Annons

Hålla reda på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

seeknow

Medlem
Jag har en digital kamera och har fotat en hel del bilder nu och sparar alltid original filerna med det namn kameran ger dom i en enda stor folder och de visninskopior jag gör (oftast små bara 400x300 pixlar) i foldrar döpta efter år och månad. men nu börjar hela systemet bli otympligt. Bara i juni 2003 har jag närmare 300 bilder. Jag undrar vilket system ni använder er av?

Originalen bränner jag ju bara över på CD med jämna mellanrum, i kronologisk ordning.

Finns det nåt bra katalogiseringsprogram? Skulle vara bra om man kunde lägga till sökord på filerna, ett par tre ord bara: när, vad, var.
 

Grönbeck

Aktiv medlem
Det finns ett utmärkt program som heter ACDSee ( www.acdsys.com ) som fungerar ypperligt som både bildvisningsprogram och katalogiseringsprogram. Enkelt att lägga in beskrivningar/sökord och lika enkelt att söka.

Det finns mängder av liknande program ute, men ACDSee är det i särklass populäraste bland den stora massan och det i mitt tycke absolut bästa.
 

Humpe

Aktiv medlem
Förutom ACDSee som är ett trevligt program så kan jag även rekomendera Adobe Photoshop Album som jag nu börjat använda istället. Inget roligt jobb att lägga upp de över 3000 bilderna jag hade liggandes men väl värt mödan när det är klart och man enkelt kan söka rätt på personer, platser mm.
 

seeknow

Medlem
Många tack för alla tips. Jag har laddat hem en hel del olika program nu och ska testa dom och se vilket jag fastnar för (och om jag har råd med det, freeware programmen var mycket uppskattade i det avseendet)
 

ruckman

Aktiv medlem
Grönbeck skrev:
Det finns ett utmärkt program som heter ACDSee ( www.acdsys.com ) som fungerar ypperligt som både bildvisningsprogram och katalogiseringsprogram. Enkelt att lägga in beskrivningar/sökord och lika enkelt att söka.

Det finns mängder av liknande program ute, men ACDSee är det i särklass populäraste bland den stora massan och det i mitt tycke absolut bästa.
Jag har laddat ned demoversionen och programmet verkar OK. Men var sparas informationen? Jag hittar inte den filen.

Då jag ibland ominstallerar systemet på min dator eller byter dator har jag ingen lust att börja om från börja och märka upp 1000-tals bilder igen utan vill ta med mig filen med info.

Hur?

Eller är det någon som något annat förslag på program som håller ordning på bilderna?
 

Laponia

Aktiv medlem
Whereisit är egentligen ett filkatalogiseringsprogram, men är bra då man behöver veta på vilken cd skiva man har vissa bilder. Programmet gör tumnaglar av bildfilerna och man skriva in beskrivningar på filerna. Det är lätt att söka i programmet.

Programmet läser automatiskt in alla filer på skivan, gör tumnaglar av bilderna. det enda du behöver göra är att döpa skivan i programmet och sätta samma namn på cd-skivans etikett. Se http://www.whereisit-soft.com/

Informationen sparas i en fil som heter namn.ctf, som är lätt att spara undan, eller flyttas till annan dator.

Programmet går inte att jämföras med acdsee och liknande utan fyller bara behovet att hålla reda på vilken cd skiva man har bilderna sina på.
 

vondutch

Aktiv medlem
jag snittar 600 bilder per dag, bra bilder alltså.

sparar alla i samma mapp.

funkar grymt, faktiskt.
 

jmo

Aktiv medlem
Gratis kontra inte gratis

Hej!

Jag måste, måste alltså verkligen m å s t e börja katalogisera mina bilder på något sätt. Det blir cirka 2000-4000 bilder i månaden och det går helt enkelt inte längre. Visst GÅR det, men det är ett rent helvete att hitta en viss bild.

Så jag ska börja använda ett program. Och då har jag funderat en del. Har ju tänkt att fortsätta mitt fotograferande i några år, förmodligen alltid skulle jag tro. Och då vill jag ju ha ett program som antingen kan uppgraderas eller åtminstone "följa med" till min nästa dator och vara kompatibelt med det os jag kommer att ha då. För vi byter dator lite då och då. Känner mig, måste jag säga, högst skeptisk till gratisprogram. Man kanj u aldrig veta om de kommer att finnas kvar, uppgraderas eller försvinna. Byter man os om nått år kanske man står där.

Jag kommer att lägga ner minst en månads arbete på att ordna sökord och sånt (det är fem års bilder som ska läggas in) efter jag väl valt program och då vill jag ju att det är ett stabilt program som man kan lita på här och nu och som man kan fortsätta att använda om fem, tio år, kanske.
 

RolandM

Aktiv medlem
De hade varit trevligt med en SQL-databas att checka in bilderna i, som även har möjlighet att koppla bearbetade kopior till originalet. Allt ligger i databasen och inga bilder skavalpar lösa på disken. Med ett lämpligt antal fält som beskriver plats, tid, fotograf, motiv och några väl valda nyckelord blir det sökbart. Koppla till en webbsidegenerator så finns möjligheten att starta en liten bildbyrå för självbetjäning.

Finns detta program?
 

Tes

Aktiv medlem
Är det nån som tittat på Extensis Portfolio?
Inget gratisprogram visserligen men jag funderar på att köpa det i jobbet då det blir allt vanligare att kunder vill att vi ska spara deras jobb specifikt för dem.

Mer finns att läsa på Network Innovations hemsida http://www.ni.se

"Portfolio 7 - Mac OS X/Win - 1 användare_( FCE-18707)
Extensis Portfolio är en av marknadens populäraste media/dokument databaser. Portfolio 7 förenklar hantering av digitalt material genom att strukturera allt i en databas. I Portfolio kan du sedan lägga till sökord för alla bilder och dokument som är katalogiserade för att enkelt finna dem vid senare tidpunkt. Portfolio ger även användaren möjlighet att konvertera mellan olika bildformat, eller att automatiskt skala ner och skapa webb anpassade versioner av valda bilder. Med hjälp av Portfolio Express, som följer med, kan användare dra & släppa bilder rakt in i sitt layout program. Portfolio 7 stöder Mac OS X och Windows.
Pris:_ SEK 2.395,00"
 

stuffo

Medlem
Jag skulle också vara intreserad av ett databas baserat system och tänkte att lite tips borde man ju kunna få av fotosidans skapare, alltså hur gör fotosidan? Någon som vet?
/s
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Therese,

Jag använder Portfolio 7 för mina bilder och det funkar riktigt bra. Väldigt enkelt att importer, bara att dra och släppa så får man flera alternativ exempelvis om du vill kopiera eller flytta, byta namn mm. Du kan sortera dem i mappar och album eller om du vill ha flera databaser.
Det är också enkelt att lägga till sökord, har tillochmed för mig att du kan göra det direkt vid import om så önskas. Finns heller ingen begränsning av hur många du kan lägga till. Kopierade själv faktiskt sökorden här från FS, eftersom jag tycker de täcker in det mesta, och lade till i sökordpaletten. Sen är det bara att märkera några bilder och välja de sökord som passar och lägga till, jätteenkelt.

Visningen av bilderna kan sorteras efter EXIF-data som förövrigt såklart hänger med in i Portfolio. Du kan också skriva in mer info som följer med filen sedan när den flyttas mellan datorerna.
Den har en bra och snabb förhandsvisning och man kan göra enklare redigering tex vrida bilder, ändra upplösning, färgläge mm. Däremot kan det bli lite segt att ladda databasen om man har mycket bilder och inställningen att visa alla bilder i databasen vid öppning.

Det ska också gå att exportera album för internet men det har jag inte provat ännu.

Man kan också göra sitt eget utseende på albumen och bestämma vad som ska synas vid tummnagelbilderna tex namn, datum, EXIF-data mm. Finns också flera olika vyer att välja mellan om man vill ha översikt över bilderna eller om man vill ha så mycket info om dem som möjligt.

Nu har jag bara använt programmet som bildarkiv så hur det fungerar med övriga dokumentformat har jag ingen aning om.

Hoppas det hjälpte något.

Jo, en sak som jag glömde som är riktigt bekväm är att det bara är att dra och släppa bilderna över andra program så monteras de. Så man slipper leta upp orginalfilen.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Roland Magnusson,

Jag tycker du ska ta och titta på Portfolio det fyller nog dina kriterier. Däremot vet jag inte om man kan koppla orginal till redigerad bild, förutom via sökord, metadata eller separata album då.
 
ANNONS