Annons

Hade omnibounce hjälpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
I måndags fotade jag mina första porträttbilder...
Använde mig utav de lilla ljus som fanns i rummet + min blixt en sigma ef-430 ST som jag vinklade upp i taket.
På nästan alla bilder har jag fått en skarp blixtskugga bakom tjejen jag fotade.

Hade en omnibounce gjort nån skillnad? Eller är det avståndet mellan modellen och väggen som avgör?

När jag köpte blixten fick jag höra att den även går att vinkla i sidled vilket inte visade sig stämma när jag fick den. Dumt av mig kanske att inte ångra köpet direkt.

Vad säger ni? Är det bortkastade pengar att investera i en omnibounce?

Tack på förhand!

/Malin

En omnibounce hade nog inte hjälpt mycket i det läget. Vad den gör är att den låter lite ljus gå rakt fram mot modellen samtidigt som en del ljus studsar i taket/väggen.

Lite grann hade den i.o.f.s kanske hjälpt, då skuggan kanske hade blivit lite upplättad.

Kan du inte lägga in bilden i litet format här i tråden?

Walle skrev:
En omnibounce hade nog inte hjälpt mycket i det läget. Vad den gör är att den låter lite ljus gå rakt fram mot modellen samtidigt som en del ljus studsar i taket/väggen.

Detta gör väl inte omnibouncen?
Den mjukar väl upp ljuset så att skuggorna inte ska bli så kraftiga..
Det är väl blixten själv som vinklar ljuset.. asså beroende på hur man ställer den.

Smajly skrev:
Detta gör väl inte omnibouncen?
Den mjukar väl upp ljuset så att skuggorna inte ska bli så kraftiga..
Det är väl blixten själv som vinklar ljuset.. asså beroende på hur man ställer den.

Omnibouncern är en av de mest missförstådda fototillbehören.

För att mjuka upp ljuset krävs det att storleken på ljukällan ökar. Omnibouncern är endast marginellt större än blixten.
Uppmjukningen får man genom att slå blixten (Med eller utan omnibounce) i taket/väggen, så att ljuskällan (från motivet sätt) är stor.

Men när du slår en blixt utan omnibounce i taket/väggen så kommer nästan allt ljus att komma från taket/väggen. Detta kan skapa fula skuggor under ögonen eller från näsan. Omnibouncern låter en del av ljuset passera rakt fram mot motivet från blixen, och lättar på så sätt upp skuggorna i ansiktet.

När jag plåtar familjära bilder är det i regel möbler, tavlor m.m som tar upp en del av skuggorna, men jag slår alltid blixten i taket. Befinner man sig där emot i en konsertlokal eller liknande med högt till tak och belysningsgrunkor brukar jag använda bouncer och direkt på. Tycker det är svårt med blixt till porträtt, skall man få det bra är det studiegrejer som skall till.

har du provat att vrida blixthuvudet åt andra hållet? den kan förmodligen inte vridas ett helt varv och bara åt ena hållet.

Det går att vrida min helt om till vänster, inte till höger. Ja ha, skulle detta bli bättre...det får man ju prova!!

Walle skrev:
Omnibouncern låter en del av ljuset passera rakt fram mot motivet från blixen, och lättar på så sätt upp skuggorna i ansiktet.
Omnibouncern sprider ljuset åt alla håll, även åt sidorna. Det innebär att om du har en ljus vägg i närheten kommer lite ljus att reflekteras från väggen och på så sätt dämpa skuggorna något.
Dessutom är ljuset som riktas mot taket spritt över en större yta, vilket även det minskar skuggorna. En omnibouncer är dock ingen garanti för att du slipper skuggorna, men den borde minska dom något.

Nackdelen med omnibouncern är den "tar" mycket ljus. Ledtalet minskar med en faktor på 2,5.

Att kunna vrida blixten i sidled är nödvändigt om man vill slå blixten i taket när man tar bilder i höjdformat.

Olle

Olle skrev:
Omnibouncern sprider ljuset åt alla håll, även åt sidorna. Det innebär att om du har en ljus vägg i närheten kommer lite ljus att reflekteras från väggen och på så sätt dämpa skuggorna något.
Dessutom är ljuset som riktas mot taket spritt över en större yta, vilket även det minskar skuggorna.

Givetvis är det så. Jag ville bara skriva det så enkelt som möjligt.

omnibouncern ger en enkel blixt möjligheten att bli både riktad upp i taket och rakt fram i och med spridningen. alltså en upplättning och allmänljus i samma blixt.
personligen riktar jag hellre blixten åt nåt annat håll än att använda omnibouncern, för jag gillar sällan det direkta ljus som ändå blir.
håller man sig tillräckligt långt bort från modellen så kan man även rikta blixten upp i taket utan att få mörka ögonhålor. ett lite teleaktigt objektiv är att föredra då.

här är ett exempel på min vardagsfotografering.
en blixt riktad snett bakåt.
oftast riktar jag blixten snett uppåt-bakåt, men eftersom blixten inte kan gå ett helt varv runt blir det svårt att få till en uppåtblixt när man lutar kameran åt vänster som jag gjort på bilden.

Bilagor

• boppeti.jpg
    boppeti.jpg
    26.6 KB · Visningar: 724
Senast ändrad:
Jag tog ett par bilder för att visa de som är intresserade av att se en jämförelse av bilder tagna med och utan omnibounce. Ni får stå ut med att bilderna är oskarpa och att det är min fula nuna på dom :)

Alla bilderna är tagna i ett mörkt rum, slutartid 1/15s och bländare 11, vitbalansen på "blixt". Ca en och en halv meter mellan mig och bakgrunden, ca en meter och trettio centimeter mellan mig och kameran.

Bild #1:
Blixten "rakt på" utan omnibounce.

Bilagor

• 119_1918_jfr.jpg
    119_1918_jfr.jpg
    8.7 KB · Visningar: 690
Upptäckte nu att komprimeringen blev lite väl hård...jaja, försent att fixa nu. Man ser skuggorna i alla fall, och det är det viktiga.

ANNONS
Götaplatsens Foto