Annons

Byta från Lightroom 5 till molnbaserade LR

Produkter
(logga in för att koppla)

deep red

Medlem
Hej!
Fråga från dator-analfabet. Har en gammal macbook som håller på att klappa ihop med ett lika gammalt lightroom 5 på som jag hankat mig fram på i nästan tio år nu. Nu när jag måste byta dator överväger jag att gå över till nya molnbaserade lightroom. Nu är min fråga.. Kan nya LR importera katalogen från min gamla femma och få med alla samlingar, redigeringar etc därifrån? Som jag fattat det är det nya programmet upplagt på annat sätt. Undrar dessutom om det fortfarande går att importera filer från kameran till en extern hårddisk, eller om allt bara hamnar i molnet :)
 

atotowi

Aktiv medlem
Kollade upp på Moderskeppet.se och svaret blev:
- Alla original laddas upp i molnet
och kapitlet efter heter...
- Ditt molnutrymme är begränsat.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Hej!
Fråga från dator-analfabet. Har en gammal macbook som håller på att klappa ihop med ett lika gammalt lightroom 5 på som jag hankat mig fram på i nästan tio år nu. Nu när jag måste byta dator överväger jag att gå över till nya molnbaserade lightroom. Nu är min fråga.. Kan nya LR importera katalogen från min gamla femma och få med alla samlingar, redigeringar etc därifrån? Som jag fattat det är det nya programmet upplagt på annat sätt. Undrar dessutom om det fortfarande går att importera filer från kameran till en extern hårddisk, eller om allt bara hamnar i molnet :)
Om du väljer deras prenumeration för Lightroom så följer Lightroom Classic med i vissa paket. Jag tycker själv det är jättesmidigt att ha Lightroom Classic på min dator och katalogen lokalt men samtidigt ha tillgång till Adobe Cloud för när man är ute och reser.
 

Arell

Aktiv medlem
Adobes fotopaket ger dig Lightroom, Lightroom Classic och Photoshop för en dryg hundring i månaden. Du kan viaLightroom synka bilder till telefon, läsplatta och vilken dator i världen som helst. Svårslaget, tycker jag. Klivet från Lr5 till nuvarande (11?) innebär också många förbättringar. Uppdateringar på köpet.
 

thommya

Aktiv medlem
Mycket kringsnack och inget svar på din fråga :sleep: - så här kommer det.
Om du enbart väljer Planen Lightroom (1TB) 120 SEK/månad (se planerna i länken nedan) då ingår inte Lightroom Classic. Låter som det enbart var den molnbaserade Lightroom du var ute efter?


Du kan migrera din Lightroom 5-katalog till nya Lightroom molnversionen men du måste först uppgradera din katalog eftersom LR5 inte stöds. En hel del data från LR5 kommer heller inte med vid migreringen - t ex smarta samlingar, historiken i framkallamodulen mm. Här hittar du också förklaringar av vad som skiljer de olika Lightroomversionerna
Läs mer om detta och följ steg för steg hur du migrerar på nedanstående sida:


Och ja, du kan välja att ha dina foton även lokalt på vilken hårddisk du vill.
Det ändrar du under Redigera -> Inställningar -> Lokal lagring

Läs mer här:
 
Senast ändrad:

deep red

Medlem
Mycket kringsnack och inget svar på din fråga :sleep: - så här kommer det.
Om du enbart väljer Planen Lightroom (1TB) 120 SEK/månad (se planerna i länken nedan) då ingår inte Lightroom Classic. Låter som det enbart var den molnbaserade Lightroom du var ute efter?


Du kan migrera din Lightroom 5-katalog till nya Lightroom molnversionen men du måste först uppgradera din katalog eftersom LR5 inte stöds. En hel del data från LR5 kommer heller inte med vid migreringen - t ex smarta samlingar, historiken i framkallamodulen mm. Här hittar du också förklaringar av vad som skiljer de olika Lightroomversionerna
Läs mer om detta och följ steg för steg hur du migrerar på nedanstående sida:


Och ja, du kan välja att ha dina foton även lokalt på vilken hårddisk du vill.
Det ändrar du under Redigera -> Inställningar -> Lokal lagring

Läs mer här:
Tack så jättemycket för svar! Låter lite stökigt, särskilt eftersom det var just de smarta samlingarna som jag ville ha med mig... Går det att skapa nya smarta samlingar i Lightroom (jag överväger alltså att enbart skaffa molnversionen med 1tb lagring, blir så himla dyrt annars). Jag får läsa på. Men hur uppgraderar jag katalogen så att LR5 stöds..?
 

thommya

Aktiv medlem
Smarta samlingar finns tyvärr inte i Lightroom - enbart Lightroom Classic.

Och om du läser på sidan som jag skickade "How to migrate..." så hittar du allt du behöver. T ex. om du migrerar från en tidigare Lightroom-version (1.0-5.7.1) måste du först installera en testversion av Lightroom Classic och låta den uppgradera en kopia av din katalog till Lightroom Classic-format innan du kör migrering.
 

atotowi

Aktiv medlem

Arell

Aktiv medlem
Mycket kringsnack och inget svar på din fråga :sleep: - så här kommer det.
Om du enbart väljer Planen Lightroom (1TB) 120 SEK/månad (se planerna i länken nedan) då ingår inte Lightroom Classic. Låter som det enbart var den molnbaserade Lightroom du var ute efter?


Du kan migrera din Lightroom 5-katalog till nya Lightroom molnversionen men du måste först uppgradera din katalog eftersom LR5 inte stöds. En hel del data från LR5 kommer heller inte med vid migreringen - t ex smarta samlingar, historiken i framkallamodulen mm. Här hittar du också förklaringar av vad som skiljer de olika Lightroomversionerna
Läs mer om detta och följ steg för steg hur du migrerar på nedanstående sida:


Och ja, du kan välja att ha dina foton även lokalt på vilken hårddisk du vill.
Det ändrar du under Redigera -> Inställningar -> Lokal lagring

Läs mer här:
Anteckning till mig själv: Läs frågan ordentligt innan jag svarar.
 

PerK

Aktiv medlem
LR Classic är bättre än LR "neo" som mera är bra på smartphone/padda. Molnet kan var praktiskt att ha, men egen lagring och back up är säkrare. Molnet sägs säkert men fakta är att det alltid finns "bakdörrar". Den gamla sanningen att allt du lagt ut på nätet finns kvar för evigt gäller även molnet.
Själv har jag pren. med Lr, LRC, Bridge, Photoshop express och Photoshop; det är bra och prisvärt: Alltid senaste versionen och smidiga uppdateringar. Verkar vara bara någon tia dyrare än Lr Moln
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man ändå klarat sig med LR 5 i en herrans massa år och det man främst vill ha (smarta samlingar) inte finns varför skall man då betala en månadsavgift för att ständigt ha en uppdaterad LR? Abonnemangsmodellen blir ju jättedyr jf med att köpa ett program som man har i 10 år! Det finns ju en massa alternativa program som man kan köpa en gång som blir mycket billigare på sikt om man ändå inte tänker uppgradera till varje ny version.
 

deep red

Medlem
Om man ändå klarat sig med LR 5 i en herrans massa år och det man främst vill ha (smarta samlingar) inte finns varför skall man då betala en månadsavgift för att ständigt ha en uppdaterad LR? Abonnemangsmodellen blir ju jättedyr jf med att köpa ett program som man har i 10 år! Det finns ju en massa alternativa program som man kan köpa en gång som blir mycket billigare på sikt om man ändå inte tänker uppgradera till varje ny version.
Jag är definitivt öppen för att pröva alternativ till Lightroom som går att engångsköpa.. Vad finns det för bra alternativ egentligen?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Här några jämförelser FS har gjort



 
ANNONS