Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Rebexza

Ny medlem
Hej jag har ingen större kunskap om gråfilter men skulle gärna vilja lära mig lite. Har sett att man behöver adapter, filterhållare och sedan ett filter. Kan någon förklara närmare vad tex adaptern har för funktion och vad passar en Canon eos 450? Vore väldigt tacksam för svar.

Hej jag har ingen större kunskap om gråfilter men skulle gärna vilja lära mig lite. Har sett att man behöver adapter, filterhållare och sedan ett filter. Kan någon förklara närmare vad tex adaptern har för funktion och vad passar en Canon eos 450? Vore väldigt tacksam för svar.

Finns även "vanliga" runda filter som du skruvar på objektivet. :)

Det finns som sagt vanliga ND-filter i olika styrkor som skruvas i filtergängan på objektivet och gör så att du kan använda längre slutartider i starkt ljus om du vill få slöjor i vattenfall t.ex., eller om du filmar och vill få följsammare mjukere video och ändå ha stor bländare för skärpedjupskontroll.

Det du syftar på är nog fyrkantiga filter, sk. Cokin P.
http://www.kaffebrus.com/kvadratiska-filter-och-hallare-typ-cokin-p-g131.html

De finns i massa varianter, men är tonade och kan t.ex. användas för att få en mjuk övergång för att slippa överexponerad himmel t.ex.

Det är en hållare man fäster framtill på objektivet och så kan man skjuta ner filtren som alltså är kvadratiska glasskivor i olika färger och toningar.

För att avgöra om vilket som passar så har inte det med kameramodellen att göra, utan vilket objektiv du använder. Olika objektiv har olika diameter på gängan där filter skruvas fast. Brukar stå fram på objektivet på insidan av flänsen, t.ex. 62 m. eller så.

/Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto