Annons

Great Wall 6x6 cm?

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av en medium format som heter Great Wall. Den är med sannolikhet kinesisk och har ett 90 mm 3,5 objektiv.

Vilken kvalite kan man räkna med på bilderna från den? Sämre, likvärdig eller tom bättre än från min 80-200 2,8L på vanlig 35mm film?

Är objektivet fast eller utbytbart? Vad kan det vara värt att betala för den lilla kinesen?

mvh
Peter

Tjena
Du kan ju höra med photax, dom sålde den kameran under namnet Chang Cheng DF 4 så dom borde ju veta allt om den kameran.

Lycka till
Lars-Göran.

www.photax.se

Hej

Jag har fotat lite med Chang-Cheng DF4. Några av bilderna jag lagt upp är tagna med den.

Den har ett antal svagheter bla väldigt mörk sökare, endast två användbara tider eftersom vibrationerna från spegeln är som ett smärre jordskred :) Optiken är inte den bästa.

Jag har för mig att jag gav ~700 kr när jag köpte den från Photax så med tanke på kvalitet och ursprungspris bör en beg inte stå i mer än någon/några hundralappar.

Om du är sugen på att prova 6*6 så se om du inte kan hitta en begagnad Hasselbladare. De är förviso dyrare men kvaliteten är därefter oxå.

Ha de' bra
Mats

Det är lite beroende på vilken film du använder. Tror inte mellanformatskameran har bättre upplösning (skärpa) än småbild med ditt 80-200/2.8 L och T-Max 100 trots mindre förstoring av negativet. Det objektivet är ju en av de skarpaste Zoomar som finns. Har svårt att tänka mig att kineserna gör bra optik.

Ju skarpare (finkänsligare) film du använder ju mer fördel till småbild med skarp optik jmf med mellanformat.

Du kan läsa mer på:http://193.14.88.36/nav/artindex.html

Du får ju dock mindre korn med mellanformataren.

Hej igen
Den kameran skulle jag inte rekommendera, spar hellre pengar ett tag och köp dig en Rolleiflex eller Rolleicord.Den canonoptik som du har överträffar kineskameran i precis allt. Det man vinner mest på när man skaffar ett större format är nog inte optiken, även om Hasselblad, Pentax mm har mycket fin mellanformatsoptik.Nej den största vinsten får du genom ett större format på negativet, du behöver tex inte förstora lika mycket, vilket visar sig i form av mer detaljskärpa och mindre korn. Om du skulle vara intresserad så har jag en Hasselblad 500cm till salu.

Lycka till
Lars-Göran

ANNONS
Götaplatsens Foto