Annons

Gruppköp av nya Sony Alpha 700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Du har kanske precis som jag en del Minolta optik ockanske även i likhet med mig köpt en Konica-Minolta 7D precis innan märket dog. Nu har jag gått och väntat läääänge på att Alpha 100 efterträdaren skall komma och nu är den här.
Vi borde vara ett stort antal har på Fotosidan som just nu är i köpläge. Skulle vi bli en större grupp finns möjligheten att kunna pressa priset.

http://www.dpreview.com/previews/sonydslra700/

Priset i USA hos Cameraworld är 1400 dollars http://www.cameraworld.com/product/542085048.htm detta bara för huset. Därtill vill man ju ha det praktiska greppet.

Jörgen Trued
trued@telia.com
 

ondjultomte

Aktiv medlem
Menar du pressa priset lägre än 1400 dollar?

Hur har du tänkt dig att sköta frakten hit till sverige?

Har du funderat på tull och moms avgifter?
 

tannler

Aktiv medlem
Jag har aldrig påstått att B&H, eller Adorama, eller DigCamera, exporterar - jag påstår bara att USD1400, som vid en snabb anblick, är förförande lågt, i själva verket växer med c:a en faktor nio, innan man har godset, vad det nu är, i handen. Optik är ännu värre - en faktor tio.
 

Palletheking

Aktiv medlem
tannler skrev:
Jag har aldrig påstått att B&H, eller Adorama, eller DigCamera, exporterar - jag påstår bara att USD1400, som vid en snabb anblick, är förförande lågt, i själva verket växer med c:a en faktor nio, innan man har godset, vad det nu är, i handen. Optik är ännu värre - en faktor tio.
Ursäkta, jag citerade fel person. Det jag tänkte på var nog i första hand riktat till trådskaparen. Visst skulle man kunna göra en gemensam jätteorder, men det skulle kräva att någon hämtade godset i USA. Verkar en aning krångligt rent praktiskt. Vad gäller större ordrar från svensk detaljist så funkar det nog bara på mindre handlare som tyvärr oftast har ett högre pris från början.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Sony har väl som de flesta andra kameratillverkare inte världsgaranti?
Det kan ju bli tråkigt om det är något som krånglar, dvs man då får stå för kostnaden själv eller returnera kameran till inköpsstället. Man har heller ingen hjälp av svenska konsumentregler så om man skulle hamna i en tvist med inköpsstället så kan det bli jobbigt.
 

larsborg

Aktiv medlem
Gruppköp av nya Sony Alpha 700

Vi som redan har fungerande D-SLR, är coola och väntar med ett köp av A700.
Om ett halvt år är priset intressantare.
 

tannler

Aktiv medlem
Fogel70 skrev:
... eller returnera kameran till inköpsstället. ...
Det gäller väl alla reklamationer - att returnera till inköpsstället. Sitter man i Myggenäs och handlar från Myggjokk, eller USA, så är det ungefär lika stökigt om det vill sig illa, och lika enkelt om det flyter.

Den stora fördelen med att köpa i Sverige, oavsett var, och hur, är att svensk köprätt gäller och att man kan skälla på svenska och använda svensk juridisk handräckning.

"Massor av år sedan"; Hade inte Olympus världsgaranti på sina kameror? Jag hade en OM-4 köpt i Hongkong, och jag vill minnas att det skulle gå att reparera i Sverige.
 

Zebulah

Aktiv medlem
För inte fullt tre år sedan hade jag en kompis som skulle över till andra sidan och då funderade jag på att be honom köpa en kamera till mig. Kollade då vilka som lämnade garanti i Sverige oavsett om kameran var köpt i USA. Canon och Nikon sa nix, Pentax sa - inga problem bara det finns ett kvitto som säger när kameran är inköpt och jag har för mig att Konica-Minolta också sa att garantin skulle gälla i Sverige på en kamera inköpt i USA men där är jag inte helt säker. Hur det är idag har jag ingen aning om men misstänker att det är Europagaranti som gäller. Har en (annan) arbetskompis som ofta åker ner till södra Europa och han har sagt att det skall gå att köpa kameror billigt där. Kommer inte ihåg vart det är men kan kolla med honom. Fast är man inte alltför stressad och kan vänta några månader så gissar jag att det är nästan bästa affären. Min D5D gick ner över en tusenlapp inom en månad efter släppet och det var ändå ingen direkt dyr kamera så en A700 kan tänkas gå ner mer än så fast där gissar jag att efterfrågan kan styra hur prisutvecklingen blir. Så om vi alla är kalla så kanske priset går ner fortare :)
 

joakimgbg

Avslutat medlemskap
Prissättningen på A700 är svår att förstå. Är Sony tvingade att hålla ett (alltför) högt pris för att inte störa relationen med andra kameratillverkare som Sony tillverkar sensorer åt?
Något stämmer inte. Frågan är om någon vågar köpa en A700 de första månaderna innan priset satt sig. Jämför forumet för 40D där folk verkar slåss om de få kameror som finns.
 

maak

Aktiv medlem
Varför inte ett gruppköp från en Europeisk leverantör eller rent av en svensk. Det behöver kanske inte vara från någon av dom stora drakarna som scand. photo, kanske någon lokala fotobutik kan fixa ett bättre pris om dom år sälja 5-10 st. i en smäll. Vad vet jag?
 

ondjultomte

Aktiv medlem
Stickan1 skrev:
Hej
Jag brukar följa diskussionen på en fransk lista och har sett att en person har lyckats få fram ett pris på 1190 euro för kamerahuset om det blir mer än tio köpare. Det verkar som att de inte har några problem att fixa det. Köpet sker via en lokal handlare, se http://forumdxd.free.fr/viewtopic.php?t=5534&postdays=0&postorder=asc&start=0

men det kräver nog en del jobb för den som sköter det hela.

mvh Stig
Hm det var ett bra pris. Då får man ju garanti också. Frågan är om man kan lita på okända personer så där :/
 

Zebulah

Aktiv medlem
Det första problemet är betalningen. Om vi säger att jag skall ordna ett gruppköp så måste för det första de som skall ge mig pengar lita på mig *hrm* men jag skall också vilja ta hand om så mycket pengar vilket kanske inte alltid är så skoj.

Det andra problemet är leveransen. Gör man ett gruppköp så vill kanske leverantören leverera kamerorna till en adress och sen måste köparen ta emot grejorna och se till att de kommer vidare till respektive köpare.

Det tredje problemet är att få varsitt kvitto på köpet som man kan använda vid eventuella garantianspråk utan att behöva gå via den ursprungliga köparen.

Om man nu antar att dessa problem inte är några problem kanske man skall sköta en sån här sak lite diskret. Varför jag säger det är för att på fotosidans systersida utsidan anordnades ett gruppköp av Hilleberg tält där över 40 st anmälde sitt intresse och det slutade med att den affär som tog emot ordern inte kunde leverera tälten. Ingen vet om det berodde på att andra affärer satte press på Hilleberg att inte sälja eller om Hilleberg helt enkelt inte hade några tält. Tror själv på det senare eftersom Hilleberg inte har haft några tält på sin egen webbshopp på över ett halvår. Dessutom kollade jag själv med två affärer i Luleå som inte kunde lämna någon rabatt och de sa redan i början att de inte kunde få fram några tält förutom de som de redan hade i order hos Hilleberg.

Men tanken är såklart intressant och värd att spinna vidare på. I fallet med tälten gick affären med på att de som skulle ha tält fick anmäla vilka tält de ville ha och sen betalade var och en sitt tält direkt till affären samt att leverans skulle ske direkt till respektive beställares hemadress.
 

maak

Aktiv medlem
Jag tror att "rätt" butik skulle bli överlycklig om han fick en order på 10 kameror eller fler och säkert kunna skicka ut kamerorna med kvitto till respektive om han får pengarna insatt innan.

Är det någon som känner till nån butik? här uppe har vi bara expert och dom sa att dom inte hade några marginaler.
 
ANNONS