Annons

Timelapse med Sony A7C - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

lostcyclist

Medlem
Jag köpte en Sony A7C och är förvånad över att en sådan dyr och modern kamera inte klarar sätta ihop en timelapse automatiskt (eller gör jag fel?). Min tre gånger så billiga Insta360x3 har inga problem att tänka till lite. Till och med telefoner klarar väl av det numera? Men inte en modern kamera för 20 000, alltså?

Hur som helst resulterade mitt försök i hundra fristående bilder och det verkar som jag måste ladda ner ett program (surprise surprise) och efter att ha googlat fram vilket program och undvikit massa dåliga försök av Sony att få tillstånd att skicka reklam så hamnade jag på en sida där jag skulle verifiera mitt Sonykonto genom att räkna ihop summan av tärningar - men när jag gjort det åtta gånger utan att ha kommit vidare funderade jag på om jag ska köpa en Canon istället men tänkte att jag först kan fråga er.

1) Hur gör jag en timelapse med Sony A7C? Jag är ganska säker på att inställningarna på kameran är rätt - men det resulterar som sagt i fristående bilder och inte i en timelapse. Behöver jag ett program?

2) Kan någon länka rätt program till mig - gärna ett utan tärningar.

Tack.
 
Senast ändrad:
Det är väl inte så konstigt att den typen av funktioner inte finns i ett systemkamerahus? Själv blir jag galen när kameratillverkare stoppar in en massa automatiserade funktioner som blir bättre om man gör dem utanför kameran.

Ladda ner Davinci (eller kör Adobe Rush eller liknande) och släng in bilderna och generera ut. Tar några minuter.
 
Du kan antingen använda ett bildspelsprogram eller så går du hela vägen o väljer en videoprogramvara.

Lightroom kan.
MAC´s bilder tror jag kan.
PC vet jag inte.
Det finns massor.

Bra videoredigeringsprogram är DYRA men det lysande undantaget skall vara Da Vinci Resolve som är gratis om du inte skall sälja produktionen.
Problemet med videoredigeringsprogram är att de är komplexa.
När du kan dem är de fantastiska men för nybörjaren kostar det mycket frustration.
Men möjligheterna är oändliga.
 
Det är väl inte så konstigt att den typen av funktioner inte finns i ett systemkamerahus? Själv blir jag galen när kameratillverkare stoppar in en massa automatiserade funktioner som blir bättre om man gör dem utanför kameran.

Ladda ner Davinci (eller kör Adobe Rush eller liknande) och släng in bilderna och generera ut. Tar några minuter.

Det ena utesluter inte det andra. Jag har inte koll på den typen av detaljer på Sonys kameror, men ett antal nyare Nikon-modeller kan göra filmerna direkt i kameran, om man vill.
 
Det är ingen orimlig önskan att kameran kan sätta ihop en film själv, jag har lite olika kameror som kan detta men med varierande resultat.

Min Olympus E-PL7 kan skjuta timelapse och även om man önskar sätta ihop de till en färdig video. Men den kan bara exportera till en 720P fil så kvaliteten är på undermålig för mina behov, fotona finns dock kvar så jag kan sätta ihop filmen i datorn efteråt istället.

Min EOS-M timelapse kan göra en timelapse men det finns ingen möjlighet att behålla fotona. Den tar hela bildserien, sätter ihop en video och tar omedebart bort fotona när den är klar. En usel lösning även om videofilen i sig åtminstone håller bättre kvalitet än Olympusen.

Ett gäng av mina Lumix kameror(GH4, GH5 och GX800) har funktionen att först låta en ta en timelapse sekvens. När den är tagen kan man om man önskar skapa en färdig fil i upp till 4K och med vettig kontroll över bildhastigheten. Den går skapa i efterhand med om man önskar så den måste inte skapas direkt efter tagning. Kvaliteten är utmärkt.

Nu gör jag oftast mina timelapse i Davinci Resolve ändå men det är en väldigt användbar funktion att ha om den är implementerad som i min GH5.

Göra timelapse i Davinci tex fungerar utmärkt och snabbt men har man aldrig använt programmet innan kan det beroende på ens datorvana ta eventuellt ganska många minuter innan man gjort det den första gången.
 
Det är väl inte så konstigt att den typen av funktioner inte finns i ett systemkamerahus? Själv blir jag galen när kameratillverkare stoppar in en massa automatiserade funktioner som blir bättre om man gör dem utanför kameran.

Ladda ner Davinci (eller kör Adobe Rush eller liknande) och släng in bilderna och generera ut. Tar några minuter.


Älskar när en tidigare fotolärare och bildredaktör skriver att det bara tar några minuter. Ja, för dig kanske. Och jo, jag tycker det är jättekonstigt.
 
Funktionen heter S&Q, finns på kontrollratten. På A7III, som är i princip samma kamera, hittar du S&Q settings i menyn Movie 1.
 
Älskar när en tidigare fotolärare och bildredaktör skriver att det bara tar några minuter. Ja, för dig kanske. Och jo, jag tycker det är jättekonstigt.

Jag ÄR utbildare för allt från amatörer till professionella. Och teknikredaktör. Och har en skrälldus akademiska poäng . Och jag tycker ändå att den typen av snabbfunktioner för sociala medier är onödigt att ha som integrerade funktioner i kameror. Möjligtvis i konsumentkameror och enklare utrustning som uttalat är riktade mot content creators.

Men de flesta yngre, icke-teknikkunniga innehållsproducenter jag träffat på är faktiskt bra mycket snabbare än jag är på att dra ihop en reel med allt från time lapse till jump cuts. Och de gör det absolut inte i kameran, de gör det med Resolve eller Premiere pro.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: afe
Funktionen heter S&Q, finns på kontrollratten. På A7III, som är i princip samma kamera, hittar du S&Q settings i menyn Movie 1.

Såvitt jag förstått finns det också i A7C, men med låg bitrate så det blir tydligen bra mycket bättre att sätta ihop det i efterhand.
 
ANNONS