Annons

grafikkort och dylikt vid datorköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Eftersom jag nyligen skaffat en ny bildskärm tänker jag nu om någon dag också skaffa en ny mellanbudgetdator från komplett som jag tänkte konfigurera ihop själv.

Jag har förstås funderat och funderat och det jag hittills har kommit fram till är följande:

1. Processor: AMD Athlon 64 X2 56000+

2. Ramminne: 2048 MB

3. HDD: Samsung 250 GB.

4. Grafikkort: GeForce 7600GS 256 MB

5. Windows Vista Home Premium

Är detta lämpliga grejer om vi utgår från främst fotoredigering? Tar tacksamt emot tips och råd och egna erfarenheter.

Mest funderar jag nog på om grafikkortet är lämpligt när det gäller fotoredigering? Eller om det finns något bättre i samma prisklass.

Normalt sett så spelar inte grafikkortet så stor roll vid 2D-hantering av bilder, utan det är den vanliga processorn som får jobba.

Jag skulle se till att moderkortet klarar så mycket minne som möjligt i stället. Går det att klämma in 8Gb i det så skulle jag välja ett sånt moderkort och sedan sätta in 2-4 Gb till en början och behålla några slots lediga för att fylla på då minnen blivit billigare i den storleken.

Hårddisk går också åt, rejält mycket sådant.

Sök på forumet så hittar du säkert ett ton med trådar om ny dator.

Lycka till!

light skrev:
grafikkort och dylikt vid datorköp?

Som sagt, det är inte lätt att ge råd till andra, ännu svårare när det står så lite om användningsområdet, RAW eller JPG bilder, singel bilder eller många lager i CS2, amatörfotograf eller proffs som visar upp bilder på utställningar.

Dessa faktorer påverkar vilken typ av dator som är lämplig för att inte tala om kostnaden.

Men eftersom digital kameror ger fler och fler megapixel så blir storleken på bild filerna allt större och då är RAM minnet viktigt att det är stort.

Det är mest 3D CAD program och avancerade spel som utnyttjar snabba grafikkort.

Men om flera bild skärmar skall anslutas samtidigt kan det vara bra med mycket minne på grafikkortet.

En stor och snabb hårddisk är alltid bra att ha, eller helst 2 hårddiskar så backup kan sparas på sekundär hårddisk om någon disk kraschar.

MVH
.

Jag köpte en dator från komplett för mindre än ett år sedan(egen konfiguration).

Hade jag fått göra om denna konfiguration hade jag valt en 70gb hdd som gör 10 000 rpm och sedan en 320-500hdd 7200 rpm.

Självklart med operativsystemet och photoshop(eller vad du ska använda) på den snabba av dem.

Tack Thomas, Ingemar, Michael för lite tips. En extern HDD har jag redan för backup. Och sen borde jag nog ha gett lite mer information som Ingemar påpekade. Och jag har också lytt Thomas råd om att söka lite i forumet.

Sen är det ju så att utvecklingen går i rasande fart, det som var nytt och fräscht igår är gammal mat idag, så därför tror jag att ständigt uppdaterad diskussion om datahårdvara behövs.

Ett tips till fotosidan kunde kanske vara att skapa en sida där några "experter" ger förslag till databygge ämnat främst för fotoredigering. En låg-, mellan- och högbudget variant. Den sidan skulle sedan uppdateras med jämna mellanrum.

MS Vista ?

Hej Ragnar !

Det går väl knappast att köpa en ny PC idag utan att den har Microsoft Vista Home Basic / Premium.

Tyvärr är bakåtkompabiliteten mot äldre program - och i detta sammanhang särskilt bildbehandlingsprogram - mycket bristfällig.

Så illa kan jag inte erinra mig att det har varit vid tidigare släpp av nya operativsystem från Microsoft.

Även om man som användare särskilt anger i Vista att det gamla aktuella programmet är utvecklat för t.ex. MS XP så fungerar det knackigt och med störningar och låsningar och "bildsläpp".

Adobe skriver på sin hemsida att de har utvecklat tidigare versioner av Photoshop (fram till jan 2007) för tidigare operativsystem och de tar inget ansvar för att de gamla programmen skall fungera under Vista och ger ingen support för sådana problem. De vill förstås sälja nya dyra program / uppdateringar.

Men lycka till med dina köp.

ANNONS
Götaplatsens Foto