Annons

Backa upp data allt mer tidskrävande. Har någon en bra lösning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det går åt 3 st 3-4TB eller en 8TB som inte räcker riktigt.

Inget krångel att byta, gör en quick format och kopierar in så mycket det går med hjälp av vanlig windowskopiering till de olika diskarna.

Har en hög gamla diskar av mindre storlekar som ytterligare backup men fyller inte på något nytt där, de samlar bara damm.

Jag har inte alls så mycket data som du har, men ändå funderar jag på att konsolidera ett antal mindre diskar till färre större. Vet dock inte om det är smart med tanke på att större diskar förlorar fler filer om de kraschar och man slarvat med backuperna.

Jag synkroniserar diskarna med MS SyncToy. Tidigare körde jag ett backupprogram som heter Retrospect, men då måste man köra restore om något händer och jag vill ha filerna i "realtimeformat" eller vad det nu kan tänkas heta.

Skulle dock vilja hitta ett smartare program med fler automatikfunktioner än SyncToy, så om du eller andra har något bra tips för Windows tar jag gärna emot det.
 
Det som verkligen tar plats är mina bilder och nu också video. Har skaffat en Go Pro kamera att använda för dokumentera mina MC-resor. Dessa käkar ordentligt med GB.
Får lära mig att redigera till färdiga filer och slänga grundmaterialet för det tar extremt med plats.
Som vanligt, ny teknik kräver nya lösningar. Brist på disk har vi haft sedan PCn föddes.

Min första PC någon gång 1982 hade 10 MB hårddisk. Mycket då men den var snart på upphällningen. Sedan dess tycker jag man köpt en ny Dator och disken verkar vara mer än nog men ett par år senare är den för liten.
När man sedan inser att allt bör backas upp har man inte ett problem utan 2.
Både plats för grunddatan men också plats för en back-up.

Skall man sedan ha en extern kopia på annan plats har man ett tredje problem.

Man växer ju ur dessa i samma takt som man växer ut plats för grunddatan.

Ett verkligt i-landsproblem och något man bara får leva med.
 
Jag kör Mac.
Min lösning ser nu ut så här.

Intern SSD på 256 GB i MBr 15 laptopen som är min huvuddator. 2 Stycken USB3 diskar på 2 Tb styck som är speglade. Disk 1 Master och disk 2 speglas med Chronosync. Vet inte om Chronosync finns för PC.

Chronosync verkar bara finnas för Mac. Jag kör ingen NAS, utan vanliga USB-diskar. När vi får dubbelriktad fiber på 1000 Mb/s inkopplad i höst ska jag hitta någon form av molnlösning som sköter sig med automatik.
 
Jag har inte alls så mycket data som du har, men ändå funderar jag på att konsolidera ett antal mindre diskar till färre större. Vet dock inte om det är smart med tanke på att större diskar förlorar fler filer om de kraschar och man slarvat med backuperna.

Jag synkroniserar diskarna med MS SyncToy. Tidigare körde jag ett backupprogram som heter Retrospect, men då måste man köra restore om något händer och jag vill ha filerna i "realtimeformat" eller vad det nu kan tänkas heta.

Skulle dock vilja hitta ett smartare program med fler automatikfunktioner än SyncToy, så om du eller andra har något bra tips för Windows tar jag gärna emot det.

Ledsen. Lämnade privat PC världen igen 2008 när jag startade min eget konsultbolag. Då gick jag tillbaka till Apple som alltid varit min favorit.
PC körde jag vidare som arbetsdator i många av uppdragen men då sköttes allt av bolag som Volvo IT och de hanterade allt vad back-up och annat hette. Så även om jag hade vad de kallade fulla rättigheter var det mycket jag inte kunde påverka.
Så tyvärr hade jag varken behov eller möjlighet att välja.

Mycket av min lösning bygger på Chronosync. Avancerat sync program och tar lite tid att förstå så man inte får problem. Fungerar endast på Mac. Liknande program finns i överflöd för PC.

Hittar du bara ett sådant program så kan du i princip kopiera vad jag gör.
Jag skall erkänna att det har varit en ganska brant inlärningskurva för att förstå och undvika alla fallgropar i Chronosync.
Inte kul när en stor back-up fastnar efter 2 timmar och man får starta om. Fast långsamt förstår man varför och hur man undviker bekymren.
 
Jag har filerna på en primärlagring, för att ta backup av dem använder jag det inbyggda kommandot robocopy som finns i Windows. Jag speglar av primärlagringen till flera olika USB-diskar, detta går mycket snabbt då jag bara kopierar förändringar. En av USB-diskarna sitter alltid i datorn och jag kopierar mina filer till den disken med ett schemalagt jobb samt manuellt efter viktiga händelser. Övriga USB-diskar kopplar jag bara in när jag har viktiga filer som skall kopieras.

Robocopy har även stöd för återstartningsbara filkopieringar ifall t.ex. nätverket är instabilt, samt att spara logfiler på utförda kopieringsjobb.

Till detta beräknar jag MD5 checksummor på alla mina filer som jag stämmer av mot mina backuper. Detta för att vara säker på att kopiorna är helt identiska med originalet (har dock aldrig haft någon fil som har blivit felaktigt kopierad). Jag använder detta program för att beräkna checksummor (finns även GUI-baserade).
 
Skulle dock vilja hitta ett smartare program med fler automatikfunktioner än SyncToy, så om du eller andra har något bra tips för Windows tar jag gärna emot det.

Jag använder FreeFileSync som är en "lite mer" avancerad version av Synctoy, men det täcker mina behov (plus ett exemplar fullständig systembackup) .

Ni verkar ha väldigt mycket att säkerthetskopiera, går det inte att minska mängden data på något sätt? Jag har fotat några år och hållit på med datorer i allmänhet i 20 år men har i dagsläget inte mer än c:a 100 GB att hålla reda på.. Är ju en sak om man är professionell, men som amatör så behöver man ju knappast behålla allt man gjort som raw-filer.

Själv kör jag en lösning med 3 olika backup-diskar varav en förvaras på annan plats.
 
Jag använder FreeFileSync som är en "lite mer" avancerad version av Synctoy, men det täcker mina behov (plus ett exemplar fullständig systembackup) .

Ni verkar ha väldigt mycket att säkerthetskopiera, går det inte att minska mängden data på något sätt? Jag har fotat några år och hållit på med datorer i allmänhet i 20 år men har i dagsläget inte mer än c:a 100 GB att hålla reda på.. Är ju en sak om man är professionell, men som amatör så behöver man ju knappast behålla allt man gjort som raw-filer.

Själv kör jag en lösning med 3 olika backup-diskar varav en förvaras på annan plats.

Det är ett evigt problem försöker rensa hela tiden, slänger ungefär 50% men borde slänga minst 75%.

Vet flera som slutat rensa, det tar helt enkelt för lång tid. Hårddisk är billigt jämfört med vår tid.

Minneskortet som sitter i min D800 är på 128GB och varje bild är 40MB så om jag inte filmar får det plats 3000 bilder. Dvs några dagars stadsfoto eller en dag med modeller.
 
Testar crashplan men måste säga att det var något av det mest långsammaste jag varit med om. Den pendlar mellan 1,2 & 3,1Mbits vilket jag inte accepterar.Så kommer avsluta min prenumeration omgående.

Har storegate sedan tidigare, men tycker att det börjar dra iväg lite i månaden så letade efter någon billigare/GB. Men får nog hålla mig kvar hos storegate med tanke på att det ändå är rätt bra hastighet mot dom.

Har dock inte provat cloud me står att deras servrar ligger i Sverige så borde ge helt ok hastighet till dom samt lite billigare än storegate. Är det någon som har erfarenhet av cloud me? Men det verkar vara en vanligt molntjänst ex dropbox etc ej en backup tjänst.
 
Om du har ADSL så är upphastigheten cirka 10% av nedhastigheten. Mina upp till 30 Mbit/s ger 20-25 ner och 2 upp.
 
Testar crashplan men måste säga att det var något av det mest långsammaste jag varit med om. Den pendlar mellan 1,2 & 3,1Mbits vilket jag inte accepterar..
Har du stängt av begränsningen för hur mycket Crashplan får använda datorn? Standardinställningen är att Crashplan nedprioriterar sig själv om någon sitter och använder datorn. Om datorn är idle så går Crashplan för fullt.
 
Crashplan har tillgång till så mycket som det vill ha så allt är inställt på max samt att det är installerat på en server så det är ingen som använder datorn.
 
Crashplan har tillgång till så mycket som det vill ha så allt är inställt på max samt att det är installerat på en server så det är ingen som använder datorn.

Om du inte får vettig upp-hastighet för Crashplan så prova BackBlaze, jag har inte gjort jämförande tester själv men sett kommentarer från andra att ibland är den ena snabbare än den andra.
 
Jag kör såhär
iMac och en MacBook air där mina viktigaste arbetsfiler synka mellan datorerna mha bittorrent sync (gratis) och på en time capsule med time machine. lagrar foton på en extern disk som backas upp till backblaze. Jag har fiber 100/10 MBit och tycker att det fungerar mycket bra. Med jämna mellanrum tar jag manuell backup till en annan extern disk. Jag känner mig helt trygg med detta. Ett fåtal gånger har jag behövt använda backblaze när jag varit på annan ort och bara haft bärbara datorn med mig. Gick snabbt att hämta filer då vill jag minnas.

Senaste gången jag var nära dataförlust skedde när mitt FTP-program fick fnatt och radera en helt mapp (nån GB) men då var det skönt att ha backupen nära till hands. Det behöver inte alltid vara mekaniskt haveri som orsakar problem.
 
Om du inte får vettig upp-hastighet för Crashplan så prova BackBlaze, jag har inte gjort jämförande tester själv men sett kommentarer från andra att ibland är den ena snabbare än den andra.

Man kunde testa sin hastighet mot BlackBlaze på deras hemsida (www.backblaze.com/speedtest/) kunde maxa min lina ner och fick ca 8mbit i upload. Men när jag skulle installera deras client så går det inte eftersom den inte stödjer server operativsystem. Annars verkar BlackBlaze vara bra men får fortsätta leta, men tack ändå för tipset.
 
ANNONS