Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högt ljud vid avfyrning

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Tycker ljudet på d300an (kanske samma på alla versioner) låter lite väl mycket vid "avfyrningen". Tror att det kan vara ett problem i vissa situationer ibland. Om man till exempel vill vara lite diskret eller om avtryckaren av misstag går av och kanske skrämmer bort fågeln, hunden, katten eller vad det nu kan vara. På buss, tåg och alla vänder sig om undrar vad det var som lät ;)

Lösningen ett teleobjektiv? Nja det är inte vad saken gäller utan tycker den låter lite väl mycket ändå :)

Om man nu inte råkar ha teleobjektiv på kameran vid tillfället går ljudet kanske dämpa lite på något sätt vid kniviga situationer eller ska kameran låta som den gör?

Är det samma med Canon eller det är ett Nikon / D300"problem"?

Det är nog både ett problem som är mer modell än tillverkar specifikt. Tillverkare brukar vara måna om att kameran låter rätt men det betyder inte att den behöver låta mycket. Ljud ger ju oxå intryck och förstärker vårt intryck av kvalité.

Så hur gör man om man har en kamera som låter för mycket?
Jag har sett några bilder på nätet där man tagit olika typer av ljuddämpande material och gjort lätta burar för kameran. Meterialet har varit frigolit eller ganla liggunderlag där man skurit ut hål för objektiv och avtryckar hand. Kanske inte snyggt men utseendet spelar ju ingen roll för resultatet...

Jag skulle göra ett jämförande test för att kolla att det inte är just din kamera som låter lite väl mycket.
Kollade just och min D70 låter lika mycket som min D300.

Det är väl dom där speglarna som slår i "väggar" och "tak" skulle jag tro och som är orsaken till värsta ljuden.

Denna video visar tydligt hur det slår i både tak och ner till på vägen ner. http://www.youtube.com/watch?v=FUeIq2wK-sM

En mjuk gummilist på ovansidan samt undersidan runtom hade dämpat ljudet betydligt tror jag. Om det redan sitter något sånt så är det nog inte inte det bästa gummit ;)

Det är mycket möjligt att producera en tyst slutare. Upp till kamera tillverkaren. kolla runt 40 sekunder in. Dock endast 5fps

http://www.kamerabild.se/nyheter/webbtv/Vi-har-provat-Pentax-K-7-1.52978.html

Trevligt med tystare slutare MEN vilket värdelöst sätt att visa det.
Det måste ju finnas någon referens att jämföra med, helst en som många kan relatera till. Cyberphoto har ett kreditkort för att visa storleken, bara för att ta ett exempel.

Ingen skugga faller dock över vare sig Pentax eller Henrik :)

Visst låter olika kameror olika mycket, men det verkar inte nödvändigtvis hänga ihop med pris, hastighet utan verkar vara lite slumpmässigt mellan modellerna? Jag har också noterat att d300:an har ett litet elakt slutarljud, men i gengäld är det bara en viskning i jämförelse med min gamla Canon 20d som lät som...mycket.
Nu har jag i gengäld en 40d, som låter avsevärt mindre än både min gamla 20d och min kompis 300d.
Sen är det nog inte bara ljudnivån i sig utan även hur dom låter som avgör hur man uppfattar det.

ANNONS
Götaplatsens Foto