Annons

Graflex Speed Graphic

Produkter
(logga in för att koppla)

jjacobsen

Aktiv medlem
Min far har en gammal pressfotografskamera, Graflex Miniature Speed Graphic, 2 1/4 x 3 1/4 tum, med både bladfilmsbakstycke samt för rullfilm, komplett med blixt och allt. Objektivet är ett 101 mm f:4.5 Kodak Ektar. Är lite sugen på att testa den lite. Tror den är från sent 40-tal. Det sitter också en Kalart Rangefinder på, hur används den?

Någon som vet något om denna kamera?

För bilder på kameran se:
http://medfmt.8k.com/mf/graflexms.html
http://www.cosmonet.org/camera/spgr_mini_e.htm
 

paco

Aktiv medlem
Vet bara hur min mätsökarkamera (rangefinder) fungerar. Inne i sökaren syns en fläck där man får dubbel bild om motivet inte är i fokus. Du fokuserar och bilderna flyter samman till ett, när du har rätt avstånd. Det är svårare att fokusera på saker som är riktigt nära. Min kamera är en Olympus 35RD och den är betydligt modernare, från slutet av 70-talet :)

Det är mycket möjligt att det finns ett annat tillvägagångssätt på din kamera, men jag tror att principen är den samma för alla mätsökarkameror.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Vad är det som inte verkar fungera med sökaren?

Principen på denna sökare borde vara - precis som Janne skriver - att det på något sätt skall bli en sammanfallande bild.
Sökarmekanismen borde precis som på en Linhof Technica vara kopplad till linsens avstånd från filmplanet genom något intrikat mekaniskt system.

Rör linsen fram och tillbaka och se om det händer något i sökaren.
 

jjacobsen

Aktiv medlem
Tackar för länkarna. Det är inget som inte verkar fungera med sökaren, bara att jag aldrig sett någon sådan sökare förut.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Sökaren är visserligen inte särskilt exakt, men att Orfeus blev halshuggen är inte märkligt, om man betänker att bladfilmen är 6,5 cm bred, medan bredden i rullfilmskassetten är 54 mm. Det är alltså ett något smalare bildformat när man använder rullfilm än bladfilm. Jag körde ganska länge med en betydligt senare kamera utan ridåslutare, Century Graphic, och jag tycker att det var en skön kamera, faktiskt ganska lättarbetad på fri hand.
 
ANNONS