Annons

Hårddisken är nästan full

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Har fyllt en av diskarna fullt. Nu hela tiden dyker det upp ett meddelande: "Disk Z: är nästan full. Klicka här för åtgärdsförslag". Eller något liknande. När jag klickar blir jag erbjuden att komprimera filerna, rensa eller göra något annat. Jag vill dock inte göra något åt situationen. Jag vill ha disken full. Finns det någon inställning i WXP där man väljer bort den dumma påminnelsen?

Du skall inte köra med diskarna knöckfulla, de får arbeta extra hårt och det kommer att gå slöare.
Visst på en arkivdisk så skulle jag kanske acceptera läget, men annars så bör du göra något åt saken.

Tror det finns ett alternativ i diskhanteraren där du bestämmer hur mycket av disken som skall vara till systemåterställningar, sätt detta till 0% så frigör du lite.
På samma sätt kan du frigöra lite disk genom att nolla marginalen för papperskorgen på samma disk.

Tack för tipset Fredrik! Förut hade jag en bunt dispartitioner som var lika stora som DVD-skivor. Tanken var att jag skulle ha dem som mellanlandningsstationer för bilder så att de portionerades upp i rätt storlek för bränning. Men den där tusans varningen gjorde det ju omöjligt, och jag hittade inget sätt att slå av den. Nu kan jag börja med det igen.

Tack för tipsen Per! Ja, det är en arkivdisk men den är en partition på en större disk som jag inte kan ta bort rent fysiskt från datorn. Jag ska se vad jag kan göra för att frigöra lite utrymme.

Jag får dock för mig att det irriterande meddelande dyker upp även på inte så helt fulla diskar (säg, med 10-15% ledigt utrymme). Det måste finnas ett sätt att slippa meddelandet. Det dyker upp varje kvart och stör det övriga arbetet.

P.S. Oops medan jag skrev detta Fredrik har redan svarat. Ska kolla!

Har kollat nu. Det är ju precis vad jag efterfrågade! Vilka grejer MS kommer på! Det skulle inte vara så lätt att lista ut lösningen själv, hehe... :) Och tipset på NordicHardware kom ganska lägligt för bara fyra dagar sedan. :) Tack Fredrik! You saved my day!

ANNONS
Götaplatsens Foto