Annons

Handhållen ljusmätare med trådlös överföring - finns det? 🙂

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
En fråga inspirerad av en annan pågående tråd:

För väldigt länge sedan, på den analoga tiden, plåtade jag mycket med mellanformatare och handhållen ljusmätare. Jag mätte alltid infallande ljus, vilket är praktiskt eftersom man slipper bekymra sig över motivets reflexionsförmåga. Den som är påläst i fototeknik vet ju att det är det infallande ljuset som styr exponeringen, inte det reflekterade ljuset.

Det går fortfarande att köpa handhållna ljusmätare, men de används väl uteslutande i studiomiljöer numera, föreställer jag mig. Det var många år sedan jag såg någon använda en handmätare i fält.

En moderniserad pryl som jag skulle uppskatta vore en mätare för infallande ljus med trådlös överföring av exponeringsdata till kameran. Det borde vara enkelt att lösa med Bluetooth. Finns det sådana lösningar? Om inte, vore det inte en användbar produkt? Jag skulle köpa en sådan mätare genast, förutsatt att den var kompatibel med min kamera. Den trådlösa mätaren skulle med fördel också kunna fjärrutlösa kameran, efter att exponeringsdata förts över. 2-i-1, smart eller hur? 😊

Denna tråd handlar alltså om mätning av infallande ljus med handhållen mätare. Bara. Jag vet att man kan mäta ljus på många andra och ”modernare” sätt, men det ligger utanför denna diskussion.
 
Senast ändrad:
Tyvärr inte vad jag vet. Styra inställningar på blixten och utlösa den går ju bra från mätaren men inte att ändra kamerans inställningar. Antingen har någon redan tänkt tanken och förskjutit den pga för få potentiella kunder eller så har du nu chansen att bli rik som ett troll ;). Jag hade inte haft något emot om möjligheten fanns så en köpare har du om priserna är bra.
 
Tyvärr inte vad jag vet. Styra inställningar på blixten och utlösa den går ju bra från mätaren men inte att ändra kamerans inställningar. Antingen har någon redan tänkt tanken och förskjutit den pga för få potentiella kunder eller så har du nu chansen att bli rik som ett troll ;). Jag hade inte haft något emot om möjligheten fanns så en köpare har du om priserna är bra.

Ok, jag lägger in dig i kunddatabasen. Hur många behöver du? Kan starta crowdfunding imorgon! 😉😂
 
En fråga inspirerad av en annan pågående tråd:

För väldigt länge sedan, på den analoga tiden, plåtade jag mycket med mellanformatare och handhållen ljusmätare. Jag mätte alltid infallande ljus, vilket är praktiskt eftersom man slipper bekymra sig över motivets reflexionsförmåga. Den som är påläst i fototeknik vet ju att det är det infallande ljuset som styr exponeringen, inte det reflekterade ljuset.

Det går fortfarande att köpa handhållna ljusmätare, men de används väl uteslutande i studiomiljöer numera, föreställer jag mig. Det var många år sedan jag såg någon använda en handmätare i fält.

En moderniserad pryl som jag skulle uppskatta vore en mätare för infallande ljus med trådlös överföring av exponeringsdata till kameran. Det borde vara enkelt att lösa med Bluetooth. Finns det sådana lösningar? Om inte, vore det inte en användbar produkt? Jag skulle köpa en sådan mätare genast, förutsatt att den var kompatibel med min kamera. Den trådlösa mätaren skulle med fördel också kunna fjärrutlösa kameran, efter att exponeringsdata förts över. 2-i-1, smart eller hur? 😊

Denna tråd handlar alltså om mätning av infallande ljus med handhållen mätare. Bara. Jag vet att man kan mäta ljus på många andra och ”modernare” sätt, men det ligger utanför denna diskussion.

Kan man tänka sig. jag exponerar fortfarande efter infallande ljus med handhållen exponeringsmätere. och mellanformar 6x9 .Fortfarande inspirerande och kul
 
Kan man tänka sig. jag exponerar fortfarande efter infallande ljus med handhållen exponeringsmätere. och mellanformar 6x9 .Fortfarande inspirerande och kul
Visst är det! Det händer enstaka gånger att jag plockar fram handmätaren också idag, fast jag plåtar digitalt med en hyfsat modern DSLR. Det är bara för ”känslans” skull.

Wow, jag har redan två presumtiva kunder! 😂
 
Har också tänkt tanken emellanåt men tror att den ökande marknaden för spegellöst gör att behovet blir allt mindre. Dagens högupplösta EVF:er med live-histogram gör det enklare än någonsin att knipa rätt exponering direkt
 
Har också tänkt tanken emellanåt men tror att den ökande marknaden för spegellöst gör att behovet blir allt mindre. Dagens högupplösta EVF:er med live-histogram gör det enklare än någonsin att knipa rätt exponering direkt
Jo, det är väl tyvärr så. På filmtiden var man sparsam med rutorna och det var en del av sporten att sätta exponeringen på första skottet. Idag kikar man på histogram och tar kanske några alternativa exponeringar. Rutorna är billiga nuförtiden.

Men en nischad high-end-tillverkare, typ Hasselblad, borde ha tänkt tanken på en modern hand-exponeringsmätare. De vet ju dessutom hur man tar betalt för produkter som säljer i små upplagor.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte du får ekonomi i en sådan produkt.
Med dagens digitala kameror blir det billigare att ta med en vanlig billig digitalkamera istället för gårdagens polaroidbakstycken.
Gissar attman måste gå via någon direktfångstkabel in i kameran för att styra och då blir det också bökigt och ivägen.
 
Styra trådlöst skulle visst vara möjligt. Tänkbart att Bluetooth blir lite begränsande, på grund av räckvidden, men det är ju vanligt med kombinationen Bluetooth/WiFi, så det finns vägar runt det också.
 
Ett sätt som nästan stämmer med vad du eftersöker är ju att jobba med gråkort.
Ställ upp gråkortet där du annars skulle ha hållit ljusmätaren. Rikta kamerans ljusmätare med spotmätning mot gråkortet och vips så har du trådlöst fångat det infallande ljuset vid motivet.
Ljusvågor går dessutom både snabbare och når längre än ljudvågor så räckvidden blir obegränsad.

Om PMD sättet ett litet snöre i sitt gråkort kan det sedan halas hem innan bilden tas. (Fast då är det inte längre trådlöst).
 
För att vara ämnet i tråden trogen: följande produkt är nästan exakt vad du söker.
Mätaren används vid motivet och skickar informationen till en app i mobilen.

 
Ett sätt som nästan stämmer med vad du eftersöker är ju att jobba med gråkort.
Ställ upp gråkortet där du annars skulle ha hållit ljusmätaren. Rikta kamerans ljusmätare med spotmätning mot gråkortet och vips så har du trådlöst fångat det infallande ljuset vid motivet.
Ljusvågor går dessutom både snabbare och når längre än ljudvågor så räckvidden blir obegränsad.

Om PMD sättet ett litet snöre i sitt gråkort kan det sedan halas hem innan bilden tas. (Fast då är det inte längre trådlöst).
Jodå, jag har jobbat med gråkort tidigare men tycker inte att det är särskilt praktiskt, speciellt inte om platsen där man vill mäta ljuset är 50 meter från kameran. 🙂
 
För att vara ämnet i tråden trogen: följande produkt är nästan exakt vad du söker.
Mätaren används vid motivet och skickar informationen till en app i mobilen.

Ser man på! Bra jobbat! Det där är ju ganska nära den produkt jag efterfrågar!
Återstår bara att få exponeringsdata trådlöst hela vägen in i kameran. Att läsa av exponeringen på telefonen och knappa in manuellt på kameran verkar stenålders. Jag tänker mig en mätare som man kan använda ute i bushen på distans från kameran, sedan bara kliva åt sidan några steg så att man inte syns i bild, och så avfyra bilden. Sicken grej det vore!

Ljusmätaren skulle med fördel kunna vara en pryl man klickar fast på mobilen.
 
Senast ändrad:
Ja, i vissa avseenden ligger produktutveckling för nischade prylar långt efter marknaden.
Tänk vad kul det hade varit med Linux i kamerorna så att man på egen kammare kunde hacka ihop de funktioner man saknar.
 
En annorlunda lösning vore att ljusmätaren kunde åstadkomma en ljusstråle som riktas mot kameran. En ljusstråle med samma styrka som det infallande ljuset. Då hade kameran kunnat läsa av ljuset med din automatik när du trycker ner fjärrkontrollen halvvägs.
 
En annorlunda lösning vore att ljusmätaren kunde åstadkomma en ljusstråle som riktas mot kameran. En ljusstråle med samma styrka som det infallande ljuset. Då hade kameran kunnat läsa av ljuset med din automatik när du trycker ner fjärrkontrollen halvvägs.
Det finns ”infallande-ljus-lins” att sätta på kameran framför objektivet för att läsa av infallande ljus.
Med en sådan, och en spegel, kan du rikta ljuset från platsen där motivet är rakt mot kameran och mäta ljuset på det viset.
Nä nu börjar till och med jag spinna en alldeles för tokig väv. :)
 
Men hur lat får man bli? :)
Det är ju bara en parameter kvar att ratta in när man i förväg bestämt de övriga innan man mäter ljuset.
Eller är det tänkt att vara som autoläget i kameran? De flesta någorlunda "seriösa" vill väl ha kontroll på åtminstone någon inställning? Övriga litar nog istället på kamerans inbyggda mätare.
 
Men hur lat får man bli? :)
Det är ju bara en parameter kvar att ratta in när man i förväg bestämt de övriga innan man mäter ljuset.
Eller är det tänkt att vara som autoläget i kameran? De flesta någorlunda "seriösa" vill väl ha kontroll på åtminstone någon inställning? Övriga litar nog istället på kamerans inbyggda mätare.
Det handlar inte om lathet. 🙂
Tänk dig mätning av infallande ljus ute i naturen, där ljuset ständigt skiftar. Tänk dig att du vill mäta på långt håll från kameran. Då hinner du inte tillbaka till kameran för att knappa in exponeringen innan ljuset har förändrats. Mätning och exponering måste ske inom loppet av sekunder. Då vore det bekvämt med trådlös överföring av exponeringsdata, följt av trådlös exponering.
 
ANNONS