Annons

har någon erfarenhet av sigma 15mm t canon eos??

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoPatrik

Medlem
jättetacksam för synpunker...hittat nya för $309 men vet inte hur prisvärt det e...
nån som har ägt/använt ett?? bra eller dåligt??

Fish-eye objektiv är väl aldrig särskilt användbara. Det är bara ytterst sällan som det blir bra med fish-eye. Man blir nog fort trött på alla böjda linjer.

Sigma har däremot en trevlig 14mm.

/magnus

www.froderberg.com

Jag fotar väldigt mycket skateboard, det är distortionen jag är ute efter. jag har ett 18-35mm sigma som jag kör med nu, kan låta overkill att skaffa 15mm då men jag behöver ett sånt. jag frilansar lite inom skateboard fotografering, och i denna typ av tidningar är det inte ovanligt att ca 50% av fotona är tagna med fisheye eller starka vidvinklar.
Jag vet att det finns ett Kiev Zenitar 16mm (www.kievcamera.com)till canon eos för ca $180 men e lite osäker på kvaliteten där. Känns bättre med sigma eller allra helst canons dedikerade men min ekonomi tillåter inga canon fisheyes.
tack för inlägg.

tull+moms...

Tjena Patrik..

Räkna in chansen att du även åker på tull+moms om du köper från ställen utanför EU...

Vänta på bildresultat från mitt Zenitar 16mm.. jag tror jag kommer bli överaskad av bildkvaliten.. men man vet alldrig med ryska grejer... ska bli grymt kul å prova den dock...

froderberg skrev:
Fish-eye objektiv är väl aldrig särskilt användbara. Det är bara ytterst sällan som det blir bra med fish-eye. Man blir nog fort trött på alla böjda linjer.

Sigma har däremot en trevlig 14mm.

Det är ju en smaksak - högst subjektivt! Som skateglugg har ju ett fisheye klart intressanta egenskaper. Den här bilden hade t.ex. inte varit hälften så intressant med ett raktecknande objektiv. Nu är den mycket bra!

mvh Janne

FISH-EYE... hell yeah!!

Om man har fantasi nog att använda ett fisheye så ska man absolut försöka få tag på det. Speciellt om man ska fota snow-, skateboard eller andra motiv där låga vinklar är bra att komma åt! Då räcker det oftast inte med ett 17mm... konstigt nog!! Men om du kan så ska du köpa original från Canon. Sigmas ska vara jävligt bra också iofs!

ANNONS