Annons

"Greppringen" lös på EF 200/2,8 L II

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Hejsan!

Har ett problem jag haft ett tag utan att orka ta tag i. Det är nämligen så att själva "greppringen" på min EF 200/2.8L II är lös. Alltså enbart själva ringen man fokuserar med, inte själva fokusringen som "greppringen" ska greppa.

Det går alltså inte att smidigt fokusera manuellt....ringen bara snurrar utan att man ändrar fokus. Tar man däremot och pressar greppringen mot kamerahuet till så får den kontakt med fokusringen och fokuserar.

AF funkar såklart precis som vanligt.

Hur har detta hänt? Hur löser man det? Om jag inte visste bättre skulla jag nästan droppa lite lim i springan mellan greppringen och fokusringen så dom fick tag i varandra igen. :p

Vill man lämna in objektivet och betala eventuella tusenlappar för att fixa detta eller kan man ordna det själv?

Enormt tacksam för hjälp!

Fattas det någon synlig skruv?

En del objektiv har refflade greppringar av gummi, där man kan peta av gummiringen och hitta skruvar under den. Om något gått av där under kan det förstås tänkas att det inte snurrar med som det ska.

Jag hade samma (kanske?) problem på min 400/5.6
Jag drog länge på att skicka in den på service men för 3 veckor sedan fick jag fel på min 50D och då skickade jag med telet, och det blev faktiskt fixat utan avgift...

Parentes: På 400'an finns det en c:a 3mm bred del av fokusringen (närmast kamerahuset) som griper på riktigt så jag kunde få allt att fungera med ett par lager av dubbelhäftande- och vulktape. Inte så snyggt, men funktionellt.

Inte själva tunna gummiringen, utan hela den ringen under bara snurrar.

Och det är samma på 200:an...några mm åt kamerahusets håll från ringen är själva fokusringen man kan fokusera med.....kan också tejpa ihop den ringen med greppringen....men som du säger.....ful lösning. :p

Ja, jag hade nog fortfarande användt "fullösningen" om inte spegeln börjat trilska på kameran.
Mitt tele är c:a 2 och ett halvt år gammalt så jag räknade inte med fri reparation när jag skickade in det.
Angående tejplösningen så använde jag ett tunt lager (endast klister) dubbelhäftande tape och ovanpå det ett par varv med vulktape. Det fungerar utmärkt och ser ... ok ut...
Men som sagt, jag hade ingen nytta av telet utan kamera, samt att det fokuserade ojämt på olika avstånd gjorde att jag skickade in det tillsammans med kameran.

Tejpade bara för test nu med silvertejp (ser för jävla snyggt ut XD) och det funkar ju fint.

Ska fixa det snyggare sen bara.

Tackar!

om du mailar mig din mailadress så skall jag skicka sprängskissen på ditt objektiv. det borde underlätta lite...

om du mailar mig din mailadress så skall jag skicka sprängskissen på ditt objektiv. det borde underlätta lite...

Hejsan. Har letat runt lite, men dom är lite svåra att få tag i. Du har möjligtvis inte en sprängskiss till ett EF 17-40 också? Skulle vara grymt bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto