Annons

gruppbild på 200 personer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska ta en gruppbild på min släkt som kommer att ha släktträff i helgen. Vi är ungefär 200 personer och bilden kommer att tas utomhus.
Eftersom att jag i grunden är konstfotograf så är jag inte helt säker på den här typen av fotografi.

Min utrustning är:
Canon 40d
Canon 35mm 2,0
Canon 28-105mm 3,5 - 4,5 II
Canon Speedlite 430
Stativ

Är det någon som har några tipps på hur man tar en sådan här bild? Är det något som är bra att tänka på?

Mvh Viktor

Hej, har aldrig provat att klämma in så mycket folk på en gruppbild men har kanske några idéer i alla fall: Blixten skulle jag nog skippa - verkar hopplöst att få den att täcka hela gänget. Du får hoppas på schysst dagsljus. Det kommer nog att gå åt ganska vid vinkel - satsa på zoomen och blända ner till 8-11. För att få alla ansikten synliga kan det vara vettigt att få kameran högt. Har du t.ex. ett fönster nån trappa upp att fota från så kan du ställa upp gänget nedanför och be dem titta upp på dig. (Kan du rentav hitta en så hög position att du kan fota rakt ner så slipper du problemet med skärpedjupet.) När du säkrat en schysst bild så kan du sätta kameran på stativ och springa ner och vara med själv. (Knäpp av med fjärrutlösare.) För att öka chansen att alla har ögonen öppna så får du hitta på nån nedräkningsvariant. Lycka till!

Antingen en jättestor trappa och plåta från en stege så du kommer upp lite. Eller så plåtar du uppifrån, t ex ett fönster några våningar upp eller om någon kan ta med en kran att hissa upp dig i. Det gäller ju att få med alla ansikten. Ett annat alternativ är att ta mindre grupper och stitcha ihop till ett panorama t ex i photoshop.

Tre saker att tänka på (bl a):
1) med så många kommer alltid någon att blinka - tag många bilder
2) du har bara 10mp så detaljer av ansikten kommer utebli. Överväg att ta flera bilder och så ihop till ett panorama - då får man fler pixlar/person.
3) du behöver använda optimal bländare och räkna med att kanterna inte blir skarpa ändå för gruppbilder kräver hög skärpa. Överväg punkt 2 ovan som delvis undviker problemet.

Om 40d har intervallfotografering använd den istället för fjärrutlösaren. 1bild/sek och en 200 bilder.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto