Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårdvarukalibrera bärbar skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

museo12

Aktiv medlem
Har fatt för mig att jag kunde använda min frus "tyska" bärbara dator Asus z8301M, duo core, 1,6, geforce 6100 256 mb. Var sa trött pa den 6 ar gammle stationära med ett 64 mb geforce kort.

Det är väl inget fel pa bilderna som visas pa skärmen, men jag far en känsla av de ser platta ut bade när jag surfar pa internet och när jag laddar över bilder från kamera. "Kristallskärmen" gör oksa bilderna lite korniga.

Kan jag pa något sätt hårdvarukalibrera skärmen? Finns det nagot som heter Eye-one??
Eller är datorn oanvändbar till bildbehandling med Photshop 7,0, trots ett bra grafikkort??

museo12 skrev:
Har fatt för mig att jag kunde använda min frus "tyska" bärbara dator Asus z8301M, duo core, 1,6, geforce 6100 256 mb. Var sa trött pa den 6 ar gammle stationära med ett 64 mb geforce kort.

Det är väl inget fel pa bilderna som visas pa skärmen, men jag far en känsla av de ser platta ut bade när jag surfar pa internet och när jag laddar över bilder från kamera. "Kristallskärmen" gör oksa bilderna lite korniga.

Kan jag pa något sätt hårdvarukalibrera skärmen? Finns det nagot som heter Eye-one??
Eller är datorn oanvändbar till bildbehandling med Photshop 7,0, trots ett bra grafikkort??

Hej

Jag har en laptop som var innan jag kaliberade den med eye-one-2 var totalt oandvädbar för att den visade färgerna på så felaktigt sätt.

Intern minne är oftast vad Photoshop behöver och inte något high tech grafikkort för det har du bara glädje när du spelar spel.

Hur mycket internminne har du i din datorer?

Mvh
Fredrik

Tack för ditt svar!

Det finns 1024 mb, så lite väl lågt, men det går att peta in mer så det är väl det enklaste problemet (även om det kostar skjortan...).

Spela spel är inte aktuellt, färgkorrigering får nog till.
Det jag egentligen retar mig mest på är den "platta" bilden och att kanterna är svagt hackiga och att det känns lite suddigt.
Så egentligen är det jag vill åt..

museo12 skrev:
Tack för ditt svar!

Det finns 1024 mb, så lite väl lågt, men det går att peta in mer så det är väl det enklaste problemet (även om det kostar skjortan...).

Spela spel är inte aktuellt, färgkorrigering får nog till.
Det jag egentligen retar mig mest på är den "platta" bilden och att kanterna är svagt hackiga och att det känns lite suddigt.
Så egentligen är det jag vill åt..

Hej Per

Det låter som att du har en panelyp på Laptopen som inte är gjort för Bildhantering. Du får andvända extern monitor.

Läs mera om detta på
http://www.idg.se/2.1085/1.80422

Mvh
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto