Annons

Handla på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorettah

Medlem
Hej,

Här kommer en fråga från en verklig nybörjare:

Vad är riskerna med att köpa blixt och objektiv från Blocket?
Har hört att det inte är så smart att köpa begagnad objektiv från exempelvis Blocket då det kan vara skador på objektivet som man kanske inte ser först.
Men hur är det med blixt?

Vänligen

Lorettah

Om mna handlar begagnat av en privatperson så är det alltid i så kallat "befintligt skick".
Därför ska man alltid se till att man har möjlighet att undersöka varan noggrant innan man betalar.

Säljarens beskrivning är väl en ledtråd men säljaren kanske inte har kunskap att göra en riktig bedömning av varan i alla lägen så återigen köparen måste undersöka varan. Om varan inte stämmer med överenskommet skick så ska du se till att du kan returnera varan och att pengarna inte har betalats ut till säljaren.
Det inna inget som hindar att dy tar hjälp av någon för att bedöma skicket heller.

Jag skull evilja påstå att så gott som alla varor kan vara behäftade med fel som inte syns på en gång.
och även om varan fungerar vid köpet så kan den närsomhelst gå sönder.

Jag har köpt ett objektiv och tre blixtar på blocket. Olika säljare för alla fyra objekten.
Det har inte varit några problem med dessa grejor.
Men att jag haft tur är ingen garanti för att du också har tur.

Jag har också köpt en dyr kamera på blocket. Den gick sönder och behövde repareras för 14 000. Men då hade jag använt den så mycket och länge att en tillverkargaranti inte hade varit till någon tröst.

Eller förresten. En av blixtarna köpte jag begagnad från butik på postorder. Det hade jag glömt, men kom ihåg nu när jag läste Peters inlägg nedan.

Senast ändrad:
Antingen köper man bara så billiga saker att det inte är katastrof om man blir "lurad" eller köper man av säljare som är kända (fotografer med eget företag, "gamla rävar" i seriösa forum osv.) som skulle lida skada av att lura sina köpare.

Jag brukar sälja t.ex. objektiv på blocket eller här på fotosidans köp&sälj. Jag är väldigt försiktig med mina saker så de är i mycket bra skick. Det finns ju en risk att bli lurad när man säljer också. Det bästa är om man kan ses fysiskt så kan köparen testa produkten och säljaren får sina pengar när man lämnar över varan.

"Digital kamera lins".
Påminner mig om när jag för länge sen när CD:n var ny, skulle köpa ett par hörlurar och säljaren visade mig ett par som var digitala. Jag svarade att jag inte ville lyssna på ettor o nollor utan ville höra analogt ljud. Kul när säljaren försökte förklara att de var analoga trots att de var digitala.

Köp alltid med blocketpaket. Då har du 24h på dig att reklamera varan. Säljarens pengar betalas inte ut förrän du godkänt varan efter du fått den.

Köp alltid med blocketpaket. Då har du 24h på dig att reklamera varan. Säljarens pengar betalas inte ut förrän du godkänt varan efter du fått den.

Fast blocketpaketet är ju ett skämt numer. Allt låter bra men när det gäller är det i princip meningslöst. Köpte själv en Ipad i "nyskick", där säljaren lovade att den var helt repfri osv. Det första jag ser när jag öppnar paketet är en repa på kanske 10 cm mitt på skärmen. Blocketpaketet kunde inte göra annat än medla osv och i slutändan är det till rätten man får dra ärendet om man inte kommer överens. Mitt fall löste sig till slut och säljaren tog tillbaka varan, men blocketpaketet försöker jag att undvika så gott det bara går.

Fast blocketpaketet är ju ett skämt numer. Allt låter bra men när det gäller är det i princip meningslöst. Köpte själv en Ipad i "nyskick", där säljaren lovade att den var helt repfri osv. Det första jag ser när jag öppnar paketet är en repa på kanske 10 cm mitt på skärmen. Blocketpaketet kunde inte göra annat än medla osv och i slutändan är det till rätten man får dra ärendet om man inte kommer överens. Mitt fall löste sig till slut och säljaren tog tillbaka varan, men blocketpaketet försöker jag att undvika så gott det bara går.

Fast du får ju reklamera precis som du reklamerar vilken vara som helst. Sen att man medlar är ju inget konstigt. Bara för att man reklamerar en vara så har man inte automatiskt rätt och får det till sin fördel.

Att blocket medlar sen är bara helt naturligt för att se om det går att lösa utan krångel, oftast löser det sig. Som i ditt fall.

Så skämt vet jag inte...

Blocketpaketet skyddar säljaren men inte köparen.

Blocketpaketet skyddar säljaren men inte köparen.

Hur då ? Vad händer om köparen säger att det inte typ fanns något i paketet eller en helt annan grej än det man har betalt för , kanske något jätte billigt objektiv när man som säljare vet att man skickar ett väldigt dyrt objektiv , Jag som säljare skulle aldrig använda blocket paket som ett alternativ.. sedan finns det alltid köpare som helt enkelt bara vill testa för att sedan inte vilja ha det eller liknade
och sedan kanske objektivet eller liknade inte kommer tillbaka i det skicket som man som säljare vet att det var när man sålde det.. bästa är givetvis att köpa och sälja på plats.. fast ibland så funkar det ju inte så

Nä blocket alternativ går bort för mig .. för mig känns det som det bara gynnar köparen

Ronny

Hur då ? Vad händer om köparen säger att det inte typ fanns något i paketet eller en helt annan grej än det man har betalt för , kanske något jätte billigt objektiv när man som säljare vet att man skickar ett väldigt dyrt objektiv , Jag som säljare skulle aldrig använda blocket paket som ett alternativ.. sedan finns det alltid köpare som helt enkelt bara vill testa för att sedan inte vilja ha det eller liknade
och sedan kanske objektivet eller liknade inte kommer tillbaka i det skicket som man som säljare vet att det var när man sålde det.. bästa är givetvis att köpa och sälja på plats.. fast ibland så funkar det ju inte så

Nä blocket alternativ går bort för mig .. för mig känns det som det bara gynnar köparen

Ronny

Fel av mig såklart! Menade tvärtom. Helt enig med dig!

ANNONS
Götaplatsens Foto