Annons

Bilder följer inte med i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag har haft alla mina bilder till Lightroom under många år men nu har jag kopierat över dem på en extern hårddisk för att köra från den istället. Jag kopierade över Lightroom katalogen till den externa hårddisken också. När jag startar LR genom att klicka direkt på den kopierade katalogen på den externa hårddisken öppnar allt i LR men vissa bilder följare inte med. De syns i LR på den interna hårdisken istället. Det är några årtal som inte hänger med. Nån som känner igen det här? Är det inte bara att kopiera över bilder + katalog och sedan starta från den externa hårddisken? Tacksam för hjälp!
 

thommya

Aktiv medlem
Lightroom vet inte om var bilderna ligger eftersom du gjorde flytten utanför Lightroom.
Du måste nu tala om för Lightroom var bilderna ligger.
Högerklicka på mapparna som saknas och har frågetecken, och välj sedan --> Sök efter saknade mappar... och visa Lightroom var de nu ligger.

1607514678431.png
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag gjorde om mitt förfarande och flyttade mapparna inne i Lightroom istället och det gick bättre. Dock ville inte alla mappar följa med. Några mappar följde med till Finder men syns inte inne i Lightroom. Jag förstår inte hur jag ska få dom synliga i Lightroom?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag gjorde om mitt förfarande och flyttade mapparna inne i Lightroom istället och det gick bättre. Dock ville inte alla mappar följa med. Några mappar följde med till Finder men syns inte inne i Lightroom. Jag förstår inte hur jag ska få dom synliga i Lightroom?
Om flytten inte lyckades när du gjorde den inne i LR borde du ha fått ett felmeddelande. Ibland kan sådant hända mig och oftast är det då min backup (Crash Plan) som håller på och jobbar med bildfilerna och då blockerar omdöpning och flytt. Löser sig om man väntar lite eller pausar CrashPlan.

I ditt fall låter det alltså som att flytten har ägt rum - filerna har flyttats - MEN att LR inte observerat det?

Men då borde ju ?-tecknet ligga kvar...

OM det är så att mapparna är flyttade MEN inte syns alls i LR så kan du högerklicka på en överliggande mapp, välja "synchronize folder". Du kommer då få information om vilka bilder som finns på disken men inte i LR och tvärtom. Då får då möjligheten att fixa till detta. OBS! Om det är så att bilderna finns på disk men inte i LR så kommer en ny import att vara möjlig MEN det blir då en helt ny import och eventuellt tidigare gjorda redigeringar försvinner.

Men som sagt, det låter lite märkligt att du har hamnat där du är...
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Om flytten inte lyckades när du gjorde den inne i LR borde du ha fått ett felmeddelande. Ibland kan sådant hända mig och oftast är det då min backup (Crash Plan) som håller på och jobbar med bildfilerna och då blockerar omdöpning och flytt. Löser sig om man väntar lite eller pausar CrashPlan.

I ditt fall låter det alltså som att flytten har ägt rum - filerna har flyttats - MEN att LR inte observerat det?

Men då borde ju ?-tecknet ligga kvar...

OM det är så att mapparna är flyttade MEN inte syns alls i LR så kan du högerklicka på en överliggande mapp, välja "synchronize folder". Du kommer då få information om vilka bilder som finns på disken men inte i LR och tvärtom. Då får då möjligheten att fixa till detta. OBS! Om det är så att bilderna finns på disk men inte i LR så kommer en ny import att vara möjlig MEN det blir då en helt ny import och eventuellt tidigare gjorda redigeringar försvinner.

Men som sagt, det låter lite märkligt att du har hamnat där du är...
Jag fick ett felmeddelande när de kopierades, det stämmer. Det är bara 3 mappar det handlar om så det är konstigt. Ja, det är ett knepigt läge. Bilderna ligger kvar på den gamla hårddisken och är på den nya. Jag ser dom i finder men inte i Lightroom. Jag har provat att synkronisera flera olika överliggande mappar men inget händer, tyvärr! Jag har inget ?-tecken eller !-tecken på bilderna.
 

AFJ

Aktiv medlem
Japp, jag har provat att optimera katalogen. Det knepiga är att i en mapp har 19 av 23 bilder flyttats.
Låter verkligen knepigt, har inget mer förslag än att:

1) Skapa en ny mapp utanför LR-strukturen, typ C:\TmpBildFix

2) Flytta alla de bildfiler som strular till denna mapp med Finder.

3) Radera de mappar som strulat (och som nu är tomma) med Finder.

4) Starta LR och se till att ta bort eventuella referenser där.

5) Gör en ny import som flyttar alla bildfiler från TmpBildFix till den plats där du vill ha dem.

Det här kommer förstås att radera alla redigeringar och taggningar som gjorts tidigare men om det är ett begränsat antal bilder kanske det inte är så illa?
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Låter verkligen knepigt, har inget mer förslag än att:

1) Skapa en ny mapp utanför LR-strukturen, typ C:\TmpBildFix

2) Flytta alla de bildfiler som strular till denna mapp med Finder.

3) Radera de mappar som strulat (och som nu är tomma) med Finder.

4) Starta LR och se till att ta bort eventuella referenser där.

5) Gör en ny import som flyttar alla bildfiler från TmpBildFix till den plats där du vill ha dem.

Det här kommer förstås att radera alla redigeringar och taggningar som gjorts tidigare men om det är ett begränsat antal bilder kanske det inte är så illa?
Tack för hjälpen! Jag misstänker att det är nåt sånt jag behöver göra till slut.
 

per.soderstrom

Ny medlem
Hej på er!
jag behöver hjälp med att flytta Lightroom-mappar.
söker kunnig att betala per timme för att få ordning.
tips tas tacksamt emot
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
ANNONS