Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höstfärger i Tyresta 21/10 eller 22/10

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Plocka fram Polfitrerna och hoppas på bra väder nästa helg.
Det börjar bli fina färger på lövverken så jag siktar på att ta mig ut till Tyresta om det blir bra väder på Lördagen eller Söndagen. Är det någon som vill hänga på?

Det finns så himla mycket att fotografera så man måste nästan bestämma vad som är intressant innan man bestämmer exakt plats. Följande tror jag passar bra till hösten:
- Vatten
- Urskog
- Hällmarkerna
- Brandområdet (det börjar växa här nu)

Det finns dock en chans att jag inte kan till helgen, min sambo är höggravid och ankomsten är tyvärr inget som går att planera in exakt. Planerat datum är dock efter helgen och förseningar är inte ovanligt.

Bilagor

• pict0137_web.jpg
    pict0137_web.jpg
    52.2 KB · Visningar: 511
Låter som en god ide, vidare tänkte jag försöka ta mig förbi Kagghamraån för att se havsöring leka..

Bump, ingen som vil hänga på?

Jag tänkte börja dagen med att fotografera soluppgången över något lämpligt vatten, troligtvis i norra området typ Nyfors.

Solen går upp strax efter 8, det ljusnar dock redan vid 7 så man har en timme på sig att bestämma plats och hitta en bra komposotion. Jag skall kolla exakt bäring för soluppgången och kicka lite på kartan för att hitta ett bra utgångsläge.

Sedan får vädret bestämma, är det dimma så traskar jag gärna snabbt över till brandområdet och tar lite surrialistiska bilder. Blir det solsken så håller jag mig nog runt vattnet i norr där det finns lövskog.

Johnny: När är det lämplig tid på dagen att fotografera lekande havsöring?

Jag har ingen aning. Jag hörde bara ett inslag på radion för en månad sen då de berättade om att vattnet blivit klar mycket renare och att skådespelet var något i stil med det i Alaska. Dessvärre verkar mina helger bara springa förbi mig, hoppas att kunna komma iväg till helgen.

Det kanske skulle vara intressant att starta i Tyresta vid soluppgången och därefter ta sig till Kagghamra när det mest intressanta ljuset passerat, eller vad tycker du ?

Tror vi startar vid Nyfors. Det är enkelt att parkera och nära till vattnet, går även buss ända fram. Jag skall hem och kicka lite på kartorna innan jag bestämmer definitiv plats.

07:00 blir bra tid att lämna bilen på. då har vi 30min att hitta ställe på och 30min att förbereda.

Kul Richard

Prognosen ser lite osäker ut, så vi spikar dag i morgon kväll.
Jag åker med bil ifrån skarpnäck(Grön -bana) om någon vill hänga på. Det tar ca 20min från skarpnäck till Nyfors.
Buss går annars ifrån Gullmarsplan, linje 732 tror jag det är.

Hjälp! Trådskaparen uteblir :(. Nåja, jag vill fortfarande åka dit! Passar mig bäst på söndag ifall någon vill hänga på?

// Richard

Tja, ännu ingen som avslöjat i vilken världsdel Tyresta ligger, så jag uteblir således. Läggdags efter en lång dag, och det blir alltså ingen klocka på ringning... En annan gång!

od_foto skrev:
Tja, ännu ingen som avslöjat i vilken världsdel Tyresta ligger, så jag uteblir således. Läggdags efter en lång dag, och det blir alltså ingen klocka på ringning... En annan gång!
För de som inte vill dra sig ut till Tyresta så kan jag tipsa om höstlöv i Kungsträdgården på Lördag 21/10. Det ska visst vara "Big Showdown" där då;-)

Jag kommer i vilket fall att släpa omkring på en fet kamera där, efter lunchtid, för att göra mitt bidrag till "Den andra bilden". Säkert blir det en kopp kaffe någonstans i närheten, och sällskap välkomnas.

Ingen nejlika i knapphålet, det är kameran som är signalen. Smygfota mig om ni kan, jag bjuder på fika till den som hittar mig.

Om jag inte missminner mig så kommer det också att vara militärövning kring Valhallavägen, för de som söker andra former av grönt.

Jag åker till Bålsta istället, enklare sida av stan för mig. Men vi kanske alla kan redovisa våra gröna/höstfärgade bilder här i tråden sedan, det är ju alltid trevligt att se bilder!

ANNONS
Götaplatsens Foto