Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högdagrar och automatik

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Vid fotografering med digitalkamera och automatik blir resultatet väldigt ofta högdagrar i ljusa partier i bilden. För att undvika detta fotar jag ofta med 1/2 - 1 stegs underexponering för att sedan öka ljusstyrkan i photoshop (verktyget "nivåer"). Jag har förstått att många gör på samma sätt; men ska det verkligen behöva vara så här?! kan inte tillverkarna göra bättre program?

Folk i min närhet som inte kan så mycket om fotografi och photoshop får massor av dassiga, överexponerade bilder eftersom de bara använder automatik.

Jag har en coolpix 4500. Ni som har digitala systemkameror: kör ni också med (nästan) konstant underexponering?

Wolf Beam skrev:
kan inte tillverkarna göra bättre program?
Nej. Valet som görs när man har en enda kurva för omformningen av det okorrigerade datat ("linjärt") är noga utprovat. En av kompromisserna är att högdagrar lätt fräts ut, resten av bilden ska dock vara korrekt exponerad (om ljusmätningen tänkt rätt).

Att konsekvent underexponera är bara en nödlösning om man inte har tid att mäta exponeringen noggrant (och därmed titta i histogrammet att inget blivit utfrätt). Långt från alla bilder har ju högdagrar som riskerar att bli utfrätta.

Jag vill ha en kamera där jag kan koppla rätt kurva (som man själv bestämt formen på) till bilderna både före och efter exponeringen (med JPEG förstås endast före). Jag är inte insatt i vilka funktioner som finns i systemkameramodellerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto