Annons

Gummi som har lossnat/vilket lim?

Produkter
(logga in för att koppla)

sMitternacht

Aktiv medlem
Jag har en EOS 1N som jag nyligen köpte begagnad. Häromdan när jag skulle byta film så upptäckte jag att en bit av gummit på baksidan inte följde med in när jag stängde luckan. Jag fick spola tillbaka filmen, sätta i den igen och stänga luckan försiktigare så funkade det som det skulle. Nu tänkte jag att jag skulle limma fast gummit innan jag stoppar i en ny rulle, och jag undrar vilket lim man bör använda? Det kanske inte är så knivigt, men jag ville höra om det är någon här som har erfarenhet av det här innan jag sätter igång. Det ska ju hålla bra, inte förstöra gummit och framförallt inte påverka filmen genom några ångor eller nåt sånt. Kanske det finns annat man bör tänka på också?

Johoodå! I det här läget har jag bara ett namn: Casco kontaktlim.
Använde det till just en 1N för några år sedan, och det håller än om än det var handgreppet som behövde limmas och kamerans elektronik pajat av andra skäl.
Men limmet - det är bra!

Limmet som ska användas heter Pliobond. Det tllverkas i Schweiz och säljs nästan uteslutande till elktronikindustrin i Japan. Tror inte att det finns att köpa i handeln förutom i USA. Kanske kan Du fråga en kameraverkstad om dom har det.
Pliobond är ett jävligt bra lim som aldrig stelnar helt som alla andra kontaktlim och samtidigt fastnar på nästan alla material. Jag har limmat gummiklädseln på avståndsringen på några Olympusobjektiv (dom brukar växa med tiden) med Pliobond, det var ingen annan lim som klarade av detta. Har tyvärr inget kvar :-(

volker skrev:
Limmet som ska användas heter Pliobond. Det tllverkas i Schweiz och säljs nästan uteslutande till elktronikindustrin i Japan. Tror inte att det finns att köpa i handeln förutom i USA. Kanske kan Du fråga en kameraverkstad om dom har det.
Pliobond är ett jävligt bra lim som aldrig stelnar helt som alla andra kontaktlim och samtidigt fastnar på nästan alla material. Jag har limmat gummiklädseln på avståndsringen på några Olympusobjektiv (dom brukar växa med tiden) med Pliobond, det var ingen annan lim som klarade av detta. Har tyvärr inget kvar :-(
Ja, dessutom utsöndrar Pliobond inget som kan sätta sig på optik. Används inom försvarselektronik för att låsa div. förband. Kan nog heller inte frambringa något trots allt.I alla fall inte utan för stor möda. -läs tidsbrist.

ANNONS
Götaplatsens Foto