Annons

Gråkort ger markant gulstick

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
För ett gråkort?
Vilket material som helst som reflekterar 18% av ljuset som infaller i 30 graders vinkel.... (Om jag nu kommer ihåg definitionen rätt)
men det är ganska OT
 

martinot

Aktiv medlem
Det har du nog allt rätt i....
Fast Kodak definierade sin ansats långt innan färgfilm fanns.
Även för för att få svartvita bilder rätt exponerade så kan det vara viktigt att korrekt mäta och fånga ljus med olika våglängder (olika energikällor innehåller ju olika mixer, som sedan reflekteras olika mycket på olika typer av objekt, beroende på dess färger och ytegenskaper), och jag har därför för mig att det som Mats och PMD påpekar kan vara viktigt även för att fota svartvitt (även om det givetvis är än mer viktigt för färg)?

Detta oavsett vad Kodak eventuellt har sagt någon gång (tror inte tråden med Mats och PMDs kommentarer gäller med avseende på den begränsningen).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
För vitbalans behöver mätytan man använder vara så spektralt neutral som möjligt. Annars går det inte få rätt färgbalans och du kommer att erhålla någon sorts färgstick. Dess uppgift är inte att reflektera en viss andel ljus utan ett neutralt spektrum.

För exponeringsmätning behöver mätytan reflektera en känd andel ljus till kamerans ljusmätning. Men det betyder inte alls att den reflekterar ett neutralt spektra. Det är inte dess uppgift.
 

iSolen.se

Guest
Det är faktiskt färgen som ger egenskapen och ger gör ytan har en viss reflektion.
Man kan läsa om hur man gör på nätet. Att göra färgkort och gråkort är en liten vetenskap.
Det krävs speciella pigment för de skall helst inte åldras snabbt när man använder dem och de skall träffa exakt rätt när det gäller färg eller gråskala.
Det som gör att de får rätt egenskaper är den färg man använder.

Det är inte papperet eller någon teknisk finess som får det att fungera. Det är tryckfärgen och inget annat.
Du kan måla dina väggar med en färg som är nära 18% grå. Rekommenderas av Stefan Att måla bakom sin skärm.
Så vad är det om inte färgen som gör att reflektionen är 18% och neutral? Eller någon anna kulör för den delen. Färgen givievis.
Att allt vi ser som inte har en ljuskälla bakom sig är reflekterande Så är bergen eller höstfärgerna.
Fast det är fortfarande färgen på löven eller gräset som ger färgen.
Precis som färgen på väggen vi fotar.
Förlåt ev ordmärkning men för mig betyder grå avsaknad av färg. Dvs att samma sammansatta ljusspektra som faller in också reflekteras. Ett gråkort har ingen färg och reflekterar 18% av det infallande ljuset. För vitbalans räcker det med en vit, ljusgrå eller mörkgrå yta. Kameran antar att ytan är grå och exponerar så resultatet blir 18% grått.

Att måla ett rum exakt 18% grått är tämligen meningslöst. Det viktiga är att rummet inte har någon färg.
 

Mats G

Aktiv medlem
För vitbalans behöver mätytan man använder vara så spektralt neutral som möjligt. Annars går det inte få rätt färgbalans och du kommer att erhålla någon sorts färgstick. Dess uppgift är inte att reflektera en viss andel ljus utan ett neutralt spektrum.

För exponeringsmätning behöver mätytan reflektera en känd andel ljus till kamerans ljusmätning. Men det betyder inte alls att den reflekterar ett neutralt spektra. Det är inte dess uppgift.
Bra definition där!
 

Mats G

Aktiv medlem
Förlåt ev ordmärkning men för mig betyder grå avsaknad av färg. Dvs att samma sammansatta ljusspektra som faller in också reflekteras. Ett gråkort har ingen färg och reflekterar 18% av det infallande ljuset. För vitbalans räcker det med en vit, ljusgrå eller mörkgrå yta. Kameran antar att ytan är grå och exponerar så resultatet blir 18% grått.

Att måla ett rum exakt 18% grått är tämligen meningslöst. Det viktiga är att rummet inte har någon färg.
Du blandar ihop begreppen färg/kulör. Grå är ju en färg, som heter grått, men den saknar kulör då den är grå... :)
 

iSolen.se

Guest
Du blandar ihop begreppen färg/kulör. Grå är ju en färg, som heter grått, men den saknar kulör då den är grå... :)
Nja, avsaknad av färg, avsaknad av färgmättnad är väl ändå grått.

Avsaknad av ljus är svart men ok, nåt ska man väl kalla det.

Wikin skriver

Grey is an intermediate color between black and white. It is a neutral or achromatic color, meaning literally that it is a color "without color".


Men oavsett, att måla ett rum eller jobba med ett 18% gråkort är onödigt, man behöver en yta som saknar färgmättnad, får gärna vara vit och så mäter man på denna. Kameran kan inte se skillnad på olika nyanser av grått utan tror allt är 18% grått oavsett. Rummet blir onödigt mörkt med 18% grått, måla ljusgrått (dvs utan färgmättnad) eller vitt och inte minst se till att belysningen inte har färgstick annars är målningen bortkastad.

Enda poängen med grått istället vitt är att det är lättare att se färgstick, men att mäta på spelar det ingen roll.
 

apersson850

Aktiv medlem
Grått är "mörkvitt" eller "ljussvart", beroende på från vilket håll man ser det. För färgbalansens skull spelar det ingen roll, så länge det inte är tonat på något annat håll.
 

apersson850

Aktiv medlem
Man kan ju skapa grått genom att trycka svart i lämpligt raster. Har man bara koll på vilken papperstyp man trycker på (pverkar också reflektionen), punktförstoring etc., så kan man alltså använda svart, som förhoppningsvis är svart och inte mörklått eller nåt annat, och skapa grått. Lagom grått.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vi köper utrustning för tiotusentals kronor, de senaste husen, makalösa skärmar men vi försöker spara (läs snåla) på kvaliteten när det gäller exponering och färgbalansen.

För dryga 300,- får ni ett riktigt balanskort från t.ex. Lastolite.

Den mörkare grå sidan med 18% reflekterande för är för exponering.
Den andra vita sidan är till för vitbalansen.

Många andra om inte alla säljer dessa.
https://www.goecker.se/webshop/lastolite-ezybalance-grey-card-30-cm-1-las1250.aspx

Tidigare hade lastolite även ett 12% gråkort - jag har ett sådant - för att sätta mellantonerna på mitten av histogrammet men det verkar ha utgått.
 

iSolen.se

Guest
Vi köper utrustning för tiotusentals kronor, de senaste husen, makalösa skärmar men vi försöker spara (läs snåla) på kvaliteten när det gäller exponering och färgbalansen.

För dryga 300,- får ni ett riktigt balanskort från t.ex. Lastolite.

Den mörkare grå sidan med 18% reflekterande för är för exponering.
Den andra vita sidan är till för vitbalansen.

Många andra om inte alla säljer dessa.
https://www.goecker.se/webshop/lastolite-ezybalance-grey-card-30-cm-1-las1250.aspx

Tidigare hade lastolite även ett 12% gråkort - jag har ett sådant - för att sätta mellantonerna på mitten av histogrammet men det verkar ha utgått.
Jag har just ett sånt men använder det aldrig. Det är lite för lätt att justera i efterhand för att vara värt tiden för min del. Sen prickar kameran förvånansvärt ofta rätt, det blir sämre när jag petar på vitbalansen. Och vad gäller exponering så pajar tex ett oväntat übervitt klädesplagg planerna så man måste underexponera trots vad kortet säger.

Är kortet ovan grått eller gult på exponeringssidan? Jag kan inte se att det är något annat än färglöst grått.

Någon får gärna förklara varför gråkort ofta är lite gula. Tycker det låter tokigt, se denna tråd bara. Folk målar studio efter det och får en onödig gulton. Jag trodde gråkort var lika neutrala som vitbalanskort. Det inbjuder till misstag.
 
ANNONS