Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Har en 350d vill ha en bättre! tips tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
Har en canon 350d. Har tittat lite på en canon 40d.
Är det värt de tusenlapparna extra?
Har också tittat lite på nya Nikon D90.
Men har bara canon obejktiv. Får köpa nya då.
Vad jag saknar med min 350d är bland annat.
För liten skärm, för långsam. Vill kunna ta lite
kort med rörelse i.
Lite större kamera.
mvh camilla

Hej.
Har en canon 350d. Har tittat lite på en canon 40d.
Är det värt de tusenlapparna extra?
Har också tittat lite på nya Nikon D90.
Men har bara canon obejktiv. Får köpa nya då.
Vad jag saknar med min 350d är bland annat.
För liten skärm, för långsam. Vill kunna ta lite
kort med rörelse i.
Lite större kamera.
mvh camilla

Varför byta hela systemet till Nikon?
Är det möjligheten att spela in filmsekvenser med systemkameran som lockar?
Kolla en begagnad Canon istället... en 450D eller som du skriver en 40D. Jag skulle kanske till och med ha sparat och gått till en begagnad 5D.

Jag har haft en 350D från det jag började fota och fram till för ett år sedan och jag lovar dig att det går hur bra som helst att fota bilder med rörelse i. Det handlar inte om kameran, utan mer hur man använder den.

40d är en bättre kamera arbeta med än 350d. Större, snabbare, mer inställningsmöjligheter. Tar den bättre bilder? Marginellt, kanske?! Är det värt det? Möjligen. Oftast rekommanderar jag att investera överblivna stålar i objektiv i stället, eller kanske ledighet att fota i?

Du kan ta bilder med rörelse i med din nuvarande kamera. Ställ in den på programmet Tv och välj passande slutartid, till exempels 1/30 om du fotar människor.

Hälsningar, Thorsten

40D är en rejäl uppgradering från 350D och den kan fås mycket billigt redan idag. Min gissning är dock att kvarvarande ex kommer reas rejält när nya 50D kommer igång till försäljning. Annars så är kommande 50D ett mycket lockande hus. Den har allt du efterfrågar och lite till. Blir dock också rätt mycket dyrare. Undrar om inte Canons 450D också får en ansiktslyftning snart med samma teknik som finns i nya 50D

Jag är själv Nikonmänniska, men hade jag varit i din sits hade jag inte bytt system.
Jag hade nog funderat på en 40D eller den nya 50D, det beror ju lite på vad du har för krav. Jag tror iofs att du klarar dig länge med en 40D och då får du lite pengar över till ett roligt objektiv också, iaf om du väntar tills prissänkningen.

Jag är själv Nikonmänniska, men hade jag varit i din sits hade jag inte bytt system.
Jag hade nog funderat på en 40D eller den nya 50D, det beror ju lite på vad du har för krav. Jag tror iofs att du klarar dig länge med en 40D och då får du lite pengar över till ett roligt objektiv också, iaf om du väntar tills prissänkningen.
Japp, prissänkningen kommer nog inom någon månad eller två. Gissningsvis kommer man kunna köpa 40D för ca 5000-6000 kr nya. tror att priser för nya hus kommer ligga på 6500-7000 kr hos alla men att någon eller några kommer ha partier med hus mycket billigt och då gäller det att vara på hugget. Minns att 30D gick för 5000 kr hos en av internetförsäljarna, de hade typ 30 st men de gick åt allihop på en eller två dagar.

EDIT: Nu vet inte jag vad för gluggar du har. Men snackar vi 18-55 och ex en 55-200 så tycker jag nog det finns möjlighet att tänka systembyte. Kitgluggen fås nästan gratis vid köp av hus och en telezoom i instegsklassen är inte så fasligt dyr, plus att den är säljbar. I så fall är det en D90 som gäller, tycker jag. D80 är en mycket kompetent och populär modell bland avancerade amatörer. D90 lär inte göra någon besviken.

Nu vet inte jag vad för gluggar du har. Men snackar vi 18-55 och ex en 55-200 så tycker jag nog det finns möjlighet att tänka systembyte. Kitgluggen fås nästan gratis vid köp av hus och en telezoom i instegsklassen är inte så fasligt dyr, plus att den är säljbar. I så fall är det en D90 som gäller, tycker jag. D80 är en mycket kompetent och populär modell bland avancerade amatörer. D90 lär inte göra någon besviken.

Vad har du för gluggar till din 350D?
Har du dyra gluggar ska du stanna hos Canon, har du bara kit-glugg kan du fundera på att byta till Nikon D90 (hade själv velat ha en) eftersom du inte lär förlora så många kronor på det.

ANNONS
Götaplatsens Foto