Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråkort ger markant gulstick

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Hej!

Har ett gråkort från JJC som jag får rejäla gulstick med. Är det mest troligt att det är gråkortet som är galet eller kan det vara i kameran problemet ligger?

Vet när jag jobbade med lånad utrustning förra hösten att kollegor och även jag vid enstaka tillfälle fick problem med gulstick trots gråkort men att detta löstes med en återställning av kameran.

Nu har man ju sina inställningar och en återställning är väldigt tråkig att göra så jag tänkte höra om någon känner till detta problem och har någon mer kunskap bakom det.

Har en 5D mark III. Den lånade utrustningen bestod av 60D. Är detta ett canonproblem?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!

Har ett gråkort från JJC som jag får rejäla gulstick med. Är det mest troligt att det är gråkortet som är galet eller kan det vara i kameran problemet ligger?

Vet när jag jobbade med lånad utrustning förra hösten att kollegor och även jag vid enstaka tillfälle fick problem med gulstick trots gråkort men att detta löstes med en återställning av kameran.

Nu har man ju sina inställningar och en återställning är väldigt tråkig att göra så jag tänkte höra om någon känner till detta problem och har någon mer kunskap bakom det.

Har en 5D mark III. Den lånade utrustningen bestod av 60D. Är detta ett canonproblem?
Ett Canon problem är det nog inte. Jag körde Canon under mer än tio år. Ägde antal olika modeller under den tiden. Bland annat 5d MKIII.

Jag har sedan cirka 2010 använt X-Rite colorchecker passport för att skapa egna kameraprofiler.
Colorchecker passport är ju både ett färgkort och ett avancerat gråkort.
Det har alltid fungerat klockrent för mina Canonkameror och fungerar idag lika fint för Fuji.

Tror du måste söka orsaken på annat håll än kameran.
 

Erik X

Aktiv medlem
Vad använde ni för typ av belysning? Vissa LED-lampor ger klurigt ljusspektra som verkar lura kamerorna..
 

Cambo

Aktiv medlem
Jag avgör exponeringen med gråkortet. Lastolite EasyBalance har olika gråtoner men en sida är "vit" avsed för färgbalansering.
Har även enSpyderchecker, modell större, som jag inte kommer överens med.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Visst men det går också bra att mäta färgtemperaturen med den.
Åtminstone i LR är det ofta svårt att mäta mot helt vitt. Programmet vägrar att mäta mot en väldigt ljus yta nära 256.
Nej det har den inte. Gör det jämt med vibalanskort som är vitt. Har x-rite passport för sånt ändamål. Det den har svårt med är att mäta utbrända partier.

/Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns inget gråkort där FÄRGEN är 18%.
Kodaks definition är att kortets/färgmaterialet skall reflektera 18% av ljuset vid en infallsvinkel på ....30 grader om jag kommer ihåg rätt.
Fast det kanske är onödigt vetande.
 

Smw

Aktiv medlem
Gissar att gråkortet gulnat p.g.a. ålder och eller förvaring.
Då borde skiftningen gå åt andra hållet, dvs blåaktigt.

Har en aning att detta varit uppe tidigare, då för ett kort i plast, mest påminnande om
en isskrapa, detta var inte grått utan drog åt blått så bilderna blev gula.
Har ett någonstans, hittar det inte och kommer inte heller ihåg vad namnet.
Finner alltså inte heller tråden.

Sen kan man lösa lite här, https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119503

TS: Hur använder du gtåkortet, dvs arbestgång ?

//MW
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns inget gråkort där FÄRGEN är 18%.
Kodaks definition är att kortets/färgmaterialet skall reflektera 18% av ljuset vid en infallsvinkel på ....30 grader om jag kommer ihåg rätt.
Fast det kanske är onödigt vetande.
Ursäkta den dåliga formuleringen. JJC har ett kort som reflekterar 18% för att mäta exponeringen.
Det är vad man i dagligt tal brukar benämna som 18% grått.
Många kort har också ytor som reflekterar mycket mindre eller mer.
Vad du än tycker så är det färgen och pigmenten som ger dessa egenskaper.
Dessa trycks på korten och är alltså en tryckfärg i dagligt tal.
Så var lagom mycket besserwisser i din kritik.
 

iSolen.se

Guest
Visst men det går också bra att mäta färgtemperaturen med den.
Åtminstone i LR är det ofta svårt att mäta mot helt vitt. Programmet vägrar att mäta mot en väldigt ljus yta nära 256.
Fotar man en vit eller grå yta spelar det väl ändå ingen roll för kameran så länge man ljusmäter på densamma, den exponerar ju så det blir lika grått i bägge fallen och då borde balansen vara lätt.

Nåväl, det går ju justera i efterhand.
 

Mats G

Aktiv medlem
Varierande

Jag testade tre olika vitbalans kort, de gav olika resultat. Det är egentligen inte avgörande. Det viktiga är att man har en referens. Sen är det ju bara att justera till det +/- Kelvin man föredrar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är vad man i dagligt tal brukar benämna som 18% grått.
Så var lagom mycket besserwisser i din kritik.
Ja det dagliga uttrycket är slarvigt.

Jag tyckte jag va lagom när jag påpekade att det är på gränsen till onödigt vetande.
Fast jag har träffat ett antal yngre fotografer som inte var med på filmtiden o de tror faktiskt att det är färgen som är 18% grå och det är den ju inte.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja det dagliga uttrycket är slarvigt.

Jag tyckte jag va lagom när jag påpekade att det är på gränsen till onödigt vetande.
Fast jag har träffat ett antal yngre fotografer som inte var med på filmtiden o de tror faktiskt att det är färgen som är 18% grå och det är den ju inte.
Det är faktiskt färgen som ger egenskapen och ger gör ytan har en viss reflektion.
Man kan läsa om hur man gör på nätet. Att göra färgkort och gråkort är en liten vetenskap.
Det krävs speciella pigment för de skall helst inte åldras snabbt när man använder dem och de skall träffa exakt rätt när det gäller färg eller gråskala.
Det som gör att de får rätt egenskaper är den färg man använder.

Det är inte papperet eller någon teknisk finess som får det att fungera. Det är tryckfärgen och inget annat.
Du kan måla dina väggar med en färg som är nära 18% grå. Rekommenderas av Stefan Att måla bakom sin skärm.
Så vad är det om inte färgen som gör att reflektionen är 18% och neutral? Eller någon anna kulör för den delen. Färgen givievis.
Att allt vi ser som inte har en ljuskälla bakom sig är reflekterande Så är bergen eller höstfärgerna.
Fast det är fortfarande färgen på löven eller gräset som ger färgen.
Precis som färgen på väggen vi fotar.
 
ANNONS