Annons

Har Sony a6000 clear image zoom vid filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Försöker ställa in clear image zoom på en Sony a6000, men kan inte hitta någon inställning där clear image zoom vid videofilmning skiljer sig i kvalitet och skärpa från digital zoomning. Allt blir tämligen luddigt med andra ord, eftersom videon bara tycks beskäras digitalt, i stället för att applicera clear image zoom.

Missar jag någon inställning, eller har a6000 inte fungerande clear image zoom vid filmning?

Har dedikerat AEL-knappen till zoom
Kugghjulsmeny 3, zoom setting till On:ClearImageZoom
Testar med objektivet SEL70350G
Jämfört vid 1,4x och 2x clear image zoom respektive 1,4x och 2x digital zoom.

Missar jag något, kameran paj, eller fungerar clear image zoom inte som tänkt på a6000?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Nej, jag blir inte klokare.

Det är clear image zoom för videofilmning jag försöker få till (för vanlig stillbild i RAW beskär man ju bara bilden i efterhand utan att krångla med speciella zoominställningar i kameran).

Men för video, får det inte att funka bättre än vad den digitala zoomen gör, och den gör det som bekant inte bra. Snarare att digitala zoomen ger snäppet "bättre" resultat än ClearImageZoom, se bilderna, 1,4x zoomfaktor.

A6000 ClearImageZoom CIZ 1,4x.jpgA6000 ClearImageZoom digital 1,4x.jpgVad missar jag?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Tycker jag gör precis de där inställningarna. Testat allt möjligt, utöver att ställa in ClearImageZoom enligt länkade hjälpguiden, har jag provat: olika videoformat, olika programrattinställningar, utöver M-läget, Provat jpg och raw (vad det nu har för betydelse vid filmning), smile shutter av, etc, etc, etc.
Edit: redigerat "förutom" mot "utöver"
 
Senast ändrad:

Fredrik183

Aktiv medlem
-Någon som har en a6000 och kan bekräfta att ClearImageZoom verkligen fungerar bättre än digital zoom vid filmning?
 

mikoto

Aktiv medlem
Sony A6000 har väldigt snål hantering av sensorutläsningen och beräkningarna vid video. Den läser inte ut hela sensorn bland annat(line skipping). Det känns ytterst tveksamt att de skulle kostat på den att hantera Clear Image Zoom för video med. Sonys "Frågor och Svar" sidor känns lite vaga men under deras a6000 sida här:


Under deras del om Clear Zoom:


Finns följande text (saxat en del):

"What is Clear Image Zoom?

****

Note:

The Clear Image Zoom function does not operate in the following situations:

  • In Movie mode"

En del Sony kameror stödjer såklart Clear Image Zoom i video med, men A6000 känns som trovärdig att den inte gör det. Det faktumet att det inte går hitta någon källa som bekräftar att den kan hantera det stödjer också den tanken.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Note:

The Clear Image Zoom function does not operate in the following situations:

  • In Movie mode"
Ok, där var det! Bekräftelsen på att den inte ger Clear Image Zoom vid video!

Funktionen finns i menyn, går ställa in och till synes användas vid video, men det önskade resultatet uteblir alltså.

Behöver jag inte leta mer :)
 
ANNONS