Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högupplöst, detaljrik timelapse.

Produkter
(logga in för att koppla)

cAWPer

Medlem
Hej fotografer!

Jag köpte mig en canon 650d förra året innan jag drog iväg på en norge resa. Valet av kamera var inte direkt genomtänk utan jag köpte det budgeten tillät ur canons sortiment då jag trivs med canon.
Jag hade ingen riktig anin om vad jag ville göra med min kamera heller, men nu vet jag lite mer att det lutar åt landskap iaf. Och insåg rätt snart att en fullformatssensor hade suttit bättre.. hur som helst. Jag har fått upp ögonen för timelapse efter att ha kikat på lite material från timestormfilms på youtube.

https://youtu.be/x2D7jHfitzk

Det som imponerat mig med deras filmer är är hur jäkla skarp och hög kvalitet det är.
Dom knäpper nog med väldigt hög upplösning antar jag?

Det jag undrar är vad krävs för typ av utrustning för att lyckas få ett material likt detta ni ser i videon?

Hur pass nära kan man komma med mitt kamerahus och rätt objektiv?
Hur vet man vilka objektiv som är lämplig till den här typen av foto, alltså vilka objektiv som är skarpa och går hand i hand med hög upplösning?

Många frågor i ett inlägg. Ber om ursäkt till admin om jag postat i fel forumdel.

Mvh Nicke.
 
Fullformat är fint som snus men kameran du har räcker med råge att göra högupplöst 4k timelapse med.
Bra objektiv, rätt settings och bra efterbehandling är nog nyckeln.
För min del är det Lightroom och LrTimelapse (finns fri demo 1080p/400 bilder tror jag).
Sätter vitbalansen manuellt, bländare, slutare och iso likaså.
Batchbehandlar i LR och exporterar till LRtimelapse.
Tror Peter McKinnon har en bra tutorial på tuben :)

Sedan har jag en Syrp genie mini som kan move-shoot-move.
Hoppas kunna skaffa mototslider för samma ändamål :)

Edit, förtydligande.
Googla t, ex slider och syrp så dyker det upp många howto.
Tuben är så mycket bättre ställe att lära sig på än forum som till slut alltid spretar :)
 
Utrustningen står listad i videons beskrivning:

EQUIPMENT:
Cameras: 2x Sony A7RII, Sony A7s, Canon 6D
Lenses: Zeiss Otus 28mm f1.4, Canon 11-24mm f4, Tamron 15-30mm f2.8, Sigma 50mm f1.4, Zeiss Milvus 35mm f2, Canon 70-200mm f4
Motion-Control: eMotimo Spectrum ST4, Dynamic Perception Stage Zero, iOptron Star Tracker

Att göra något liknande som glad amatör tror jag är att lägga förväntningsribban för högt. Att göra timelapse-videor med god kvalitet är nog inte svårt. Däremot att likt videon ovan få till snygga exponeringar och jämna panoreringar kräver en hel del hängivelse.
 
Utrustningen står listad i videons beskrivning:

EQUIPMENT:
Cameras: 2x Sony A7RII, Sony A7s, Canon 6D
Lenses: Zeiss Otus 28mm f1.4, Canon 11-24mm f4, Tamron 15-30mm f2.8, Sigma 50mm f1.4, Zeiss Milvus 35mm f2, Canon 70-200mm f4
Motion-Control: eMotimo Spectrum ST4, Dynamic Perception Stage Zero, iOptron Star Tracker

Att göra något liknande som glad amatör tror jag är att lägga förväntningsribban för högt. Att göra timelapse-videor med god kvalitet är nog inte svårt. Däremot att likt videon ovan få till snygga exponeringar och jämna panoreringar kräver en hel del hängivelse.

Jämna panoreringar kräver väl egentligen bara en motordriven släde? Dolly eller vad ni proffs kallar det?😊

Snygga exponeringar kräver väl en hel del erfarenhet. Men kommer jag behöva ett kamerahus, eller fler och objektiv för flera hundra tusen? Eller går det med en canon 750 och kanske ett vidvinkel objektiv?
Det jag menar är då kvaliteten, resten är väl upp till fotografen.
Han använder ju en del olika kameror i sina arbeten, varför inte samma kamera med flera olika objektiv?

Ursäkta alla dumma frågor, men jag är nyfiken 😁
 
J
Han använder ju en del olika kameror i sina arbeten, varför inte samma kamera med flera olika objektiv?

Ursäkta alla dumma frågor, men jag är nyfiken 😁

Han vill väl t ex fota bilderna samtidigt och då måste han ju använda flera kameror samtidigt.
 
Tack för svar så länge då, ska införskaffa mig ett nytt objektiv framöver och ge detta ett försök. Har kikat lite på Samyang 14 F/2.8 och tror att det kanske kan vara ett passande förstaobjektiv till astro/time lapse.
Får väl uppdatera tråden den dagen jag fått fram lite material så kan ni gärna få lämna lite feedback då. Tack så länge!
 
ANNONS