Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Har jag förstört mitt CF-kort nu?
- Trådstartare Bibi
- Start datum
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
Bibi skrev:
Med näst intill osannolik precision råkade jag precis fälla mitt CF-kort (SanDisk Extreme III) i ett vattenglas. Fiskade upp det och torkade av det. Vad nu? Törs jag lägga det i kameran?
låt det ligga och torka ordentligt...
prova det sedan, CF kort är hållbara klarar det mesta sånär som på hammare o spik...
dessutom är det väl livstidsgaranti på extremeiii korten??
/b
defiant
Aktiv medlem
Odden skrev:
Mitt Extreme III ramlade ner i skurhinken och det överlevde ialla fall tog ca 1dygn innan jag testade det på pappas kamera![]()
fegt men smart att testa på Pappas kamera..
Bibi
Aktiv medlem
Re: Re: Har jag förstört mitt CF-kort nu?
Mot klantarsleri också? Tack, Bertil. Det ligger på tork nu, så får vi hoppas på det bästa.Bertil Lindgren skrev:
/b
aceeo
Aktiv medlem
Tror det var tidningen FOTO som gjorde ett omfattande uthållighets test på olika minneskort, och kort av just denna sorten, klarade alla tänkbara och otänkbara test, dock föll den, precis som alla andra, för hårt slag med hammare, så att det är väl troligt att det skulle klara några sekunder i vanligt vatten
// Anders
// Anders
Odden
Aktiv medlem
defiant skrev:
fegt men smart att testa på Pappas kamera..
Japp man får testa på andras saker innan man testar på sin egna
avslutat_bj
Aktiv medlem
Sök på nätet efter
compact flash washing machine
så blir du nog lite lugnare...
compact flash washing machine
så blir du nog lite lugnare...
Richards
Aktiv medlem
Jag tror knappast att rent vatten är ett problem för elektronik. Jag fick juice i min tv-fjärr och diskade hela rasket för att knapparna började kärva. Inga problem där inte.
Man skall nog inte ha för bråttom att använda grejen. Låt grejen få tid att torka. Sedan skulle jag inte testa i kameran utan i en kortläsare. Skulle det mot förmodan vara något galen så har man iaf inte eldat upp kameran.
Man skall nog inte ha för bråttom att använda grejen. Låt grejen få tid att torka. Sedan skulle jag inte testa i kameran utan i en kortläsare. Skulle det mot förmodan vara något galen så har man iaf inte eldat upp kameran.
lottawe
Aktiv medlem
Fast det verkar vara skillnad på elektronik och elektronik. Fjärrkontroller har jag med klarat efter både saftspillande och dopp i fotbadet men telefoner däremot verkar inte tåla ett dugg.. Varken fotbad eller akvariedoppande oavsett det är mobil eller fast.. CFkortsdoppande här är otestat, men jag håller tummarna Brita.Richards skrev:
Jag tror knappast att rent vatten är ett problem för elektronik. Jag fick juice i min tv-fjärr och diskade hela rasket för att knapparna började kärva. Inga problem där inte.
Toba
Aktiv medlem
Re: Re: Har jag förstört mitt CF-kort nu?
Det är just det som är problemet, det är ju när kortets livstid tagit slut som man behöver garantin
Sorry, kunde inte låta bli...
Livstidsgaranti, är inte det en motsägelse?Bertil Lindgren skrev:
Det är just det som är problemet, det är ju när kortets livstid tagit slut som man behöver garantin
Sorry, kunde inte låta bli...
Bee
Aktiv medlem
minneskort i tvättmaskinen
Hej Brita!
Vill bara tala om att jag alldeles nyss tvättade min jacka med mitt CF-kort i fickan! Det klarade sig utmärkt! Korten finns kvar och det fungerar utmärkt att fota med det också. Fantastiskt! Jag trodde aldrig att det skulle klara av en hel tvätt i tvättmaskinen.
Tjingeling!
Bee
Hej Brita!
Vill bara tala om att jag alldeles nyss tvättade min jacka med mitt CF-kort i fickan! Det klarade sig utmärkt! Korten finns kvar och det fungerar utmärkt att fota med det också. Fantastiskt! Jag trodde aldrig att det skulle klara av en hel tvätt i tvättmaskinen.
Tjingeling!
Bee
skogsbaronen
Aktiv medlem
Tror det var PChemma som testade flash-USBminnen mycket hårt. Tappa i kaffekopp, tvättmaskin, vattenkokare och allt annat möjligt som man kunde lyckas utsätta sitt minne för. Alla utom ett höll för allt. Det som inte höll falerade i tvättmaskinen, men efter 4h fungerade de igen.
Är nog ingen fara så länge man inte strömsätter det när det är blött. Det värsta som kan hända är väl att det bildas lite oxid i det, men det gör det ju förr eller senare iaf.
Är nog ingen fara så länge man inte strömsätter det när det är blött. Det värsta som kan hända är väl att det bildas lite oxid i det, men det gör det ju förr eller senare iaf.