Annons

Gråfilter. Hur ljusmäter ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne S

Aktiv medlem
Då jag går i tankar att skaffa avtonat gråfilter (cokin) diskuterade jag detta med en kompis idag. Vi kom in på problematiken hur man ljusmäter för att det ska bli bäst effekt. Vilka metoder använder ni? Tacksam för lite kloka tips.

OBS! Mäter enbart med kameran (20D), ej med separat mätare.

/Arne

Det finns nog inget enkelt svar på den frågan. Jag använder avtonade gråfilter ofta och hur jag exponerar varierar från situation till situation. Har man en väldigt ljus himmel, tex motljus får man kanske överexponera lite om man vill få täckning i förgrunden, alternativt använda ett tätare gråfilter. Ibland exponerar jag ganska normalt tex om man bara vill få täckning i molnen och ibland så kanske jag underexponerar om jag vill skapa en mörk dramatisk himmel. Det är bara att testa olika varianter så tror jag du snart kommer på hur du vill ha det.

/D

Vid användning av avtonat gråfilter är det viktigt att mäta ljuset utan filtret monterat. Jag mäter först ljuset på det som jag vill ha medelljust exponerat därefter mäter jag ljuset på det som jag vill tona ner för att se hur mycket ljusare det är. Slutligen monterar jag ett avtonat filter med så många stegs toning som jag vill ha. Vid jättestor kontrast kan man behöva använd flera filter.

ANNONS
Götaplatsens Foto