Annons

Gratis importverktyg för minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)

Deagol

Aktiv medlem
Jo där har du nog problemet, om explorer har en egen registrerad hanterare för media detect så kommer den att ignorera att skicka ut media detect meddelanden för den enheten eftersom den är hanterad av "systemet" redan. Det är nåt skit det där för oftast så registrerar programmen sig med explorern utan att man får valmöjligheten om man vill ha det eller ej. Kommer inte ihåg hur man gjorde på rak arm men det finns en metod för att återställa det på.
Kommer förresten att lägga upp en ny version med lite buggfixar, modifieringar och en ordentlig hjälpfil som är kopplad med F1 till de olika kontrollerna i programmet. Kommer att vara uppe inom en timmas tid, meddelanden går ut när det är klart.
 

Deagol

Aktiv medlem
Har rotat rundor lite grann i koden Erik och det visar sig att det är lite glapp vid uppstart av programmet, prova att slå av media detection och sen slå på den igen, kolla sedan om den fortfarande inte poppar upp när du stoppar i ett minneskort.
 

Erik_N

Aktiv medlem
Hej igen, tyvärr, jag får det inte att funka hur jag än gör. Jag har tagit bort min tidigare hanterare för autoplay (har både prövat "gör ingenting" respektive "återställ standardvärden). Vet inte riktigt vad jag ska pröva nu. Är det någon process eller service som behöver vara igång för att det ska funka? När jag installerat andra program, t ex Picasa, har jag avaktiverat deras media detect-processer i msconfig så jag kanske stängt av något annat nödvändigt (eller så har det programmet gjort det till förmån för sin egen hanterare?)...
 

Deagol

Aktiv medlem
Om jag ser efter vad jag har för inställningar på min kortläsare så står den på alternativet "Fråga alltid..." Vet att det finns en standardmetod för att återställa det och jag tror t o m att det diskuterats i denna tråden tidigare, bläddra lite bakåt i sidorna här.
 

Deagol

Aktiv medlem
Ny version http://www.bestcoast.se/DCIMImport_2.0.0.105.msi med Autoplay konfigurerbart, uppdaterad hjälpfil, lite smärre justeringar och ny installer, den stora avvikelsen i buildnummer beror på att jag jobbat på buildscripten en hel del de senaste dagarna.
För er som har problem med autoplay så finns det lite information i hjälpfilen om några verktyg som kan rädda en trasig autoplay...
 

Deagol

Aktiv medlem
Domänen abovethelaw.se, mailinglistan, mailserver och webserver kommer att stå stilla under de närmaste dagarna. Senaste versionen av DCIMImport finns alltid tillgänglig på min andra domän www.bestcoast.se

/Lennart
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Jag provade denna Importer på ett arkiv bestående av .jpg och .orf. Det fungerade klanderfritt, och programmet parkerar i "desktop tray" när det är färdigt.

Jag är postivt överraskad över programmets flexibilitet och kapacitet. Snyggt är det och snabbt går det också.

Jag får ta och fundera på hur jag ska hantera mina bildarkiv, som idagsläget enbart är månadsbaserade, med *.orf, *.tif, *.jpg och samma prefix per bild. Funderar på att separera filtyperna, efter att en hårdare gallring gjorts, för att senare införa nya backup-rutiner.

DCIMImport är ett verktyg som jag tror är till hjälp vid en sådan revision av bildarkivet.
 

Deagol

Aktiv medlem
Tänk på möjligheterna du har med freetext i både mappnamn och filnamn, med hjälp av den funktionen kan du skapa dig exakt den mappstruktur du vill, även det där med multiple targets som kan skicka olika filtyper till olika utgångsmappar. Jag har försökt hålla programmet på en "lös" nivå där man ska kunna skapa så mycket namnkombinationer som möjligt men det medför även ansvar för användaren eftersom det t ex är tillåtet att använda ".." i mappnamnet och då motsvarar det ju att det hamnar en mapp upp. Så som sagt man kan ställa till det för sig om man gör tokigheter men samtidigt så är det en styrka för dom som vet vad dom gör.
Nästa bit som ska in i programmet är script-stöd så man kan fjärrstyra programmet från t ex ett VB-script, vidare kommer jag att bygga in stöd för multipla konfigurationsfiler för snabbvalen så man kan ange vid uppstart vilken man vill använda. Jag har många ideer och för stunden även tiden att genomföra dom, skapar det bara intresse från användarna och feedback så kan vi tillsammans skapa något som slår det mesta i importväg. Men som sagt det beror på intresset även om jag i huvudsak gör detta för att det är kul.
 

rudhan

Aktiv medlem
Hej Lennart!

Tack för ett mycket användbart litet program, som inte är så litet längre. Jag har använt det över två år och tänkte dela med mig av några synpunkter på din senaste version.

Programmet verkar inte komma ihåg vilken enhet jag valt att importera från, när jag stängt programmet och öppnar det igen är fältet tomt.

Väljer jag Foldername {File.CreationYear} så blir det alltid 1980 och {File.CreationMonth} blir 01.

Jag saknar det fritextfält som fanns i tidigare version där texten hamnade i foldernamnet, det går att göra motsvarande nu med funktionen Freetext men texten går bara att ändra genom att ta bort och lägga till den igen. Det blir lite otympligare än tidigare.

Jag försökte uppgradera version 85 till 105 men det gick inte, jag tvingades avinstallera och installera på igen.

GUI'n är snygg men det är lite svårt att se vilken av listorna Foldername och Filename som har fokus, det kan finnas en rad i var som är vald, den med fokus har en 1 pixel bred svart kant, den utan fokus har en 1 pixel bred mörkblå kant.

Det skulle kunna finnas en knapp Delete under Freetext på respektive sida.

Ta nu inte det här som negativ kritik, programmet är mycket bra men jag tycker det behöver lite puts. Hör av dig om jag missförstått något eller du undrar över något.

/Tomas
 

Deagol

Aktiv medlem
Programmet verkar inte komma ihåg vilken enhet jag valt att importera från, när jag stängt programmet och öppnar det igen är fältet tomt.
Mitt fel, har varit så fokuserad på att sätta in det värdet automatiskt om man kör media insert detection, åtgärdas omgående.

Väljer jag Foldername {File.CreationYear} så blir det alltid 1980 och {File.CreationMonth} blir 01.
Vad har du för läsare? Jag kör på en firewire-läsare och en usb med 8 i en. Har inte stött på det problemet själv. 80-01-01 tyder på att det inte går att utläsa file creation date på din enhet, hur ser det ut i utforskaren om du kollar dina filer?

Jag saknar det fritextfält som fanns i tidigare version där texten hamnade i foldernamnet, det går att göra motsvarande nu med funktionen Freetext men texten går bara att ändra genom att ta bort och lägga till den igen. Det blir lite otympligare än tidigare.
Lägger till så man kan redigera redan vald fritext genom att dubbelklicka på den raden...

Jag försökte uppgradera version 85 till 105 men det gick inte, jag tvingades avinstallera och installera på igen.
Uppgradering är inte aktiverat ännu, ville hålla det som fulla installationer nu innan den är klar.

GUI'n är snygg men det är lite svårt att se vilken av listorna Foldername och Filename som har fokus, det kan finnas en rad i var som är vald, den med fokus har en 1 pixel bred svart kant, den utan fokus har en 1 pixel bred mörkblå kant.
Har du provat nåt av de andra skinsen? Det är definierat i skinsfilen hur allt sånt där ska bete sig.

Det skulle kunna finnas en knapp Delete under Freetext på respektive sida.
Valde att lägga det på Delete-tangenten i stället bara för att dra ner lite på knapphysterin som det lätt blir annars men jag lägger till den knappen också.

Ta nu inte det här som negativ kritik, programmet är mycket bra men jag tycker det behöver lite puts. Hör av dig om jag missförstått något eller du undrar över något.
Absolut inte Tomas, detta är vad jag hade hoppats på men det tog lite lång tid för kommentarerna att börja trilla in. Tanken är som tidigare att tillgodose önskemål och göra nåt bra och användbart för de som behöver nåt sånt här. Dina kommentarer mottages mycket tacksamt :)

/Lennart
 
Senast ändrad:

rudhan

Aktiv medlem
Deagol skrev:
Mitt fel, har varit så fokuserad på att sätta in det värdet automatiskt om man kör media insert detection, åtgärdas omgående.
Lätt hänt!

Vad har du för läsare? Jag kör på en firewire-läsare och en usb med 8 i en. Har inte stött på det problemet själv. 80-01-01 tyder på att det inte går att utläsa file creation date på din enhet, hur ser det ut i utforskaren om du kollar dina filer?
En adapter i PCMCIA-slotten. I utforskaren ser det rätt ut. Lite intressant är att din tidigare, 1.0.0.2, läser datum rätt.

Lägger till så man kan redigera redan vald fritext genom att dubbelklicka på den raden...
Mycket bra!

Uppgradering är inte aktiverat ännu, ville hålla det som fulla installationer nu innan den är klar.
Fullt förståeligt

Har du provat nåt av de andra skinsen? Det är definierat i skinsfilen hur allt sånt där ska bete sig.
Njaä, det har jag inte, jag är nog för gammal, jag byter mycket sällan skin, jag vill hellre ha det default och enkelt.

Valde att lägga det på Delete-tangenten i stället bara för att dra ner lite på knapphysterin som det lätt blir annars men jag lägger till den knappen också.
Absolut! Jag håller med att det är lätt gjort att applikationer blir nerklottrade med knappar. En högerklicksmeny skulle kunna vara ett alternativ. Det är trevligt att kunna göra allt med musen.

Absolut inte Tomas, detta är vad jag hade hoppats på men det tog lite lång tid för kommentarerna att börja trilla in. Tanken är som tidigare att tillgodose önskemål och göra nåt bra och användbart för de som behöver nåt sånt här. Dina kommentarer mottages mycket tacksamt :)
Kul att kunna hjhälpa till! Jag pillar lite på en egen applikation för ett helt annat sammanhang så jag vet vad kommentarer och feedback betyder.
 

Fesse

Aktiv medlem
Håller på och försöker lära mig lite jag oxå nu. Har haft ett liknande förut men det var mycket simplare. Dock får jag samma problem som Tomas att det blir 1980. Nog för att 80-talet va trevligt men nån måtta får det vara på det...

Sen förstår jag inte riktigt vad jag ska välja för att få det som jag vill. Jag vill att den ska göra en mapp för mapp för 2007 med en mapp för varje månad i med en mapp för varje dag i. Vad ska jag välja då. Jag fick bara ett jättttelångt namn på min a filer när jag skickade över dom. För övrigt ett mycket snyggt program som säkert är jättebra om jag förstår hur jag ska göra...=)
 

Deagol

Aktiv medlem
Sorry att jag inte haft tid de senaste veckorna att gå in här, haft lite mycket kring mig ett tag.
Josef det där med 1980 har jag hittat lösningen på, vissa läsare har inte stöd för så kallad utökad searchrecord och den gamla versionen körde efter gammal standard av denna searchrecord, den nya versionen däremot försöker hämta fildatumet från en utökad searchrecord och därför så misslyckas den, en ny version kommer inom kort med bland annat detta problem åtgärdat.
När det gäller dina problem att klura ut hur det funkar så kolla hjälpfilen eller på www.abovethelaw.se/dcimimport för det står utförligt steg för steg i hjälpfilen vad man ska göra och vilka inställningar som är till vad. Kort kan jag säga att i den vänstra combon anger du mappnamngivningen och den högra anger du filnamngivningen, det finns färdiga snabbval för de vanligaste namngivningarna. Kolla i textboxarna längst ner till vänster och höger när du gör dina val så ser du hur det kommer att se ut.
Har ett nytt projekt upplagt på www.abovethelaw.se/fnsearchreplace om ni behöver ändra delar av ett filnamn på flera filer åt gången, detta var ett önskemål från en användare på fotosidan. Fyller på efterhand med lite diverse såna här projekt så om ni har ideer så kontakta gärna mig.

Mvh Lennart
 

Rofugos

Ny medlem
Hej, kommer inte heler åt filerna. Detta är precis ett sånt program som jag letar efter. Hoppas att vi kan komma åt filerna snart igen. Tack

edit: såg att du bytt server. tankar ner det nu :)

edit2: har fått ner det och kollar igenom funktionerna nu. Detta programmet är ju helt perfekt! Stort tack till dig och allt jobb du lagt ner.
 
Senast ändrad:
ANNONS