Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråtoning bild, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Där är en till.

(hitta inte om jag kunde få in det i samma inlägg)

Bilagor

• 1111.jpg
    1111.jpg
    26.3 KB · Visningar: 437
Troligen har han bl.a. dämpat färgmättnaden i bilden. Men det är säkert mer trick han har gjort med ljuset i bilden. Men i huvudsak så kan du använda dig av Nyans/Mättnad-verktyget och dra ner mättnad-reglaget en aning...

Guran99 skrev:
Troligen har han bl.a. dämpat färgmättnaden i bilden. Men det är säkert mer trick han har gjort med ljuset i bilden. Men i huvudsak så kan du använda dig av Nyans/Mättnad-verktyget och dra ner mättnad-reglaget en aning...

okej, ska testa lite då.

Du kanske även kan prova att göra en s/v variant i eget lager och sedan med blandningslägen och opacitet blanda den med färgbilden. Du kan ju även prova att måla masker för bara låta delar av exempelvis s/v lagret lysa igenom. m.m. o.s.v.

PetFish skrev:
Du kanske även kan prova att göra en s/v variant i eget lager och sedan med blandningslägen och opacitet blanda den med färgbilden. Du kan ju även prova att måla masker för bara låta delar av exempelvis s/v lagret lysa igenom. m.m. o.s.v.

Nu är jag inte speciellt bra i photoshop. Men ska försöka.

Jag tycker du ska prova antingen fotofilter i PS med en gråbrun ton eller ett enfärgat lager med sådan färg ovanpå bildlagret. Experimentera sedan med intensitet och andra inställningar i fotofiltret, opaciteten i lagret och blandningsläget.
Genom att använda ett enfärgat lager med mycket låg opacitet i blandningsläge Normal kan man enkelt låta en bild få en viss färgton över sig. Någon maskning behövs egentligen inte, men visst kan man experimentera med det också.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto