Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Halvtonat gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag går i tankarna att införskaffa ett halvtonat gråfilter, i första hand för landskapsfotografering, men frågan är om det är ett exempel på ett f.d. ovärderligt hjälpmedel som inte längre behövs med tanke på möjligheter till efterbehandling i t.ex. LR4 där övertoningsfiltret verkar göra ett bra jobb. Finns det någon där ute som kan dela med sig av sina erfarenheter och guida mig? Är det kanske bättre att lägga pengarna på pol.filter, eller är det något som kan hanteras med efterbehandling (man kan ju t.ex. öka färgmättnad etc)?

Tack på förhand,
Niclas

Min erfarenhet är att övertoningsfiltret fungerar bra till mindre justeringar, men vid större justeringar kommer kvaliteten ofta bli lidande. Hur mycket beror på vilken kamera du har. Det är bara att testa. Ta två bilder, en som du exponerar så ljust som möjligt utan att bränna ut något och en bild som är rejält underexponerad. Gör sedan två normalexponerade bilder av dessa och jämför kvaliteten. Är det någon skillnad? När du tar bilderna så bör ljuset vara ganska lika över hela bilden, t ex ta bilderna en mulen dag.

Vill man slippa gråfilter, så är det att ta två exponeringar. En där man exponerar för de mörkaste partierna och en där man exponerar efter de ljusaste partierna och sedan slår man ihop dessa i datorn.

Själv gillar jag att arbeta med tonade gråfilter för det kräver mindre arbete, men ibland är horisonten sådan så det blir fult med de tonade filtren och då är det två exponeringar som gäller.

/Gunnar

Med ett graderat gråfilter får kameran en chans att exponera både himmel och mark korrekt, och man får bra färgdjup i båda.

Kör man utan filter blir marken underexponerad och/eller himlen överexponerad, och då förlorar man en massa information som man inte kan få tillbaka i efterbehandlingen. Man kan säkert rätta till exponeringen lokalt i efterhand, men färgdjupet och nyanserna är borta.

ANNONS