Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Handla utrustning utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Jag började fundera på om det kan bli billigare att handla utomlands

Jag tänker främst på tillbehör och objektiv som är intressantast för mig.

Är det någon som har hittat produkter billigare/dyrare i något land?

Sitter i tankarna om att köpa en ny glugg till min EOS 350D och ska själv till tyskland om två veckor, har även en kompis nere på mission i kosovo och en flickvän som ska till australien om några veckor.
Så om någon har vart i dom områderna är jag jättetacksam för synpunkter och tips!

för det första så är det, precis som du frågar, vissa produkter som är billigare i usa och vissa (som med tull, moms etcetera) är dyrare än i sverige

om man låter någon åka iväg o handla eller själv tar med det i resväskan blir det säkert billigare men frågan är om avsaknaden av garanti är värt de kronorna(?)

i övrigt rekommenderar jag dig att läsa artikeln:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm

Handla i Tyskland är väl inga större problem? Även i Tyskland är postorderfirmorna billigast. Australien tror jag inte på alls, medan USA-priserna brukar vara litet lägre än här, ibland mer än litet.

Om det handlar on Canon-produkter bör man kontrollera med Svenska Canon om hur garantivillkoren tolkas på sk "världsgaranti". En lokal garanti från säljaren är naturligtvis inte värd mycket om den ges i Australien eller USA. Tipset är att fråga via e-mail (eller brev), så har du något mer än ett telefonbessked att ta fram om det behövs.

Problemet med att handla utanför EU kan annars sammanfattas med "Har jag garanti när jag kommer hem?" och "Hur undvika tull/moms?". Man bör (i det senare fallet) var beredd att tala osanning, annars kan/kommer vinsten försvinna i ett nafs.

ANNONS
Götaplatsens Foto