Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hallands Väderö..och fotoaffär i Lund?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag ska upp till Båstad i helgen och har sedan tänkt stanna i omgivningarna under drygt en vecka. Tänkte bla ta mig ut till Hallands Väderö för att fotografera. Problemet är att färjorna ut till ön går på förmiddagen och hem på seneftermiddagen. Det innebär ju att man missar de bästa tidpunkterna (morgon och kväll/natt) för fotografering eftersom det inte är tillåtet att tälta på ön.

Hur löser man det här på bästa sätt? Skippa "förbudet" och tälta i alla fall eller helt enkelt "lifta" med privatpersoner som har egen båt? Kanske simma..? :=)

Att som naturfotograf skippa "förbudet" känns ju förstås inte riktigt bra. Vi borde kanske istället vara extra medvetna när vi rör oss i naturen..

Kan någon också tipsa om en välsorterad fotobutik i Lund som säljer E100VS och Velvia..?

Lund: Mattsons.. Eller Matssons.. eller hur de nu stavar sitt namn ;)

Bästa tiden för Väderön skulle jag tippa är maj månad. Men den har ju redan varit ;)

Jag har för mig att Terje faktiskt fått tillåtelse att övernatta där.

Jeppe skrev:
Lund: Mattsons.. Eller Matssons.. eller hur de nu stavar sitt namn ;)

Bästa tiden för Väderön skulle jag tippa är maj månad. Men den har ju redan varit ;)

Jag har för mig att Terje faktiskt fått tillåtelse att övernatta där.

Förstår att maj kan vara bästa tiden för ett besök på Väderön..men är ändå nyfiken på ön då jag faktiskt aldrig har varit där. Den mesta tiden av veckan har jag dock planerat att lägga vid Hovs hallar och Kullaberg. Skäralid ska också besökas under en dag eller två.

Men först ett besök hos Matsons..eller vad du nu sa att butiken hette.. :=)

Tack!

Du kan ju skippa tältet och sova i sovsäck så har du kommit runt problemet :)

Ring och kolla med kommunen, tror inte det ska vara några problem. Båtarna går fram och tillbaka hela dagen/kvällen så du kan ta båten hem ganska tidigt på morgonen.

Restriktionerna är nog mest till för den vanliga turismen eftersom man inte vill ha nedskräpning och nedtrampning av naturen runt omkring.

Du har säkert en bra anledning att handla film i Lund, men annars om du ska vara i nordvästra delarna av skåne så finns det ju bra fotobutiker i Helsingborg också.

Mattssons hemsida hittar du här http://www.mattssonsfoto.se/

dom är väldigt trevliga (jobbar 50 meter från dom så man har ju varit där några gånger :)

Hoppas att du får en trevlig vecka här nere, vill du ha sällskap som visar dig runt så är det lätt ordnat.

För att klargöra lite mer, färgorna stannar inte på ön utan åker fram och tillbaka med turister så länge båten blir full, vilket inte är några problem på sommaren :)

Väderön är värd ett besök under hela året. Med alla olika naturtyper som finns så finns det alltid fotomöjligheter. Sent augusti då ljungen blommar är det fantastiskt på den södra udden. Ön tillhör ju Torekov kyrka/församling och dom hyr ut lgh i gamla fyrvaktarstugan.

Från http://www.torekovturism.net/vaderon.html

Öns fyrbostäder innehåller fyra lägenheter med 3-8 bäddar.Inredningen är genuin och enkel.lägenheterna hyrs ut ,helst veckovis,av Torekovs församling tel.0431-363023

Lycka till.
MVH

Snapphaneledaren skrev:
Du kan ju skippa tältet och sova i sovsäck så har du kommit runt problemet :)

Tanken har slagit mig faktiskt! Men efter en närmare fundering vet jag inte om det är så smart eftersom en stor del av alla Sveriges mygg- och flugarter har hittats där. En stor del av 5900 arter alltså.. :=)

Tältet mitt är dock så litet (ett enmans) att det får plats på en liten avskild plätt någonstans. Dessutom är det självstagande..så det går ju att tälta på klippor och dylikt där man inte gör så stor skada.

Låter bra att båtarna inte slutar gå enligt tidtabellen jag har kollat upp. För där har jag för mig att det står att sista båten går från Väderön kl 18.30. Och det är lite väl tidigt.

Fast å andra sidan är det inte helt fel om den sista båten lämnar ön kl 18.30..för då har man gott om plats. Inga tjockmagade turister som kan klämma sig mellan linsen och motivet.. :=))

Tack för era tips!

Hoppas du är medveten om att Expertbutikerna är hutlöst dyra på film men på samma gata har du BA-Foto och Mattsons och i en tvärgränd mitt imellom finns en Fujishop..
mvh/gunte..

Japp, jag är medveten om det. Jag har en del rullar 100VS och Velvia hemma redan nu..men tänkte att det kanske ändå är bäst att komplettera med några till. Hinner tyvärr inte beställa från någon nätbutik innan jag sticker iväg. Hmm..beställa hinner jag ju, men jag vill få med mig filmerna till Väderön också.. :=)

Lovar att undvika "expert" om jag kan..

Bugar och bockar för upplysningen ändå, Gunte!

Både Mattsons och B A Foto är expert butiker :)

Men Mattsons är billigare än vanliga expert butiker. Annars är dom två extra milen till Malmö där finner du YFO och Fototeknik, dom är betydligt billigare.

Snapphaneledaren skrev:
Du har säkert en bra anledning att handla film i Lund, men annars om du ska vara i nordvästra delarna av skåne så finns det ju bra fotobutiker i Helsingborg också.

Var?? Snälla berätta, jag har inte lyckats hitta några ännu... Vore ju praktiskt att slippa åka till Lund när man ska handla film & annat.

Platypus skrev:
Var?? Snälla berätta, jag har inte lyckats hitta några ännu... Vore ju praktiskt att slippa åka till Lund när man ska handla film & annat.

Fotohörnet på furutorpsgatan, men kolla datumen på filmen. Ingen rolig affärsinnehavare, men ganska välsorterad.

Annars är det Audio-Video på Södergatan 25, alternativt Rockmain foto vid.. eumm kvarntorget?? (Ja, jag har ju bara bott i Helsingborg sedan 1997 ;))

Som sista utväg har vi ju expert ;)

Jeppe skrev:
Fotohörnet på furutorpsgatan, men kolla datumen på filmen. Ingen rolig affärsinnehavare, men ganska välsorterad.

Annars är det Audio-Video på Södergatan 25, alternativt Rockmain foto vid.. eumm kvarntorget?? (Ja, jag har ju bara bott i Helsingborg sedan 1997 ;))

Som sista utväg har vi ju expert ;)

OK, jag får väl ge Fotohörnet en chans till. Affärsinnehavaren inspirerar ju tyvärr inte direkt till några köp... Jag hade tur -- filmen som jag köpte går inte ut förrän 2005.

Har du några heta tips om hur man får fotoklubben att svara på mail? Jag har kommit så långt att de lovat att skicka inbetalningskort, men sedan har inget mer hänt... Du kanske känner någon där som kan snabba på processen?

/Lisa

ANNONS
Götaplatsens Foto