gör det. Har förgäves gått ingenom en massa inställningar om det skulle vara något sånt.
PDF:ar man filen så syns inte den grå rutan i PDF:en heller, men likt förbaskat är den där på pappersutskriften.
Vad är fel?
Tacksam för all hjälp.

Skriver du ut direkt från Indesign? Vad använder du för filformat på bitmappen?
Får du samma bekymmer om du konverterar bitmappen till gråskala i photoshop?

Har inte stött på problemet själv, men vet att man kan få rutor bakom bilder när man kör ut bilder "som utkast" tror jag det står i utskriftsrutan.

Tes skrev:
Skriver du ut direkt från Indesign? Vad använder du för filformat på bitmappen?
Får du samma bekymmer om du konverterar bitmappen till gråskala i photoshop?

Har inte stött på problemet själv, men vet att man kan få rutor bakom bilder när man kör ut bilder "som utkast" tror jag det står i utskriftsrutan.

Testat att skriva direkt från Indesign samt även göra en pdf och skriva ut den. Samma problem.
Bitmappen är sparad som jpg, bmp, eps. Problemet kverstår. Testat att göra till gråskala utan resultat.

Vad är det för skrivare? Vi har haft liknande problem med en platta som syns vid utskrift och till slut kom vi fram till att det var postscriptstrul. Gammal skrivare - nya fina funktioner med opacitet i Indesign som helt enkelt inte lirade med varandra.

/K =)

En Laserjet 5100. Om det skulle vara det så borde den gå att trycka utan problem.

Lustigt - vi har oxå haft rätt mycket problem med konstiga plattor som syns när vi printar på vår 5100. När vi testade att lägga samma utskrift på vår Xerox DC12 så försvann plattorna. Jag skulle testa att försöka få ut det på en annan skrivare..

Intressant. Vi får svar imorgon av tryckeriet om pdf:en är ok. Ska testa med en annan skrivare också. (En laserjet 4200)

ok! på sätt och vis skönt - då fick jag det bekräftat.

Skönt att det löste sej.

/K =)

ANNONS
Götaplatsens Foto