Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratis importverktyg för minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)

Deagol

Aktiv medlem
Detta initiativ grundar sig på en önskan från Staffan Hardie [StaffanH] här på FS då han efterlyste ett enkelt program som kunde ta alla filer på ett minneskort och kopiera in på hårddisken där filerna skulle hamna i undermappar med filernas datum. Bilder tagna en viss dag skulle därvid hamna i en mapp med det datumet. Givetvis förutsätter vi att minneskortet sitter i en läsare som har en egen enhetsbokstav, tror inte det funkar att ansluta kameran direkt till datorn och köra programmet ;)

Kolla på ftp://jlennart.mine.nu/DCIMImport.zip

Extrahera bara exe-filen i zip-filen till där du vill ha den, lämpligtvis nånstans under c:\program...

OBS!!! Testa detta program på minneskort som du redan kopierat in på annat vis, den FLYTTAR nämligen bilderna från kortet till datorn. TÄNK PÅ att jag har inte haft nån större tid att testa det själv. Jag kan inte ta något ansvar på en sån här hastig historia, däremot är det bra om ni testar den och meddelar mig om där finns några fel i det utförande den har nu.

Dialogen är rå och enkel, inga finesser eller krusiduller.

Detta program kan ta filer från andra mappar också, inte bara från CF-kort. Tänk bara på att den itererar sig ner genom och under den mapp du anger som "Importera från" och tar alla filer den hittar där och FLYTTAR till datum-mapparna under "Mapp för bildlagring".

Mappen du anger som "Mapp för bildlagring" behöver inte finnas, alla erforderliga mappar skapas automatiskt.

Förslag till förbättringar eller utökningar? Några fel upptäckta så här långt? Bara meddela mig så får jag se vad jag kan göra...

OBS!!! OBS!!! OBS!!! Programmet kollar inte om filen existerar som det är nu. Detta innebär att om du har en fil med samma namn från samma datum så skrivs den över. Hmmm, risken är nog liten men jag kommer givetvis att ändra detta och meddela i denna tråd när det är gjort.

Mvh
Lennart
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Tack igen! :)
Det hade varit bra om den lämnade filerna på kortet för jag kopierar även alla bilderna till en backup disk med ett identiskt katalogträd. Då skulle det räcka att ändra enhetsbokstaven och importera en gång till för att ta backupen.

Staffan
 

Deagol

Aktiv medlem
Så, nu är två saker åtgärdade...

Om filen redan existerar så kopieras / flyttas den inte och man får besked i efterhand hur många filer det fanns och hur många som verkligen kopierades / flyttades.

Lagt till en checkbox där man kan välja om filen skall flyttas eller kopieras till destinationen.
 

Helenius

Avslutat medlemskap
Re: Åtkomst nekad

WFS) (Graylingman skrev:
får jag som reaktion när jag klickar på länken i första inlägget...
Har försökt med samma resultat. Undrar också om programmat funkar med alla kameror (NEF filer)?
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Kommer inte heller åt filen nu. Programmet fungerade med både jpg och crw (och medföljande thm).

Staffan
 

Deagol

Aktiv medlem
Ber om ursäkt för det, den senaste uppdateringen jag gjorde så glömde jag bort att kolla filsäkerheten på zip-filen... Åtgärdat nu :)
 

Deagol

Aktiv medlem
Re: Re: Åtkomst nekad

Helenius skrev:
Har försökt med samma resultat. Undrar också om programmat funkar med alla kameror (NEF filer)?
Per, detta programmet är helt oberoende av vad du har för kamera, du kan till och med ha textfiler på minneskortet, den tar allt och sorterar i datumordning.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Ser ut att vara ett enkelt och smart litet program, får hem och testa lite. Om man nu ska önska sig något ytterligare, och det ska man, så skulle jag vilja ha med en funktion som gör det möjligt att döpa om filerna när de tankas ner till datorn. Kanske även att lägga till ett namn på mapparna som skapas utifrån datumen, tex. om man varit på Barndop så skiver man in det och mappen heter sedan. 2005-05-03 Barndop
 

Deagol

Aktiv medlem
Som jag sa innan så kan man lägga till en checkbox ytterligare som döper om filerna till mappnamnet + ett löpnummer. Problemet där är att på Canon EOS 10D har man tex en crw och en tillhörande thm-fil, sorteringen måste då bli så att dom får samma namn och löpnummer. Blir lite andra problem också men jag kollar lite på det.

Sätta en liten textbox som ger dig möjlighet att utöka mappnamnet med en textsträng av något slag skulle däremot inte vara några problem...

Jag återkommer i ärendet :)

/Lennart
 

Helenius

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Åtkomst nekad

Deagol skrev:
Per, detta programmet är helt oberoende av vad du har för kamera, du kan till och med ha textfiler på minneskortet, den tar allt och sorterar i datumordning.
Perfekt, nu funkar det. Precis en sådan funktion jag har letat :) Vilken hjälp man får här på FOTOSIDAN...
TACK Lennart
 

Enforcer

Aktiv medlem
Trevligt,

kanske är något att satsa på, minimalistiskt lösning just med det som behöva.

Just nu har jag installerat och testat Cam2Pc vilket jag tycker fungerar rätt bra, med möjligheter att ställa in vad kataloger/filer ska döpas till, baserat på datum mm.
 
Tack Lennart!

Tack Lennart för detta smarta, snabba och enkla program! Jag kommer garanterat att använda detta hjälpmedel i fortsättningen.
 

Deagol

Aktiv medlem
No problems grabbar, om man kan det där med att trilla bittarna (programmera) så tar det inte mycket mer än en timme att smälla ihop det så enkelt, det är först när man ska börja finlira med snyggare inteface och mer avancerade rutiner som det börjar förbrukas timmar...
Meningen med detta var ju framförallt att det skulle vara gratis och det skulle vara simpelt, bara täcka just detta behovet som jag faktiskt tror att många har...

/Lennart
 

Deagol

Aktiv medlem
Lät kanske lite kaxigt det där sista såg jag nu när jag läste det igen, inte menat så utan bara att jag är glad att kunna hjälpa till och även glad att en så liten insats kan få så stor nytta för er. :)

Mvh
Lennart
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej!

Jag tackar för ett litet smidigt program. Detta kommer jag garanterat att använda i fortsättningen.

Ett litet förbättringsförslag: En statusindikator som visar hur lång tid som är kvar av överföringen hae varit bra.


MVH Uffe
 
ANNONS