Annons

Höstprojektet, scanning av ett livs bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ChrisH

Medlem
Jag har tagit mig för ett grymt roligt höstprojekt: att scanna in bilder från mina föräldrars dokumentation av mig och mina syskons uppväxt. Hälften av bilderna ligger nu och väntar på mitt skrivbord på att bli inscannade.

Så till mitt problem eller kanske ska säga dilemma som jag tänkte slänga ut här för att få tips, åsikter och förslag:
1. Ska jag spara alla bilder från alla rullar?
2. Scannern kan spara bilder i TIFF upp till 65mb filstorlek. Hur hög kvalitet bör jag använda?
3. Hur märker jag smidigast upp med metadata dessa bilder?
4. Hur ska jag lagra dessa inscannade orginal? Efter tre rullar scannade är jag uppe i 7GB ungefär och i den takten jag har fyllt min externa HD på nolltid (250GB). Ska man bränna till DVD (1 rulle per DVD) eller köpa mer hårddiskar, hur löser ni lagrings och spårningsproblemen?
5. Övriga tips vad det gäller lagring av negativ efter scanning, jag kör med plastfickor från Kenro just nu. (35mm)

Jag är väldigt intresserad av hur ni löser detta? Har ni några system eller liknande vore jag tacksam! :)

Mvh
/Christoffer

ChrisH skrev:
Jag har tagit mig för ett grymt roligt höstprojekt: att scanna in bilder från mina föräldrars dokumentation av mig och mina syskons uppväxt. Hälften av bilderna ligger nu och väntar på mitt skrivbord på att bli inscannade.

Så till mitt problem eller kanske ska säga dilemma som jag tänkte slänga ut här för att få tips, åsikter och förslag:
1. Ska jag spara alla bilder från alla rullar?
2. Scannern kan spara bilder i TIFF upp till 65mb filstorlek. Hur hög kvalitet bör jag använda?
3. Hur märker jag smidigast upp med metadata dessa bilder?
4. Hur ska jag lagra dessa inscannade orginal? Efter tre rullar scannade är jag uppe i 7GB ungefär och i den takten jag har fyllt min externa HD på nolltid (250GB). Ska man bränna till DVD (1 rulle per DVD) eller köpa mer hårddiskar, hur löser ni lagrings och spårningsproblemen?
5. Övriga tips vad det gäller lagring av negativ efter scanning, jag kör med plastfickor från Kenro just nu. (35mm)

Jag är väldigt intresserad av hur ni löser detta? Har ni några system eller liknande vore jag tacksam! :)

Mvh
/Christoffer

Till att börja med kan du ju fråga dig om det verkligen är nödvändigt att spara i Tiff?
Om du ska sälja bilderna till en bildbyrå kanske det finna anledning att göra det, knappast annars.
Kan säga att jpeg duger hur bra som helst.
Varken du eller jag kommer att se någon skillnad.

Dina negativ kommer att hålla mycket längre än DVD-filerna. var därför noga med att förvara negativen rätt. Inte vanliga plastfickor men av spröd acetat-plast (lite dyrare fickor) är bäst eller sk pergamynt-blad som inte har någon syra/lim kvar (typ hasselbladsmappen). De vanliga pergamyntbladen är inte lika bra.

Jag brukar omgående konvertera de inskannade tiff-bilderna till jpeg2000.

Jpeg 2000 klarar av att komprimera bilder förlustfritt ner till ca 1/5 av tiff-filens storlek. De flesta bildvisnings-, bildredigerings- och bildkatalogiseringsprogram klarar också av formatet (och det stödjs av fler allt eftersom tiden går).

Adobe verkar dock ha mecklat till formatet lite så att deras filer går inte att läsa i vissa program :-/ Windows fixar inte heller att visa dessa bilder som tumnaglar i utforskaren.

Personligen skulle jag kanske också låta skriva ut en del av bilderna med ett papper/bläck som har lång hållbarhet, eller lämna in filerna i en fotoaffär med Fujilabb till utkopiering på Fujis Fotopapper som ska ha bra hållbarhet. De bilderna tror jag också håller längre än DVD-filerna. Men är det många bilder kan det bli dyrt fast bilderna kan ju ha sådant personligt värde att det är värt priset. Jag har också en del gamla okopierade svartvita negativ från min barndom liggandes men jag tänker kopiera dom i mörkrum på fiberpapper och arkivsäkra bilderna med andra metoder (tvåbadsfixering-selen/svaveltoning). Då ska de hålla i ett par hundra år. Hade först tänkt scanna som du men ändrade mig när jag läste om osäkerheten i den digitala lagringen. Det får istället bli långtidsprojekt och arbete för mörka vinterkvällar. Fast det tar ju tid att scanna och datorbearbeta också.

Graal skrev:
Dina negativ kommer att hålla mycket längre än DVD-filerna.

Både rätt och fel.

Filerna kommer naturligtvis att hålla i all oändlighet men kanske inte mediumet som de lagras på så därför får man kopiera dem med jämna mellanrum. Det är dock mycket enklare att kopiera filer än negativ..

Om något år kommer Blue-Ray och HD-DVD att hamna på sådan prisnivå så att gemena man kan skaffa det och efter det så kommer det nya format.

Jag är också övertygad om att det kommer att komma fram media som lämpar sig väl för långtidslagring.

Tack för tipset om jpeg, det tar jag till mig och kommer nog börja spara scanningen i jpeg istället. Sen att kopiera ner det till dvd borde också vara en lösning på lagringsfrågan.

Men hur gör ni med katalogisering och metadatamärkning av era scanningar (år, datum, personer i bild, motiv, plats etc)?

Jag kopierade en del filer på en CD-skiva som kostade ungefär 10 ggr mer än en vanlig, den skulle vara specielltt utvecklad för längtidslagring. Det tog 4 år, sedan var den oläsbar. Sedan dess litar jag inte på digital lagring och många andra har samma erfarenhet. Det finns ingen som kan garantera att filerna inte blir oläsbara på kort tid.

Nu kommer jag och rör till det lite.

Om jag utgår från hur jag hade gjort:

1. Nej, gör inte alla bilder. Så kul är det inte att scanna. Se till att göra ett noggrannt och bra urval, och lägg mer krut på färre bilder.

2. Jag hade sparat fullupplösta tiffar i 16 bitar. Jpeg funkar väl när man väl justerat bilderna. Är det negativ som ska scannas, och inte dia, så gör man så grova justeringar att alla bitar man kan få behövs. Visst blir det mycket plats per bild, men jag har svårt att tänka mig att du vill ha alla bilder som tagits. Bättre att rensa till en hanterlig mängd som du kan låta vara i hög kvalitet.

3. Pass.

4. Jag tror på hårddiskar, men jag är långt ifrån en expert på lagring.

5. Märk upp vilka bilder du scannat och inte med t ex röda och gröna små självhäftande prickar, så du kan gå tillbaka om du saknar något. Lagra bilderna i en mapp per rulle. Märk upp negfickorna med samma text som mappen. (självklart kanske..)

Hej

Har samma sits och har en massa Dia bilder från 40 talet och frammåt som jag har tagit över från min frus Morfar.

Kan bara konstatera att Kodachrome är grymt bra och håller färgerna bra men tyvärr så fungerar inte ICM på den filmen.

Har en Epson 4990 flatbedd och den är rätt lämplig om man ska scanna lite större volymer. Kan ta 8 dia eller 24 negativ i en laddning med medföljande adapter.

Brukar köra på följande sätt.

1. Scannar nästan allt i 2400dpi (drygt 6 mpixel) i 48-bit TIFF format utan några inställningar i scannerprogrammet. Ibland händer det att jag scannar med högre upplösning men oftast klarar man sig långt med 2400dpi.

2. Arbetar med bilderna i lämpligt program och sparar ner dom som 24 bits tiff och jpeg.

Försöker årtals bestämma bilderna och sortera dom i olika mappar.

Tyvärr så litar jag inte riktigt på digital lagring så man får lagra bilderna på flera olika ställen. Det har även kommit speciella CDR & DVDR
skivor som sägs kunna klara 100-300 års lagring.

Mvh
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto