Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gråkort?
- Trådstartare Linis
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Jag har Kodaks, och den förpackning jag har innehåller mer än ett gråkort. Ett i halvformat som är praktiskt att ha med sig och ett lite större..
En annan praktisk sak är de strips som Scandinavina säljer som är svart, grå och vit, praktisk om man produktfotograferar och vill justera exakt i Photoshop.
Jag har Kodaks, och den förpackning jag har innehåller mer än ett gråkort. Ett i halvformat som är praktiskt att ha med sig och ett lite större..
En annan praktisk sak är de strips som Scandinavina säljer som är svart, grå och vit, praktisk om man produktfotograferar och vill justera exakt i Photoshop.
Linis
Avslutat medlemskap
Jag har inte lärt mig hur man använder grå kort än, tänkte göra det... men i med det skiftar så mkt i pris så vill man ju veta säkert vilket som är bäst. Det framgår inte säkert om det är 1 eller 2 man får för det priset.
Men det står ju "Kodak Gråkort R27 18%+90%" så det borde ju vara 2st tycker man... eller?
Vad gör i så fall gråkortet med 90% för något?
Men det står ju "Kodak Gråkort R27 18%+90%" så det borde ju vara 2st tycker man... eller?
Vad gör i så fall gråkortet med 90% för något?
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Ring, eller sök på nätet (google osv) på Nikons för att se vad det innehåller.
Roine
Roine
Olle
Aktiv medlem
Enligt Photax hemsida så får man fortfarande två stora och ett litet om man köper Kodaks gråkort. Photax tar 265:- för dom.
För att göra valet ännu svårare för Linis (Förlåt!) så säljer Photax även ett Delta gråkort 18%. Det är 20 x 25 cm och kostar 165:-. Kodaks är gjorda av en mycket kraftig och hållbar papp. Deltas är inplastat, vilket väl gör det mer fukttåligt.
Sen kan man undra varför alla gråkort är gjorda för 18% reflektion? Ljusmätarna brukar inte vara det. Jag har visserligen inte sett nån uppgift för ljusmätarna som är inbyggda i kamerorna, men för Seconics mätare gäller att dom är kalibrerade för 12,5%. Minoltas handhållna för 14%.
Som vanligt ingen standard.
Olle
För att göra valet ännu svårare för Linis (Förlåt!) så säljer Photax även ett Delta gråkort 18%. Det är 20 x 25 cm och kostar 165:-. Kodaks är gjorda av en mycket kraftig och hållbar papp. Deltas är inplastat, vilket väl gör det mer fukttåligt.
Sen kan man undra varför alla gråkort är gjorda för 18% reflektion? Ljusmätarna brukar inte vara det. Jag har visserligen inte sett nån uppgift för ljusmätarna som är inbyggda i kamerorna, men för Seconics mätare gäller att dom är kalibrerade för 12,5%. Minoltas handhållna för 14%.
Olle
Foto-Ante
Aktiv medlem
Ett billigare alternativ
Jag backade själv när jag skulle köpa gråkort pga priset. Om du ändå skall köpa ett kan du hoppa över detta (eller så vet du allt redan). Istället försöker jag använda en klarblå himmel eller något annat i miljön för exponeringen. På Norman Korens hemsida finns en färgpalett:
http://www.normankoren.com/zonesystem.html
Den har jag skrivit ut på färgskrivare och det går ofta att hitta någon av dessa färger i omgivningen att exponera efter. Eftersom jag fotar mycket i stan räcker det långt att lära sig de grå nyanserna, som ofta finns på husen, och korrigera exponeringen. Eller något knallrött alt himlen för att få korrekt exponering.
Även om ett gråkort är det mest korrekta är det ibland svårt att få samma ljus på gråkortet i handen som motivet i ett teleobjektiv.
Jag backade själv när jag skulle köpa gråkort pga priset. Om du ändå skall köpa ett kan du hoppa över detta (eller så vet du allt redan). Istället försöker jag använda en klarblå himmel eller något annat i miljön för exponeringen. På Norman Korens hemsida finns en färgpalett:
Den har jag skrivit ut på färgskrivare och det går ofta att hitta någon av dessa färger i omgivningen att exponera efter. Eftersom jag fotar mycket i stan räcker det långt att lära sig de grå nyanserna, som ofta finns på husen, och korrigera exponeringen. Eller något knallrött alt himlen för att få korrekt exponering.
Även om ett gråkort är det mest korrekta är det ibland svårt att få samma ljus på gråkortet i handen som motivet i ett teleobjektiv.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
HEj
Många fotoböcker har rätt gråfärg på pärmarnas insida eller som löst första/sista blad också om man jagar priser.
Det var två stora o en liten i min Kodaksats.
Roine
Många fotoböcker har rätt gråfärg på pärmarnas insida eller som löst första/sista blad också om man jagar priser.
Det var två stora o en liten i min Kodaksats.
Roine
Linis
Avslutat medlemskap
Olle skrev:
Usch nu gör du mig ännu mer förvirrad? Hur/var ser man hur mycket ens kamera kalibrerar?
//Lina
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Det saknar betydelse med kaibreringen. Om du använder gråkort så lär du dig att bilderna blir si eller så och sedan vet du att du tex med film x skall lägga till/dra bort tex 1/3 steg.
Meningen är ju att korrtet skall vara en känd referens. Akta dig dock för reflexter eller konstig belysning på kortet som motivet inte har.
Roine
Meningen är ju att korrtet skall vara en känd referens. Akta dig dock för reflexter eller konstig belysning på kortet som motivet inte har.
Roine
Linis
Avslutat medlemskap
roinek skrev:
Akta dig dock för reflexter eller konstig belysning på kortet som motivet inte har.
Hur menar du då tex?
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Om du belyser kortet konstigt så mäter du fel.
Prova att ta nått papper som är grått, ta en lampa snett framifrån och vrid kortet medan du mäter med din kamera så ser du att det ändrar sig.
Se länkarna:
Det finns länkar i den blå rutan upptil
http://carbonphoto.cicada.com/zs/chapter1/
Tung layout, men klart givande.
http://www.fredparker.com/ultexp1.htm
Kul skriven om inte annat
Prova att ta nått papper som är grått, ta en lampa snett framifrån och vrid kortet medan du mäter med din kamera så ser du att det ändrar sig.
Se länkarna:
Det finns länkar i den blå rutan upptil
http://carbonphoto.cicada.com/zs/chapter1/
Tung layout, men klart givande.
http://www.fredparker.com/ultexp1.htm
Kul skriven om inte annat
Olle
Aktiv medlem
Ledsen om jag gjort dig "ännu mer förvirrad" Lina.Linis skrev:
Usch nu gör du mig ännu mer förvirrad? Hur/var ser man hur mycket ens kamera kalibrerar?
//Lina
Även om jag inte håller med Roine om att kalibreringen saknar betydelse, standardisering är väl alltid bra, så håller jag med om att det inte är något stort problem.
Förutom kalibrering av gråkort och exponeringsmätare, så har även motivet, filmen, framkallningen (framförallt för svartvit film) och inte minst fotografens uppfattning om vad som är rätt, betydelse för hur man skall exponera. Man måste alltså prova sig fram.
Ett alternativ till gråkort är, om man har en lös exponeringsmätare, att mäta det infallande ljuset mot motivet. Bäst är nog ändå en spotmätare. Har man ingendera är förstås ett gråkort ett bra och billigt alternativ.
Olle
mipert
Aktiv medlem
Skall du bara ha det för att bedöma exponering kan du använda vad som helst, ett vitt kopieringspapper, en grå T-shirt eller ett gråkort för 99 spänn.
Bara du vet hur det skall se ut på din exponerade bild så kan du använda vad som helst som mätreferens.
Ett vitt kopieringspapper är 2 1/3 steg ljusare än Kodaks gråkort som exempel.
Det finns inget magiskt med Kodaks gråkort, det är bara en välkänd referens som man vet hur det ser ut vad gäller ljushet och färg.
Jag kan prata med en fotograf i Maryland och nämner jag Kodaks grå... vet hon vad jag pratar om och hur det ser ut.
Du får inte bättre exponeringar bara för att dui använder Kodaks kort.
Köp det billiga, se till att det inte är för litet och lär dig hur det ser ut på bild. Då kan du använda det som referens.
Mäter du mot kortet och alla dina bilder blir 1/2 steg för mörka jämnt, ja, då vet du hur du skall använda mätvärdet från kortet framöver.
Bara du vet hur det skall se ut på din exponerade bild så kan du använda vad som helst som mätreferens.
Ett vitt kopieringspapper är 2 1/3 steg ljusare än Kodaks gråkort som exempel.
Det finns inget magiskt med Kodaks gråkort, det är bara en välkänd referens som man vet hur det ser ut vad gäller ljushet och färg.
Jag kan prata med en fotograf i Maryland och nämner jag Kodaks grå... vet hon vad jag pratar om och hur det ser ut.
Du får inte bättre exponeringar bara för att dui använder Kodaks kort.
Köp det billiga, se till att det inte är för litet och lär dig hur det ser ut på bild. Då kan du använda det som referens.
Mäter du mot kortet och alla dina bilder blir 1/2 steg för mörka jämnt, ja, då vet du hur du skall använda mätvärdet från kortet framöver.