Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hålkamera av EOS 20D
- Trådstartare benganboy
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Tänkte göra en hålkamera av en 20D,så går det att fota med endast kamerahuslocket på.Borde finnas inställning för detta,någon som vet.
Inställning? Du menar lämpligt val av ISO och slutartid? Rimligen är experiment rätt väg att gå här, om du inte har en fantastisk precision i tillverkning av hål i huslocket.
Eller missförstår jag helt?
Per,
benganboy
Aktiv medlem
Inställning? Du menar lämpligt val av ISO och slutartid? Rimligen är experiment rätt väg att gå här, om du inte har en fantastisk precision i tillverkning av hål i huslocket.
Eller missförstår jag helt?
Per,
Det går inte att fotografera med alla kameror utan att ha ett objektiv monterat,så det är detta jag undrar över med 20D.ISO och slutartid får bli lite experiment senare.
Anders Svensson
Aktiv medlem
Det går inte att fotografera med alla kameror utan att ha ett objektiv monterat,så det är detta jag undrar över med 20D.ISO och slutartid får bli lite experiment senare.
Det finns ju olika objektivadapters som "lurar" Canon att det sitter ett (Canon)objektiv på kameran. En sådan adapter kan ju bära en platta med hål i - fritt fram för experiment. Köper du en M42-adapter kan du ju också ordna med olika "brännvidder" mha billiga mellanringar, och du kan t o m sätta på objektiv om du vill.
Nästan som ett Kinderägg, ju. Men låt någon Canonian bekräfta att adaptern kan funka på en 20D, jag är Nikonist och vet inte sånt.
loidor
Avslutat medlemskap
1. Köp dig ett huslock.
2. Borra hål i mitten. Putsa kanterna släta och fina.
3. Klipp ut en bit ur en colaburk (annan dryck borde funka också).
4. Borra ett mycket litet hål (cirka 0,2 - 0,5 mm) i plåtbiten du just klippt ur. Putsa till det om du vill (du får mer mjuka kanter med oputsat hål).
5. Montera plåtbiten med hålet mitt över hålet i huslocket. Fixera med tejp, testa. Funkar det kan du limma fast plåten.
Om jag minns rätt kommer du få en hålkamera med värdena 50mm f/250 (om 0,2mm hål) till f/100 (om hålet är 0,5mm). Du kommer även få problem med damm på sensorn, eftersom detta kommer synas oerhört tydligt med ett så högt f-nummer.
EDIT: Du kan förresten exponera via automatik om du vill. Ställ ratten på bländarprio bara.
2. Borra hål i mitten. Putsa kanterna släta och fina.
3. Klipp ut en bit ur en colaburk (annan dryck borde funka också).
4. Borra ett mycket litet hål (cirka 0,2 - 0,5 mm) i plåtbiten du just klippt ur. Putsa till det om du vill (du får mer mjuka kanter med oputsat hål).
5. Montera plåtbiten med hålet mitt över hålet i huslocket. Fixera med tejp, testa. Funkar det kan du limma fast plåten.
Om jag minns rätt kommer du få en hålkamera med värdena 50mm f/250 (om 0,2mm hål) till f/100 (om hålet är 0,5mm). Du kommer även få problem med damm på sensorn, eftersom detta kommer synas oerhört tydligt med ett så högt f-nummer.
EDIT: Du kan förresten exponera via automatik om du vill. Ställ ratten på bländarprio bara.
perstromgren
Aktiv medlem
Sorry, det fattade jag inte. Då har jag inget att komma med, tyvärr.
Per.
benganboy
Aktiv medlem
Jag vet inte om det framkom i mitt tidigare inlägg, men du behöver ingen sådan inställning på en EOS. Du kan alltid exponera utan objektiv (eller, ja, med huslock i det här fallet) med en EOS.
Tack för din hjälp det var detta jag ville veta,har inte ägt någon canon sedan den analoga tiden (canon A-1) därav min okunskap,många tack.
benganboy
Aktiv medlem
Jag har testat med min 20D och det går fint att köra i manuellt läge utan objektiv.
Jag använde själv innersta ringen för en macro extention tube som jag satte folie över.
Lång slutartid behövs då hålet måste vara litet.
Ja det blir till att uppfinna något,tror att jag har några mellanringar som ligger och skrotar i en låda,sedan en skiva av alu med hål på 2-5 tiondelar.Har tillgång till diverse nc maskiner så själva utförandet blir nog inte något problem.