Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Har jag förstört mitt CF-kort nu?
- Trådstartare Bibi
- Start datum
Eva R
Aktiv medlem
Lite vid sidan av, jag har just tvättat nyckeln till bilen, dvs den av mina nycklar med fjärrkontoll, i tvättmaskinen (40 grader). Vid ett försök gick det att låsa upp bilen med fjärren. Att låsa den igen tog ett antal tryck men gick till slut. Frågan är bara om det kommer att gå att starta bilen med den, för visst finns det väl någon sorts kod inbyggd i nyckeln?
Mitt fickur packade ihop helt efter en sväng i tvättmaskinen för några månader sedan.
Frågan är om jag har renlighetdille eller är slarvig.
Mitt fickur packade ihop helt efter en sväng i tvättmaskinen för några månader sedan.
Frågan är om jag har renlighetdille eller är slarvig.
Monty
Aktiv medlem
ylivirta skrev:
Tänkte bara säga att jag jobbar med elektronik, och all elektronik vi gör vattentvättas eller sprittvättas efter lödning, därefter torkas det i ca +50c. (batterier gillar inte värme....)
Helt rätt. Är i samma bransch och har tvättat en hel del kretskort i vatten mm. Viktigt är dock att skölja i avjoniserat vatten, då vanligt vatten innehåller en del salter, mineraler och annan "skit" som med tiden kan ställa till saker.
Så råkar man ut för att tappa elektronik i vatten hemma kan man gärna skölja det i avjoniserat vatten (om man råkar ha en flaska batterivatten hemma i garaget) innan man torkar den.
Är det apparater som går att skruva isär, så blir det ju lättare att både skölja och torka det hela om man öppnar det.
Torka snabbt, gärna med lite värme (inte för mycket) och bra luftflöde.
OBS! Glöm inte att ta hänsyn till ESD... ;-)
HeatherCoix
Medlem
Och skälet till av tvättning i destilerat vatten är att om du har salter eller kemikalierster i vattnet kan du få problem med krypströmmar så fort luftfuktigheten ökar.
Så rent vatten är ju inget problem alls - däremot tappa jag en mobil i dasset - i det "salta" gula vattnet en gång....
Vatten är sällan helt rent utan innehåller mineraler.
Då lade jag telefonen i en skål och en slang från en truckbatterivattenfabrik nån timma.
Så rent vatten är ju inget problem alls - däremot tappa jag en mobil i dasset - i det "salta" gula vattnet en gång....
Vatten är sällan helt rent utan innehåller mineraler.
Då lade jag telefonen i en skål och en slang från en truckbatterivattenfabrik nån timma.
Scratchen
Aktiv medlem
Re: Re: Har jag förstört mitt CF-kort nu?

livstidsgaranti på kortets livslängd?Bertil Lindgren skrev:
dessutom är det väl livstidsgaranti på extremeiii korten??
/b
SM0SBI
Aktiv medlem
Garantarat att det dör! Du behöver inte prova! Om du endå måste prova så ta en transponer till trängselskatten istället!iSolen.se skrev:
Microvågsugnen lär garanterat ha ihjäl kortet. Fast det torkar också garanterat snabbast med den "metoden".
Nu får jag lust att prova med ett gammalt kort.
iSolen.se
Guest
SM0SBI skrev:
Garantarat att det dör! Du behöver inte prova! Om du endå måster prova så ta en transponer till trängselskatten istället!
Det där var en himla bra ide!
(jag håller på att samla på bilder på bilar som fuskar med nummerplåtarna)