Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Greppet på 350D med 17-40/4L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa mig lite digitalsaker men är lite smått kluven. Framförallt när det gäller greppet på 350D kontra 20D.

Hur pass dåligt grepp, eller utrymme för händerna får man med 17-40/4L och 70-200/4L på 350:an? Samma fråga gäller egentligen vertikalgreppet också.

Med 17-40 kan man klara sig utan vertikalgrepp även om det blir bättre med.

70-200/4 är nog att rekommendera med vertikalgrepp. även om det funkar utan då det ändå är rätt lätt. Men det blir stadigare bilder med greppet.

Jag tycker att 350D blir betydligt trevligare att greppa med vertikalgreppet. Då blir skillnaderna mot 20D rätt OK.

350D-vertikalgreppet är i sig bättre än det till 20D. Bättre kvalitet, känsla och passform.

Jag kanske uttryckte mig klantigt. Får väl skylla på att klockan var lite väl mycket.

Jag funderade mest på om man verkligen får plats med händerna runt greppet på kameran, för den delen även på vertikalgreppet med en 17-40:a monterad. Tycker det finns lite väl lite plats över på jobbets kamera och då är det ju bara en 18-55:a påskruvad.

Beror ju klart på hur stora händer du har så klart. Med ett lätt objektiv som 17-40 är det inte heller nödvändigt att få grepp med alla fingrar för att få det stadigt.

Vertikelgrepper ger bättre greppm inget snack om saken.

Jag tror Tobias undrar om "gropen" (där fingertopparna hamnar) mellan greppet och objektivet finns kvar över huvudtaget med en 17-40L påskruvad. Inte hur det känns i överlag beroende på hur stora händer man har osv..

ANNONS
Götaplatsens Foto