Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gryniga blixtbilder.....

Produkter
(logga in för att koppla)

JFK

Aktiv medlem
Jag har ett problem att visa bilder jag tar med blixt blir gryniga... Det blir ett problem först när de förstoras.. Det är lösa blixtar och jag mäter ljuset med en blixtmätare...Filmen är vanlig reala 100 men bilderna blir gryniga när jag förstorar upp dem, inte supermycket men tillräklig för att det ska reta gallfeber på mig.

Bilagor

• crop0028.jpg
    crop0028.jpg
    9.6 KB · Visningar: 254
Vanligaste skälet till gryniga bilder med negativ färgfilm är att du undereponerar.

Ser blixtbildsnegativen ”tunnare” ut än dina befintligtljusbilder?

Nej jag tycker inte att de ser tunnare ut och det blir inte bara i de mörka partierna.

Så allting är identiskt mellan dina blixtbilder och andra? Förutom blixten då.

Exponering, filmval, kopiering, skanning, bildbehandling och så vidare.

Testa genom att fotografera av en jämn yta (en kartongskiva) både i sol och inomhus med blixt.

Exponera den så den blir medelgrå och se till så allting blir så lika som möjligt vid fotograferingen.

Jämför sedan.

Kan inte hjälpa dig mer.

Ja det får nog bli en tråkdag för att komma till rätta med det hela... och kolla upp scannerinställningarna för det är knepig med mina blixt bilder. Sitter man och knåpar med den manuella focuseringen får man hela tiden olika resultat i grynighet...
Tack för svaret...

Tycker det ser ut som när lampan satt snett i min förstoringsapparat. Kanske den som är boven?

Den som skrev exponerningsindex på negfilm var väl aningen förvirrad. Alla filmen bör väl överexponeras ett steg. Reala har jag provat lite smått. Ställer ISO-talet på 80 eller 50 och överexponerar ibland ett halvt steg ändå.

Jag glömde skriva att bilden är en filmscanning så den kommer inte från en papperkopia.. Sen är det väl så att man ska exponera lite över på negfilmen för att det ska bli bra ?? Har kollar på olika newsgroups gällade inställningar på min scanner och märker att flera trådar gäller just gryniga bilder så jag får väl tragla igenom dessa.

Helt rätt att du ska överexponera lite. Det är dia-film som man underexponerar. Jag tror nog att jag håller med mipert om att dina neg har blivit underexponerade. Detta har hänt mig åxå nämligen. Dock har jag ingen erfarenhet av studioblixtar bara standardblixtar.

Fast, att överexponera för skanning kan vara lurigt. Om negativet blir för tätt kan CCD-cellerna ha svårt med att tolka informationen -för lite ljus träffar cellerna- och resultatet kan bli brus i skanningen.
Skannerns kvalitet kan spela in.

Du har väl inte skannat på annat sätt med dina ickeblixtbilder?

Men som sagt, testa under liknande förhållanden och se om blixten ger mer korn, vilket är lite märkligt, det är ju filmen som står för kornet och ljus som ljus.

Jag har inte scannat på något annat sätt men jag har bara kört på automatik och det går bra till det mesta, men jag märker att jag kan påverka mycket gällande grynet om jag pillar på de manuella inställningarna...speciellt på mina blixtbilder..

ANNONS
Götaplatsens Foto