Annons

Hålla reda på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jo, en sak till som jag kom på som faktiskt är riktigt smart är att man kan generera mindre bilder och e-posta dem direkt i Portfolio.
Inte världens största funktion men jäkligt skönt att slippa gå omvägen genom e-postprogrammet när man ska dra över en bild för påsikt.
 

Hogmark

Avslutat medlemskap
cam2pc eller?

Har en fråga som jag tyckte passade in i den här tråden. Jag är ute efter ett program som kan döpa om filnamnen på alla originalbilder så att de innehåller information om: ISO, brännvidd, bländare, slutartid (m.m.).

Jag provade cam2pc som var riktigt bra med funktionen "advanced renaming" - men problemet är att cam2pc anger slutartiden i sekunder (!) och därmed avrundar de flesta till 1s. Helt värdelöst - antagligen då t.ex. 1/60 inte går att stoppa in i filnamn (tar inte tecknet /)?
Finns det något sätt att komma runt detta eller något annat program som är bättre för just detta?

cam2pc klarade inte av att läsa ut bländare från mina bilder, vilket kanske beror på vilken kamera man har? (Jag har en Olympus C-8080)

Tacksam om någon erfaren lirare kunde komma med en förlösande idé! =)
 

freolo

Aktiv medlem
Jag använder ACDSee för att döpa om filer autmatiskt. Den kan även döpa filerna utifrån EXIF-info. Dock så är / \ % ? " * några tecken som inte går att använda i filsystemet. Därför finns inga program som hanterar detta. Du får försöka lista ut något tecken som kan ersätta detta...
Som sagt ACDSee hittar du på www.acdsys.com
 

mazeson

Aktiv medlem
Digital arkivering av bilder blir mer och mer viktigt, ju fler bilder man samlar på sig. Det finns ett antal länkar på Fotosidan om det.
Utan att ge sig in i striden och slåss för sin egen favorit, så tycker jag att det är mer givande att sätta upp ett antal kriterier för vad ett bildarkiveringsprogram ska kunna.
Jag börjar listan här, sedan kan ju hugade fylla på/dra ifrån.

Ett digitalt arkivprogram bör kunna:
- Visa ett antal olika filformat - JPG, PNG samt Diverse RAW-format, men även PS, EPS och PDF, samt Adobes nya format
- Omvandla mellan ett antal olika format
- Vända bilderna 90, 180 o 360 grader
- Kunna gör s k tumbilder, dvs miniatyrer
- Ha vissa redigeringsmöjligheter (behöver dock inte vara ett fullständigt Photoshop)
- Klara olika slags färgrymdsprofiler, Adobe RBG m fl
- Visa EXIF och IPTC-info direkt från bildfilerna
- Kunna lägga till egna metataggar/keywords
- möjlighet för batchkörningar o skript
- Boolensk sökning, snabbt och effektivt, på all information o metadata
- Enkel och avancerad Sök o Ersätt på filnamn
- Ha ett databasformat som kan exporteras till - Access/SQL (eller vara SQL-baserat direkt) för att kunna uppgradera/migrera till andra miljöer
- Helst vara XML-baserat
- Indexera resurser över ett nätverk
- Indexera resurser som är offline, som CDs o DVDs
- Göra kataloger, för utskrift eller i pdf-format
- Spara upp filer/backuper över nätverk eller web
- Hantera Digimarc watermarks
- ...

...tycker jag. Vad tycker ni?
 

Hogmark

Avslutat medlemskap
freolo skrev:
Jag använder ACDSee för att döpa om filer autmatiskt.
Oh-yeah! Jag hade faktiskt laddat ner nyaste versionen innan jag läste ditt svar - men tack! Det var precis vad jag behövde. Batch-rename fungerar exakt som jag ville.
 

PixelGubben

Avslutat medlemskap
mazeson skrev:
Jag börjar listan här, sedan kan ju hugade fylla på/dra ifrån.

Ett digitalt arkivprogram bör kunna:
- Visa ett antal olika filformat - JPG, PNG samt Diverse RAW-format, men även PS, EPS och PDF, samt Adobes nya format
- Omvandla mellan ett antal olika format
- Vända bilderna 90, 180 o 360 grader
- Kunna gör s k tumbilder, dvs miniatyrer
- Ha vissa redigeringsmöjligheter (behöver dock inte vara ett fullständigt Photoshop)
- Klara olika slags färgrymdsprofiler, Adobe RBG m fl
- Visa EXIF och IPTC-info direkt från bildfilerna
- Kunna lägga till egna metataggar/keywords
- möjlighet för batchkörningar o skript
- Boolensk sökning, snabbt och effektivt, på all information o metadata
- Enkel och avancerad Sök o Ersätt på filnamn
- Ha ett databasformat som kan exporteras till - Access/SQL (eller vara SQL-baserat direkt) för att kunna uppgradera/migrera till andra miljöer
- Helst vara XML-baserat
- Indexera resurser över ett nätverk
- Indexera resurser som är offline, som CDs o DVDs
- Göra kataloger, för utskrift eller i pdf-format
- Spara upp filer/backuper över nätverk eller web
- Hantera Digimarc watermarks
- ...

...tycker jag. Vad tycker ni?
Bra iniativ!


Nya ThumbsPlus 7.0 verkar klara många av dessa kriterier. http://www.cerious.com/thumbnails.shtml
Blev faktiskt förvånad då jag kunde öppna mina råfiler från min Canon S-60 i detta programmet.

I programmets preferenser kan man ange sin skrivarprofil och vilker arbetsrymd programmet skall använda om det inte finns någon inbäddad i filen.
 

ingemarh

Aktiv medlem
Vad säger Ni om iPhoto 4?

Hur ligger mac programmet iPhoto 4, är det värt pengarna att köpa Fotostation eller dyl?

Ingemar
 

aolsson

Aktiv medlem
Nya Photoshop elements har rätt hyfsade inbyggda katalogfunktioner.

Man kan bygga "träd" med kategorier och enkelt koppla dessa till bilder.

Dessutom kan den nya versioner hålla rätt på filer som finns på flyttbara media som CD-DVD eller liknande.
 

Ingo

Aktiv medlem
Får väl också slå ett slag för Imatch. Stöder väl det mesta av punkterna i listan (i alla fall de jag behövde...)

Kostade drygt 400:- om jag inte minns fel och det finns en version man kan ladda ner för att testa funktioner (fullversion med begränsad livslängd).

/Ingo
 

FouFoto

Aktiv medlem
Jag körde med Photoshop Album tills jag fick en krasch...
Mycket svårt att få hjälp från Adobe och jag var tvungen att byta program till Imatch.

Mycket nöjd hittills.

Dessutom finns den en backup-funktion i Imatch som exporterar alla databaser till annan plats (i mitt fall annan disk). Har man tusentals bilder som är katalogiserade är det ju hundratals arbetstimmar som ligger bakom. Då är det skönt med bra backuper....
 

david_hakansson

Aktiv medlem
Lever jag kvar i stenåldern eller finns det fler som bara använder sig av vanlig indelning av bilder i mappar? Se ut enligt följande:

Mappen "FOTO" med undermapparna "Kreativa bilder", "Blandade bilder", "Nedbränt på CD"

Under t.ex. "Kreativa bilder" har jag undermappar efter datum och plats tex. "2004-11-11 Rävgången", "2004-..." osv.

Under en sån mapp har jag mappar med namn för respektive motiv t.ex. "Stenen", "Bäcken", osv.

I varje sån mapp samlar jag raw-, psd- och jpg-filerna för respektive motiv.

Är jag ute å cyklar? Motivera gärna varför man inte ska göra på detta.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Om du vill ta fram alla bilder som är tagna under maj månad (alla år) med motiv som innehåller båtar och skärgård.

Hur gör du då?
 

david_hakansson

Aktiv medlem
Okej..tricky *s* Det beror väl lite på hur man arbetar vad man har för behov. Mitt problem är att hålla reda på alla olika versioner av samma bild, alla olika filtyper, hur man ska bränna ned dom utan att förlora sammanhanget osv. Men ok, vill man få fram det som du föreslog så förstår jag vitsen!
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Fördelen med IMatch är att även efter att man arkiverat bilderna på CD eller DVD så ligger thumbnailsen kvar i databasen tilsammans med t.ex. EXIF och lite information om var bilden finns osv.

Staffan
 

jrylander

Aktiv medlem
iView

iView fungerar i både Mac och PC och är riktigt snabbt och väl fungerande. Kan synka över information om bilderna in i filern som iptc (om det är rätt förkortning).
Proffsversionen är lite dyr (2500) men det finns en lite enklare billigare version också. Fungerar mycket bra för mig.
 

peternilsson75

Aktiv medlem
Finns det någon bra programvara som ger möjlighet att söka bilder inte bara på de data man själv taggat filen med, utan även på EXIF, och dessutom kombinera dessa?

Ex, så att man kan hitta alla bilder tagna i "Paris" (eget taggat data) och med ISO 400 (EXIF).

PN
 
ANNONS