Annons

Hämta gamla mappar till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Efter ett år av datorstrul blev det ny dator efter att den gamla totalhavererade till slut. Alla bilder finns antingen direkt på externa hårdiskar eller som kopior på dessa. Senaste årens bilder fanns enbart på externa hårdiskar så dessa har jag lyckats koppla till LR-katalogen. De tidigare bilderna är kopplade till intern hårddisk i den havererade datorn. Bilderna finns kopierade externt (ingen riktig backup) men är då inte kopplade till katalogen.

Vad är smidigast att göra för att koppla tillbaka alla bilder? 1. Tanka in alla på nytt i lightroom från extern hårddisk? eller 2. Demontera gamla hårddisken och sätta den i USB-docka koppla de där?

Önskar enklaste lösningen då jag är dålig på datorer.
 

thommya

Aktiv medlem
Hej
Om filstrukturen på dina kopierade bilder är likadan som den var tidigare så rekommenderar jag dig att inifrån Lightroom välja att "hitta saknade foton" på den externa disken - här är en video som kan hjälpa dig på traven:

Thommy
 

Ventures

Aktiv medlem
Med exakt samma sökväg till filerna som tidigare dvs samma bokstav på diskar och samma mappnamn hittar också Lr.
Tankar man in allt på nytt förlorar man allt arbete (redigeringen, nyckelord, samlingar etc).
 

djungel

Aktiv medlem
Tyvärr är inte strukturen helt identisk så då står väl valet mellan att tanka in på nytt eller försöka komma åt den gamla interna disken. Går det att markera samtliga mappar och tanka in dessa? I så fall är det inget stora problem och jag har inga mängder med samlingar mm som jag kommer att sakna. 50 000 bilder kanske tar några dagar att tanka men inget problem det heller om det sket automatiskt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Bäst vore om du kunde hitta bilderna och flytta till den nya platsen med hjälp av lightroom. Då tappar du inget. Är bilderna inte redigerade i Lr är det annars inget som går förlorat.
För egen del är de m å n g a timmar investerade.
 
ANNONS