Annons

Hackig kulled!

Produkter
(logga in för att koppla)

moose

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag har en manfrotto 168 kulled som inte glider ordentligt. Stora vridningar går bra men inte fintjusteringar. Då hackar kameran fram, någon som vet ett bra sätt att avhjälpa detta, har funderat på att försöka smörja den på något vis.

Erik T
http://travel.to/eriksgallery

Båda mina 168:eek:r har blivit så.. Dessutom är det omöjligt att ordentligt fixera kameror i höjdläge. Funderar nu på dyrare kulleder. Känns hopplöst med 168:eek:rna.

Har fått hyfsade resultat med silikonsprej på min 308:a. Andra har rapporterat bra resultat med grafitpulver, men det fungerade inte alls på min kula. En Arca-Swiss B1 står på önskelistan till jul...

Jag har även funderat på en manfrotto 488, någon erfarenhet av den?

Skall prova med pulvret, men vart "lägger" man det?

Hej på er!

Jag har en 168 någonstans i lådorna! När den började kärva plockade jag isär den, tvättade rent alla delar med förtunning. Fettade in alla glidytor samt skruvade ihop igen. Nu fungerar den bättre än när den var ny!
Det är mycket lätt att dela och rengöra denna modellen.

Vänligen // Martin

Manfrottos stora huvuden 468 och 469 (utgått?) är ruggigt sköna att arbeta med. Tensioncontrol gör att du får fingertoppskänsla i rörelserna. Även smidigt med panoramabasen som låses separat.

Skillnaden mellan 468 och 469 är att 468:an har 50mm kula och 469:an har 65mm.

Allt beror ju på hur mycket man belastar kulleden. Min 308:a är otroligt svår att ställa in när jag hade mitt 300/4L monterat, svårt att få till kompositionen då den gled hela tiden.

Manfrottos viktrekommendationer bör man nog ta med en skopa salt ;)

/Jeppe - som köpte sista 469:an av Scandinavianphoto, idag.

Anderzon skrev:
Det är mycket lätt att dela och rengöra denna modellen.
Instämmer. Fast jag var mer drastisk och tog bort fjädern. Nu lever kameran lite farligt eftersom det inte finns någon broms mot kulan, men det är underbart att slippa hackandet. Tidigare hade jag haft olja på kulan, men det räckte inte och det blev dessutom svårare att låsa kulan.

Jag har själv en 486rc2, den ska "klara" 6Kg, och den funkar fint med mitt 70-200/2.8 med 2x och en 33a... och troligen med byte till 10D, men det är fortfarande bara typ 3Kg, skulle nog inte vilja ha högre än halva viktrekomendationen på dom sakerna.

Annars tycker jag det funkar bra, 486, och 488 är dessutom rätt billiga.

ANNONS
Götaplatsens Foto