Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Händer det att minneskort havererar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Som rubriken lyder, hur stor är sannolikheten att ett minneskort havererar?

Har någon råkat ut för detta?
Kan ju vara förödande under tex. bröllopsfotografering.
Är det en bra ide att växla mellan två olika compact flash minnen när man gör en session, just in case?

Kort svar, jo det händer. Jag har varit med om det 3 gånger under mina år med digitalkamera, alltså inget som händer ofta. Jag lovar dock att det räcker med att det händer en gång när det inte får hända (bröllops plåtning är ett bra exempel).

Jag råkade ut för att ca 200+ bilder (merparten av det jag plåtade) ifrån ett jobb förstördes, vi kunde plåta om men det var det värsta jag varit med om & väldigt svårförklarat för kunden som planerat allt med sin teater ensemble, makeup osv.

Bilderna vart inte lika bra andra gången om troligtvis för att en hel del engagemang försvunnit från de fotograferades sida.

Därför tycker jag att alla (semipro+) kamerahus bör ha plats för dubbla kort, att spara till 2 kort samtidigt känns skönt när det gäller.

Har du bara plats för 1 kort så är det idé att köra på exempelvis 4x2Gb kort istället för 1x8Gb, då minskar ju risken att bli av med allt.

Mvh

Fredrik

Havererade kortet när du fotograferade eller gick det bara inte att läsa när du skulle föra över bilderna?

Jag tänkte att man kunde ta med sig mini-laptopen och föra över till den + en liten extern 2.5" hårddisk. Då har man ju filerna på både datorns HD samt den externa disken. På så sätt måste man vara säker nog att kunna radera bilderna från CF-minnet för att kunna frigöra mer minne.

Blir ett väldans bytande av minneskort bara om man vill vara på den säkra sidan.
Dock har det aldrig hänt mig något haveri under mina 5-6år av digitalfotografering.

Brände in en bild av himlen i mitt minneskort. Gick inte att formatera längre och gick på garantin efter tre veckor.

Nej bilderna var ok så länge de låg på kortet men kortet + bilderna korrumperades vid överföring, jag försökte återställa med programvara som kostade "multum" & jag fick tillbaks en bråkdel av bilderna, vissa gick att återställa men de var till olika stor del bestående av ränder i olika färger.

Kanske hade ett återställningsföretag lyckats bättre men det var fråga om både tid/pengar brist, ställt emot att plåta om.

Jag menar inte att det händer ofta absolut inte, många kan nog gå genom hela livet utan att råka ut för det men om det händer så är det inte kul.

hände här också, kanske lite konstigt

Jag hade en Trancent 4 GB, som funkkade utmärkt. Men sen var det slut, kameran sade: ' Finns ej minneskort ', samma på datorn via kortläsare.

Det är möjligt att jag förstörde kortet själv så att jag stängde datorn där jag hade kortet på kortläsaren, och under tiden dator stänger av, drog kortet bort från läsaren. Alltså man ska inte röra kortet när datorn stänger av sig.

Rätta till mig om detta låter inte trovärdigt ! Annars häls, Jouni

Jag hade en Trancent 4 GB, som funkkade utmärkt. Men sen var det slut, kameran sade: ' Finns ej minneskort ', samma på datorn via kortläsare.

Det är möjligt att jag förstörde kortet själv så att jag stängde datorn där jag hade kortet på kortläsaren, och under tiden dator stänger av, drog kortet bort från läsaren. Alltså man ska inte röra kortet när datorn stänger av sig.

Rätta till mig om detta låter inte trovärdigt ! Annars häls, Jouni

Behöver inte vara du som gjort nåt galet...har precis samma fel med ett Transcend 4GB SDHC-kort just nu. Uppkom helt plötsligt när jag fotade, kameran kunde inte lägre använda kortet och datorn kommer inte åt det heller....Eftersom datorn inte verkar kunna se kortet så verkar det heller inte gå att köra nåt av alla de "recovery-program" som brukar kunna rädda en någorlunda... :(

Beklagar men Trancent gör enbart skitkort - trist med sant. Långsamma och går sönder.

Konstigt att inga av mina drygt 30 Transcend CF kort gått sönder. Eller några av mina 15 SDHC kort. Det är 6 år sen jag köpte mitt första och jag har tagit flera hundra tusen bilder sen dess :)
Och att säga att de är låmgsamma är ju också bara löjligt. Transcend precis som de flesta andra tillverkare av minnes-kort har många modeller och vissa är billiga och då ofta långsamma. Andra är dyrare och snabbare. transcends 300X SLC UDMA kort är mycket snabba. Ungefär samma hastighet som många av Sandisk Extreme IV kort. Kolla Rob Galbraiths tester

Senast ändrad:

Känner igen det där.
En SanDiskrepresentant på Nikons arrangemang i Köpenhamn våren -08 berättade att ett säkert sätt att fördärva minneskort är att rycka dem ur läsaren när de läses eller skrives.

SanDisk känns säkra (?)

Har aldrig haft minsta problem med mina cirka tio-tolv Compact Flash SanDisk-kort (Ultra II, Extreme III, IV och IV Ducati).

Förvarar alltid lösa kort i GePes "Card Safe Extreme".

Formaterar korten i kameran innan de används.

Har aldrig haft minsta problem med mina cirka tio-tolv Compact Flash SanDisk-kort (Ultra II, Extreme III, IV och IV Ducati).

Jag har förresten aldrig haft problem med Lexar heller; har i o f s bara ett äldre långsamt CF (är reservkort numera) och ett nytt SDHC (som jag bara använt ett drygt halvår).

Jo, det händer att kort går sönder. Jag ansluter mig till teorin att det vanligaste är att man rycktkortet ur kamera/läsare etc på ett felaktigtsätt.
Jag har däremot haft större problem med mellanlagringsenheter med hårddisk så jag har gett upp dom och använder enbart Solid State Diskar numera.

ANNONS
Götaplatsens Foto