Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gyllene-slutartids-regeln...

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasII

Aktiv medlem
En del saker går faktiskt att diskutera i teori utan praktiska exempel. Eller ska vi bevisa gravitation mm varje gång vi nämner den också?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Om samma utsnit/ bild skall avfotograferas så gäller följande , slutartiden på en cropad kamera bör vara lika kort som en 24x35 där exv 35mm på en cropad kamera motsvarar samma utsnitt/bild som 52mm=50mm på 24x36. Ibåda fallen gäller 1/50sek eller kortare med slutartidsreglen.

Om en kopia i en given storlek tas fram från de båda och det finns lika mycket/lite skakningsoskärpa i båda fallen ses det tydligare i bilden från den croppade kameran eftersom den bilden behöver "förstoras" 1,5 gånger mer jämfört med 24x36.

I små bilder 10x15 ses inte detta men i en större kopia kan oskärpan ses tydligare pga större förstoringsgraden.

Mikael
 

jorgene

Aktiv medlem
macrobild skrev:
I små bilder 10x15 ses inte detta men i en större kopia kan oskärpan ses tydligare pga större förstoringsgraden.
Normalt sett -- t.ex. vid jämförelse av en FF- och en APS-DSLR -- så har du ju helt rätt i detta, men jag tog medvetet två ganska extrema exempel och dessa skulle definitivt orsakat kraftig oskärpa även på en 10x15-kopia, om man applicerat "den klassiska" tumregeln 1/brännvidden.

(Mina exempel var ju en Olympus-superzoom-kompakt med 80mm i längsta läget, motsv ~500mm i småbildsformat. Samt en mobilkamera med 4mm brännvidd, motsvarande kanske 35mm i småbild).
 

cheste

Aktiv medlem
mikael risedal (macrobild) skrev:

Ett 100mm på en cropad kamera d2x blir motsvarande 150mm och bör därför enligt den gamla slutartidsregeln som är beräknad på en 24x36mm filmyta exponeras 1/150sek på d2x, osv.

En Hasselblads kamera har 80mm som "normalobjektiv" bör exponeras efter 1/80sek eller kortare handhållet
_______________________________________

Efter allt som har skrivits här då Hasselblads kamera med 80mm objektiv som motsvarar 50mm på småbilds format bör exponeras efter 1/50s eller kortare. Tror att du menade så, bara skrivit felaktigt.
 

Flaggskepp

Aktiv medlem
jorgene skrev:
Som jag skrev ovan: problemet med detta sätt att resonera, är att du med all sannolikhet inte avser göra kopior som är 1,5x kortare i varje ledd, bara för att du använder en D200 och inte en D3 eller F6 -- eller en 1,4x2-kopia för att du använder en kompaktkamera.
Kopiorna blir givetvis mindre med crop, men det var väl huruvida bilden blev skarp eller inte som var hela grejen..?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
cheste skrev:
mikael risedal (macrobild) skrev:

Ett 100mm på en cropad kamera d2x blir motsvarande 150mm och bör därför enligt den gamla slutartidsregeln som är beräknad på en 24x36mm filmyta exponeras 1/150sek på d2x, osv.

En Hasselblads kamera har 80mm som "normalobjektiv" bör exponeras efter 1/80sek eller kortare handhållet
_______________________________________

Efter allt som har skrivits här då Hasselblads kamera med 80mm objektiv som motsvarar 50mm på småbilds format bör exponeras efter 1/50s eller kortare. Tror att du menade så, bara skrivit felaktigt.
nej det blir 1/80sek med bladaren,objektivet är 80mm, men samtidigt om vi nu skall se till
"förstoringsgraden" så kanske bladaren skulle kunna handhållas lite längre om samma storlek på kopia görs eftersom förstoringsgraden är mindre och samma skakningar inte skulle ses lika tydligt. Men alla som har försökt handhålla en bladare vet hur exv den större spegeln påverkar skakningar/vibrationer.
Mikael
 

Gimbal

Aktiv medlem
Eeros skrev:

De som däremot säger att skakningen blir mer framträdande på bilden ur den mindre sensorn, de har rätt de också. Så länge vi pratar om lika stora förstoringar i längdmått mätt. Dvs. om båda bilderna uppförstoras till A4, så måste man förstora den mindre sensorns bild med en större faktor. Därför syns skakningsoskärpan mer där.

Det behöver alls inte vara frågan om olika förstoringsgrader. Det kan vara lika många pixlar på både den lilla och den stora sensorn (Vilket jag antog eftersom det var den fysiska storleken på sensorn det handlade om, inte om effekten av olika upplösningar).

Alltså blir det då lika stor förstoring vid utskrift, och bilderna blir lika stora, men motivet (och därmed skakosärpan) blir större på bilden fångad av den mindre sensorn.
 

Curium

Aktiv medlem
JonasII skrev:
En del saker går faktiskt att diskutera i teori utan praktiska exempel. Eller ska vi bevisa gravitation mm varje gång vi nämner den också?
Det känns inte riktigt som att gravitationen och gyllene-slutartids regeln är samma sak...
 

JonasII

Aktiv medlem
Curium skrev:
Det känns inte riktigt som att gravitationen och gyllene-slutartids regeln är samma sak...
Det är en liknelse. Liknelser behöver/SKA inte vara samma sak, då är det ingen poäng med att göra en liknelse. Meningen är att förtydliga en poäng genom att jämföra med något annat, mer uppenbart, där principen är den samma.
Här är principen den samma, optik, mattematik och fysik går ypperligt att diskutera teoretiskt.
 

nick_74

Aktiv medlem
Jag trodde effekterna med crop faktor var väl definierade.
Använder man samma objektiv på en fullformatare och på en kamera med 1,6 cropfaktor och skriver ut hela bilden på Tex. en A4 så blir alla fel, skaknings oskärpa, objektivets oskärpa, felfokus osv. tydligare på cropkamerans bild. Detta eftersom felet täcker en större del av bilden.
Fördelen med en crop-kamera är att fel i objektivets ytterkanter klipps bort och att man får en brännviddsförlängning (om man nu önskar det).

Med andra ord behöver man räkna om tumregeln med crop faktorn Tex. 50mm på en Canon 400d blir 85 mm och behöver således 1/85 slutartid.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag kör på 1/125 när jag fotar handhållet med Hasselbladaren och 80mm, om jag måste kan jag gå ner till 1/60.

Men när jag fäller upp spegeln först så vågar jag till o med gå ner till 1/15 handhållet och har aldrig fått någon påtaglig skaningsoskärpa med Hasselbladaren.. Kan detta bero på centralslutaren?

När jag fotar småbild så kör jag med 1/125 på 50mm också, tycker det är mycket svårare att hålla småbilden stilla..
 

hornavan

Aktiv medlem
Bjarne skrev:
Ja, men med dSLRer måste man multiplicera brännvidden med brännviddsfaktorn (t.ex. 1.6x för de flesta Canon) för att det skall bli rätt. För fullformatare behövs förstås ingen kompensation.
Var får du den uppgiften från ?
Jag lärde mig att det är brännvidden, inte sensor/negtivstorleken som är avgörande. Ett 80 mm objektiv tex ger motivet samma storlek oavsett storlek på sensor/ neg. Man får bara med mer eller mindre och det har väl inget att göra med hur lång slutartid man kan använda.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Utgå från ett referensutsnitt/bild som man får från en 24 x 36 mm kamera och ett 50mm objektiv.Det som kallas normaloptik

EN GAMMAL regel säger då att man behöver ungefär 1/50sek slutartid för att handhålla denna kamera utan att skakningar/oskärpa skall bli för stor och påverka resultatet.Eller sätter man på en 28 vidvinkel så blir tiden 1/28sek osv (här beror det givetvis på om kameran har spegel eller ej, exv Leica M6 jmf med SLR)

Ta sedan samma utsnitt/bild med en APS stor sensor , då får man använda ett 35mm objektiv.
Här blir alltså tiden 1/35sek.

Tar man samma utsnitt med 6x6 exv Hasselblad och det som räknas som normaloptik= 80mm blir det 1/80sek

Omvänt. sätter du en 50mm på en APS blir bildutsnittet det som motsvarar 50 x 1,5=75mm
och tiden 1/75 sek. Eller 100mm på APS motsvarar 150mm= 1/150sek



Mikael
 
Senast ändrad:

Melker Humala

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Utgå från ett referensutsnitt/bild som man får från en 24 x 36 mm kamera och ett 50mm objektiv.Det som kallas normaloptik

EN GAMMAL regel säger då att man behöver ungefär 1/50sek slutartid för att handhålla denna kamera utan att skakningar/oskärpa skall bli för stor och påverka resultatet.Eller sätter man på en 28 vidvinkel så blir tiden 1/28sek osv (här beror det givetvis på om kameran har spegel eller ej, exv Leica M6 jmf med SLR)

Ta sedan samma utsnitt/bild med en APS stor sensor , då får man använda ett 35mm objektiv.
Här blir alltså tiden 1/35sek.


men du skrev nyligen:

Om samma utsnit/ bild skall avfotograferas så gäller följande , slutartiden på en cropad kamera bör vara lika kort som en 24x35 där exv 35mm på en cropad kamera motsvarar samma utsnitt/bild som 52mm=50mm på 24x36. Ibåda fallen gäller 1/50sek eller kortare med slutartidsreglen.


men sedan vurpar ditt resonemang här:

Tar man samma utsnitt med 6x6 exv Hasselblad och det som räknas som normaloptik= 80mm blir det 1/80sek

eftersom 80mm ungefär motsvarar 50mm småbild så borde även här 1/50 gälla som slutartid

Omvänt. sätter du en 50mm på en APS blir bildutsnittet det som motsvarar 50 x 1,5=75mm
och tiden 1/75 sek. Eller 100mm på APS motsvarar 150mm= 1/150sek



Mikael
tiden borde ju bli längre än 1/bränvidden på mellanformat om den blir kortare än 1/bränvidden på ett format mindre än småbild

M
 

Melker Humala

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Hur tänker du nu? Eller vad menar du?

Mikael
jo om vi går till ett mindre format tex DX-formatet så blir det ju som du själv skrev 50mm på småbild skulle bli 1/50 dels slutartid och ett motsvarande utsnitt fast med DX-format skulle då bli ungefär 35mm bränvidd, men fortfarande måste det ju bli 1/50-dels slutartid eftersom det är samma utsnitt. Då är ju slutartiden när det är DX 1/50 dvs kortare än vad regeln säger till de faktiska 35mm (1/35).

Översätter vi detta till mellanformat så får vi grovt räknat samma utsnitt som småbildens normal med 80mm bränvidd men eftersom utsnittet är samma så så gäller fortfarande 1/50 delen som slutartid. då får vi att på mellanformat så blir det 1/50 vilket är en längre tid än 1/80 (som regeln skulle ge).

Slutsatsen är ju att regeln gäller bara på småbildsformatet annars får man justera med formatets beskärningsfaktor. Mellanformat som har en större sensor än småbild kommer därför att få en beskärningsfaktor som är mindre än 1. (i detta fallet ca 0.625)

M
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Om du handhåller ett 200mm på en aps stor sensor får du ett utsnitt som motsvarar 300mm vilket ger större utslag mot motivet vad det gäller skakning än om du
skulle du handhålla ett 200mm på 24 x36mm.
Mikael
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Javisst

en aps sensor ger med korrigerad regel 1/300 som slutartid med ett 200mm bränvidd


och skulle du sätta samma objektiv på en MF så skulle utslaget bli mindre och ge ca 1/125 i slutartid
M
 
ANNONS