Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hälp ang. objektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda K

Ny medlem
Hej!
Skulle vilja rådfråga lite bara.
Jag kan själv inte speciellt mycket om kameror
och dess tillbehör men jag älskar att fotografera.
Jag fotar mycket hästar och andra djur i rörelse,
just nu har jag en Canon EOS 350D med canon EF 90-300mm 1:4.5-5.6 USM objektiv. Jag skulle vilja köpa ett till objektiv nu där jag kan få ännu
bättre skärpa på bilderna.

Skulle jätte gärna vilja ha lite råd om bra
objektiv som ger just den suveräna skärpan jag
vill ha =)!
Helst bör det ej kosta över 5000:-

Tacksam för svar
/Linda K.

Senast ändrad:
Vad får det kosta?

Om man vet vad du har för budget så är det lättare att komma med ett förslag. Annars tror jag att ett 70-200 2,8 av något märke skulle passa dig bra. Billigast är nog Tamron runt 8000 kr.

För det du håller på med så behöver du ett ljusstarkt objektiv med minst ljustyrka f2.8, helst snabbare, därför är ovanstående förslag förkastligt då det inte är mycket ljustarkare än det du redan har, du behöver snabbare slutartider för att tex, frysa hästarnas rörelser, och det ända sättet att åstakomma det förutom öka iso känsligheten är ljustarkare objektiv.
Är en zoom ett måste så är en 70-200/f2.8 att föredra, räcker avsåndet till så är 50/f1.8 eller 85/f1.8 bra val.

Själv hade jag tittat närmare på en 85/f1.8 i din situation, ställ in din nuvarande zoom på 85mm och kolla om den brännvidden skulle funka bra för ditt fotograferande, gör den det så har du ett superskarpt och väldigt snabbt objektiv som löser dina problem, till ett bra pris desutom, zooma får du göra med fötterna som kompromis :)

/kent

Senast ändrad:
Bokeh skrev:
För det du håller på med så behöver du ett ljusstarkt objektiv med minst ljustyrka f2.8, helst snabbare...
Nja, att man skulle behöva så extrema ljusstyrkor för att plåta hästar utomhus håller jag inte med om. Däremot tycker jag The Champs förslag om en beg 70-200/4 låter vettigt.

För övrigt tror jag Linda skulle kunna prova med att skärpa sina bilder lite mer i ett bildbehandlingsprogram, t ex Photoshop eller Iphoto. Kanske räcker det för att bli nöjd med resultatet?

Räcker inte den glugg till som hon redan har för att frysa rörelserna så räcker inte 70-200/f4 heller, hon kanske vill fota när ljuset är lite sämre också, och f4 räcker inte långt om det inte är dagsljus och fint väder, inte enligt min erfarenhet i allafall.

/kent

Detta kanske är av intresse?

Jag har själv planer på att köpa ett nytt objektiv och har fått många tips om att ett EF Macro 100/2,8 USM skulle vara bland det bästa objektivet man kan köpa för runt 5400:- nypris
Och kollar man recensionerna på -

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=417 -

så verkar det stämma väldigt bra, konstigt bara att några tycker autofokusen är rejält långsam och andra skriver att den är supersnabb?

Värt att kolla in tycks det iallafall :)

Re: Detta kanske är av intresse?

Nia skrev:
...konstigt bara att några tycker autofokusen är rejält långsam och andra skriver att den är supersnabb?

Inte alls konstigt, gäller bara att veta vad som menas, folk har ofta svårt att uttrycka det rätt ;-) Fokus på 100/2,8 är nämligen både och..... jättesnabb och pricksäker vid små korrigeringar tack vare USM-motorn....MEN....långsam vid större korrigeringar (precis som alla andra makro-gluggar) eftersom tillgängligt fokusområde är så stort och vägen fokuserande linsgrupperna skall flyttas är lång....fysikens lagar ;-)

// Matti

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto