Annons

Grundinställningar nikon d200

Produkter
(logga in för att koppla)

Kendu

Aktiv medlem
Jag har letat efter lämpliga grundinställningar på d200an utan att hitta något bra förslag.
Jag syftar alltså på "optimera bild", "bildskärpning", mm.

Vilken princip är bäst att skärpa i kameran eller i efterhand i datorn?

Vad är skillnaden mellan komprimerad och normal RAW, förutom storleken på filerna?

Leif Lundin

Mitt tips är att prova dig fram. Leta reda på ett bra föremål och testa vad de olika inställningarna gör med bilden. Du blir samtidgt vän med kameran på köpet.

Om du fotar i RAW så gör du det mesta i efterhand och de flesta inställningar gällande skärpa och färg spelar ingen roll för slutresultatet.

Du ska alltid skärpa upp bilderna så sent som möjligt. Helst inte förrän du vet vilken storlek som de slutgiltigt ska användas. Det är en stor fördel med RAW, tycker jag. Du får ju en "oskärpt" bild som du alltid kan gå tillbaka till för att ha möjlighet att optimera den till olika användningsområden.

Komprimerad RAW ger försumbart sämre bilder. Jag kan i alla fall inte se någon skillnad. Filerna blir klart mindre och kameran är i princip lika snabb.

Marcus Hellberg skrev:
Mitt tips är att prova dig fram. Leta reda på ett bra föremål och testa vad de olika inställningarna gör med bilden. Du blir samtidgt vän med kameran på köpet.

Om du fotar i RAW så gör du det mesta i efterhand och de flesta inställningar gällande skärpa och färg spelar ingen roll för slutresultatet.

Du ska alltid skärpa upp bilderna så sent som möjligt. Helst inte förrän du vet vilken storlek som de slutgiltigt ska användas. Det är en stor fördel med RAW, tycker jag. Du får ju en "oskärpt" bild som du alltid kan gå tillbaka till för att ha möjlighet att optimera den till olika användningsområden.

Komprimerad RAW ger försumbart sämre bilder. Jag kan i alla fall inte se någon skillnad. Filerna blir klart mindre och kameran är i princip lika snabb.

Nja, efter första kurvan bör man lägga på en första lätt skärpning för att kompensera AA-filtret. Annars håller jag med dig.

Gårdis skrev:
Nja, efter första kurvan bör man lägga på en första lätt skärpning för att kompensera AA-filtret. Annars håller jag med dig.

Korrekt! Det var jag som var otydlig!

Ang. Ken Rockwells "manual", så läs gärna den, men precis som Leif-Göran skriver så använd den med måtta. Han må vara övertygande och engagerad men jag är inte riktigt säker på hur bra koll han verkligen har.

Sådana här uttalanden gör mig nervös: "I crave vivid color! I tweak my D200 to give color as vivid as I can get."

Men det är kanske bara jag?

ANNONS
Götaplatsens Foto